Ez így biztos igaz?
Egy poszt alatt volt egy komment ami a fèktávot boncolgatta. A következő számítást adta meg:
"A videó elejétől az eseményig végig 5-10méter követési távolság volt.
Megállási távolság= észlelési táv+fékút
Észlelési táv =(30 km/h x 0,5sec)/3,6=4,3méter (1sec -nél már 8,3méter)
(40 km/h x 0,5sec)/3,6=5,5méter
Fékút=sebesség²/(250 x 0,8)
30km/h=4,5m
40km/h=8m
Tehát 30-nál jó reakcióidő mellett ~ 8,8méter
40-nél~13,5méter a teljes megállási távolság személyautó esetén."
Egy másik kommentelő azzal èrvelt, hogy mivel kèt autóról beszèlnek, ahol mindkettő kb azonos sebessèggel haladnak, ezèrt mindkettőnek van fèktávja,. A megadott számítás egy akadály előtti megállásnál igaz.Ebben az esetben egy teljesen más számítást kell alkalmazni...
Nem biztos, hogy igaz, feltevések vannak a számításokban, amelyek a gyakorlatban lehetnek teljesen más értékek.
Az abroncsok, lengéscsillapítók, fékek állapotából adódóan is lehet több méteres eltérés két autó féktávolságában, ha a reakció időben nincs is eltérés.
természetesen az előtte haladó autónak is van féktávja, de amennyiben helyes követési távolságról van szó, ezt érdemes figyelmen kívül hagyni, elvégre előfordulhat, hogy ő egy méteren belül nullára lassul (pl. autópályán bele rohan az álló kocsisorba).
a többi szám egyébként nem általános, mindenkinek eltér a reakcióideje és autó fékútja is
A fenti számítás akadály előtti megállásra ad jó becslést, száraz utburkolat, jó fékek, jó gumiabroncsok esetén, továbbá 0,5s reakcióidőt és 3,1m/s^2 lassulást feltételez.
Ha két kocsi van, és az elől haladó hirtelen fekezese áll fenn, akkor a helyzet jobb, mivel az elől haladó autó kvázi egy mozgó akadálynak tekinthető, azaz nem fixen áll mint egy normál akadály pl. az út közepén fekvő szarvastetem.
Ilyenkor a második járműnek a követési távolságon túl az elől haladó jármű fékútjának megfelelő többlettávolság is rendelkezésre áll a ráfutásos baleset nélküli megálláshoz.
A fenti példával ha a 40km/h sebességet tekintjük:
A második autó megállási távolsága 13,5méter.
Az elől haladó fékútja 8méter.
A szükséges minimális követési távolság: 13,5m-8m=5,5m.
Ez kb. egy kocsihossznyi távolság. Azt látni kell, hogy ehhez a fent említett feltételeknek teljesülnie kell, ill. amikor a második autós meglátja a féklámpa kigyulladását, neki 0,5másodpercen belül bele kell taposnia a fékbe, és ekkor is csak úgy áll meg, hogy a két autó éppen érinti egymást.
A gyakorlatban ezek a feltételek nem szoktak teljesülni, ezért az ún. 3 másodperces ökölszabályt javasolják. Tehát egyenlő sebességgel halad a két kocsi, az első kocsi elmegy pl. egy tábla mellett. A második kocsinak 3 másodperccel később szabad csak a táblához érni, vagy később.
Mekkora követési távolság adódik ebből 40km/h esetén?
min. köv táv=sebesség x idő.
40km/h=11,11m/s
min.kov.táv = 11,11m/s x 3s = 33,3 méter. Tehát ha 40-el mész, akkor neked legalább 33méter követési távolságot kell tartanod a gyakorlatban ahhoz, hogy biztosan ne legyen ráfutásos baleset. Ez mondjuk 6 kocsinak megfelelő távolság. Ez a becslés száraz időben érvényes, közepesen intenzív fékezéssel. Jeges, erősen csúszós út esetén 6-8 szor ekkora követési távolság szükséges.
Ès esetleg autópályán 130 km?/h nál?
M7 esen (talán fel is van festve) azt kb 3-4 autóhoszra saccoltam...) de lehet nagy tèvedèsben vagyok....
Én 2 másodpercesként ismertem az ökölszabályt.
130 km/h = 36,11 m/s.
Tehát 2 másodperc alatt 72,22 métert teszel meg, ez inkább ilyen 16 kocsihossz, tehát nagy tévedésben vagy.
Lehet az tévesztett meg téged, hogy autópályán hosszabbak a terelővonalak és ritkábban is vannak.
6 méter egy terelővonal és 12 méter van két vonal közt. Tehát legalább 4-5 vonalnak kéne lennie két autó között 130-nál.
Valóban elterjedtebb a 2 másodperces ökölszabály, viszont ebben az esetben már csak vészfékezéssel lehet elkerülni az ütközést, tehát nagyon határesetről van szó.
130km/h-nál nagyon kevés a 3-4 autóhossznyi távolság. Az 5-ös válaszoló helyesen rámutatott, hogy 16kocsihossz a reális, de az is igazából határeset.
Sajnos sokan nem is tudnak erről, nem is véletlen hogy az autópályákon minden napra jut valami követési távolsággal kapcsolatos baleset...
5# a vonal anyi volt... Nagy segítsèg amúgy....
^ jel volt felfestve, ès kivolt írva hogy egy enyi távolságot hagyjak.... Szemre sokkal kevesebbnek tűnk, de a felezővonalak száma kb stimmelt... De nagyon becsapós....
Ja, hogy ezekre a követési távolságos nyilakra gondolsz? Az ilyennél a nyilak pont 72 méterre vannak egymástól (autópályán).
És az a mondás, hogy 2 jel = biztonságos, 1 jel = veszélyes.
Igen...
Ès köszönöm a hasznos infókat, ès nem kioktásokat írtok. Kicsit fèltem ett{l.... De hogy őszinte legyek, nem tudtam a távolságot a kettőközött, èn 30 m körül saccoltam volta tudatlan fejjel :)
#9:
Mert nem ismered, nincs a köztudatban a m/s mint alapérték, pedig sajna fontosabb lenne tisztában lenni vele mint a km/h sebességgel, ugyanis a reakcióidő másodpercekben vagy jó esetben annak tört részével fejezhető ki és a ráfutás is másodpercek alatt történik, ott reálisabb képet ad. Csak annyira a km/ó van az emberek fejébe tömve, hogy elfelejtenek másban is gondolkodni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!