Miért nem elég egy pilóta?
Erről rengeteg videó és cikk található a neten, még magyarul is. Voltak ilyen felvetések, hogy anyagi megfontolásból bizonyos járatokon meg kéne szüntetni a másodpilóta funkciót.
Ugyanakkor alapvetően rengeteg oka van, hogy miért van két, repülni képes személy a pilótafülkében. Le- és felszállás viszonylag ritkán automatikus, megfelelő repülőgép és reptéri infrastruktúra kell hozzá, ez meg viszonylag kevés helyen van. Le- és felszállás közben elég sok mindenre kell figyelni és emiatt hasznos, ha ketten vannak, lehet felezni feladatkört, hogy mindenképp hibamentes legyen e kettő igen fontos része a repülésnek. Továbbá bármilyen váratlan, vagy vészhelyzet van, szintén hasznos, ha van két pilóta, hogy közösen, csapatmunkával biztonságosan el tudják hárítani a veszélyt. Továbbá ha egyedül van, hogyan oldod meg, hogy hirtelen rosszullét esetén azonnal legyen valaki? Ha mondjuk nincs ideje "csengetni", mert 1 másodperc alatt lesz rosszul és veszti el az eszméletét, lesz valamilyen rohama, vagy bármi. Ezért sem jó ötlet. Továbbá egy légutas-kisérő nem kvalifikált, hogy "átvegye" a gép irányítását. Több év kőkemény elméleti és gyakorlati tanulás vezet addig, amíg valakiből pilóta nem lesz, ez rendszerint egy drága mulatság. Utaskísérőként nem fogsz ennyi energiát beletenni, mert ebből az erőből lehettél volna pilóta is. A kettő teljesem más munkakör. Ez kicsit olyan, mintha azt mondanád, hogy minek a Michelin-csillagos étterembe egy séf meg egy sous-séf, hiszen amíg valami egyéb dolga van a séfnek, valamelyik pincér is átvehetné a munkakört...
…vagy egy utas. Sztyuvi sem kell. Italt mindenki tud önteni magának, majd vajas zsemlyét kenni, nem.
Mayday, Mayday, Mayday sem igényel szaktudást.
A másodpilóta hagyományosan inkább műszeres adatokat figyel (kvázi a repülőmérnök helyett van ott) s a toronnyal tartja a kapcsolatot, míg a pilóta a navigációra ügyel. Nem ugyanazt csinálják és nem is egyenrangúak, ha úgy tetszik az első számú pilóta felettese a másodpilótának, nem szerencsés a magyar "másodpilóta" kifejezés. Régi vágású pilóta uniformisokon (ma ilyet már csak filmekben látni) nem is ugyanazt a rangjelzést látod rajtuk - a kapitányi rang díszesebb és 4 csíkkal jár, az első tiszt (ez a másodpilóta) csak 3-at: [link]
Vagy más hasonlattal élve: olyan a felosztás, mint a rallyban a pilóta és a navigátor szerepkör - a navigátor is el tudja vezetni a gépet, de csak szükséghelyzetben, nem az az ideális felállás.
Na, megjött a sztyuvárdeszes agysebész.
Nem, nem elég egy pilóta. A két pilóta egymást segítve és ellenőrizve dolgozik, ez garantálja a biztonságot. Egyébként az automatizálás jelen van a mai, kétfős pilótafülkékben is: legutóbb éppen a fedélzeti mérnököket váltották ki felügyeleti rendszerekkel, de korábban voltak az utasszállító gépeken navigátorok és rádiósok is. A régi ötfős személyzethez képest a mai kétfős is nagy előrelépés.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!