Ha egy helyi járat a buszöbölből az orrát kidugdosva jön belém (én a külső sávban), akkor ki lenne a hibás baleset esetén?
Egy tapló buszsofőr majdnem nekem jött, ahogy dugta volna ki az orrát - rákényszerítve engem egy erőteljes fékezésre, hogy kiengedjem - csakhogy én stabil 40-45-ös tempóval mentem úgy, hogy a busz előtt 20-30 méterrel láttam meg először az irányjelzését.
Nyilván a kreszben van vmi olyasmi tétel, hogy a helyi járat kisorolását segíteni kell, de egyrészt én olyan szituációban voltam, hogy a buszöböl után a külsőből egyből kanyarodtam utána jobbra szóval az autopálya beengedéses előzékeny kisorolásnak semmi értelme nem lett volna, másrészt mögöttem egy komplett kocsisort nem fogok határozottam fékezésre kényszeríteni abban a rövid féktávolságon.
Tudtommal minden esetben az elsőbbségadás a mérvadó, még akkor is ha a busznak annyira sietős.
Szerencsére egy lazább jávorszarvas-féle enyhe kormánymozdulattal hagytam annyi helyet, hogy a sávom szélére húzódva elkerüljem az ütközést, de egy mazsola nem biztos, hogy lereagálta volna ennek a tahónak a nyomulását.
Koccanás esetén ki lett volna a hibás?
(Lenti rajzon zölddel jelölve az én útvonalam a végén a kanyarodással, busz pirossal és fekete körrel a potenciális ütközésveszéllyel, ami szerencsére nem történt):
A KRESZ-ben le van írva, hogy ha a busz indexel, mert be akar sorolni a megállóból a sávjába, akkor elsőbbséget kell adj neki!
Tehát te leszel a hibás.
"Nyilván a kreszben van vmi olyasmi tétel"
Ez mindig jól hangzik amikor a napi szinten közlekedő gond esetén próbál visszaemlékezni "valami tételre" amit kívülről kellene fújnia... :D
Amúgy nem azt mondom, a buszosok is jó nagy parasztok tudnak lenni. De értelmes ember már csak ezért is odafigyel rájuk és igyekszik elkerülni őket.
Nem mellesleg egyértelmű eset, köteles vagy elsőbbséget adni a busznak, te ezt nem tetted meg, innentől nincs miről beszélni.
Amúgy meg mik ezek a lehetőségek? :D
1. Nincs olyan, hogy "klasszikus elsőbbségadás" meg "felülírja". Elsőbbségadás mint tény, csak egy van. Ez esetben a busznak van elsőbbsége amit te köteles vagy megadni.
2. Ebben nincs lobbi, a balesetet vállalattól függetlenül bírálják el.
3. Mivel te vagy a hibás így nem nagyon van miről beszélni. Ha szabályosan megadod az elsőbbséget akkor most nincs történet.
4. Ha ügyes és racionális vagy, akkor előre felkészülsz arra, hogy a élned kell az elsőbbségadási kötelezettségeddel.
Lakott területen belül köteles vagy kiengedni a buszt, ha indexszel jelzi a visszasorolási szándékát, szóval szinte biztosan te lettél volna a hibás, ha ütköztök. 20-30 méter közúton 40-45-ös tempónál egyébként határozottan nem kevés, ha tényleg ennyi volt a sebességed és a távolság, akkor satuzás nélkül is meg tudtál volna állni, ha akarsz. Persze ha nem volt ennyi a távolság, akkor más a helyzet.
Nyilván a buszosokat sme kell félteni, vannak olyanok, akik kidobják az indexet és már vágnak is ki egyből, de ettől még ilyen helyzetben elsőbbségadási kötelezettséged van, attól függetlenül, hogy utána merre akarsz menni, vagy merre sem.
Nyilván mind tudjuk, ha már részben a busz mellé értél, kötelezettség ide vagy oda, nem túl életszerű satuval megállni, ilyenkor jobb döntés gyorsan elhúzni mellette teljesen. De ha még 10 méterekkel vagy mögötte, amikor kiteszi az indexet, szerintem elég egyértelmű a helyzet :D
Oké, akkor még 2 FONTOS KÉRDÉS:
Ez az elsőbbségadás csak LAKOTT TERÜLETEN BELÜL érvényes? Én úgy tudom, IGEN!
Ez az alábbi pl. egy masszív 60-as dinamikus forgalmú főútszakasz. Ha itt állóra fékezek akkor garantált baleset, mert legtöbbször itt amúgy 70-80-al hajtanak keresztül (táblát figyelmen kívül hagyva) de úgylátom lakott területen kívül esik szóval szerintem itt nem kell megállni, igaz?
2. kérdés: Tehát ha kiteszi a helyi járat az indexet és utána kidugja az orrát, akkor nincs mese egyből állóra kell fékeznie annak, aki nincs holttérben?
Ebben az esetben neked van elsőbbséged. De két dolgot nem értek.
1. Hogy vezetsz napi szinten "laza jávorszarvas-féle enyhe kormánymozdulatokkal" ha a KRESZ alapvető szabályaival nem vagy tisztában?
2. 60-as szakaszon 40-45-el döcögtél, mögötted kocsisor, akkor már igazán kiengedhetted volna azt a szerencsétlen buszt. Mert elsőbbség ide-vagy oda, illik segíteni a másik közlekedőt.
Nem fogom keresgélni, hogy hol van a településnévtábla, nem is vagyok simerős arra. Ha azon kívül történt, neked volt elsőbbséged. Nem az a lényeg, milyen buszjárat, hanem az, hogy lakott területen belül vagy kívül van-e.
Lakott területen belül igen, fékezni kellene. Nyilván teljesen életszerű, ha mérlegelsz ennek ellenére is, hogy akkor most fékezz-e, ha mondjuk látod hogy a seggedben nulla követési távolsággal jönnek, és úgy ítéled meg, nem tudna megállni, de attól még jogilag akkor is a te sarad lesz, ha ütközöl a busszal, mert ő márpedig nem enged, és megy.
Későn néztél fel a telefonból, vagy mi a hiszti oka?
Látod hogy áll a busz a.megállóban, van időd figyelni, hogy indul-e.
Pont olyan mint a gyalogos a zebra közelében a járdán.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!