Nem lenne olcsóbb és hatékonyabb ha a pilóták navigációt pl. Google mapset használnának inkább mint irányítókkal cseverésznek?
Olvass utána a rádió navigációnak,mert egyáltalán nem arról van szó,hogy a légi irányitó folyamatosan nézi a radart és mindig rászól egy adott repülö pilótajára mikor merre forduljon és mennyit.
Amugy a mai nagy repülögépek utasszállítók már anyira fejlettek hogy a pilóta felszálás előt tíz perc alat beprogramozza az egész utvonalat és ezt képes lerepülni a robotpilóta elejétől a végéig csak fel kell szálni a gépel mert azt még nem tud.
Kb 10 éve volt szerencsém a Lufthansa egyik gépén a pilótafülkében utazni amikor még nekik dolgoztam. Az egy bombarier/canadair jet kisgép volt. Gyakorlatilag a pilóták az utolsó 5-10 percig nem csináltak semmit, csak beszélgettek a tornyokkal, de főleg egymással meg velem. A gép mutatta az útvonalat a térképen és teljesen magától követte azt, emelkedéssel/ereszkedéssel együtt.
A repülés folyamán egyszer egy viharfelhőn át vezetett az út, a navigáció erre figyelmeztetett és egy elkerülő utat ajánlott fel. Erre az egyik pilóta engedélyt kért a toronytól az új útvonalhoz és utána egyszerűen megnyomta az "elfogad" gombot. Ennyi.
Szinte az út legvégéig azt gondoltam hogy ezt én is tudnám csinálni.
A leszállás viszont erősen manuális művelet volt. Oldalszél volt, ezért úgy nézett ki mintha 45 fokkal elfordulva szállnánk le a kifutópályára. Ezt már manuálisan irányították. A leszállás pillanatában amikor egyenesbe kellett hozni a gépet, egy szemvillanás alatt vagy 10-15 helyen kapcsolgattak a műszerfalon mindketten, jól összehangolva. Nagyon profi volt!
Szóval nekem abból az élményből úgy tűnt, hogy a leszállásig kb mindent lehet automatizálni (és ez már 10 éve így volt!).
Aztán később mégegyszer mehettem pilótafülkében, az már egy régi 737-es volt. Na ott kb semmi automatizálás nem volt, látszottak a mozgó drótok is ahogy a kormányt mozgatták! Jobb lett volna ha a másodikra nem megyek mert akkor már nem éreztem magam biztonságban :D
Jó a kérdés és azt bizton állithatjuk - igy első blikkre is, hogy
" nem egy fêlhulye ötlet"!
Inkább teljesen!
Kezdjük avval, hogy ha egy lopott forráskódú szoftverre akarod bízni az életed, lelked rajta. DE!! Más életét ne bízz egy olyan dologra, ami nem erre van kitalálva.
Kezdjük azt, hogy ha repülsz, hogy határozod meg a poziciódat a Google Maps-al? GPS, Navstar, Galileo, Beldou-2, vagy GLONASS rendszerek nélkül? rádióadó tornyok alapján? Azok akár több száz métert is csalhatnak, ha messzevannak egymástól a háromszögeléshez. Inerciális navigáció nagyjából 2-300 kilométerig nagyjából pontos, utána referencia adatokkal korrigálni kell. Elképzelem, hogy a repölőn a navigátor nagy saláta térképeken jelöli a sebesség-idő irányvektorokat, és időközönként ellenőrzi a tájékozódási pontokat, hogy jó helyen láthatóak, mert a telefon tornyok messze vannak, és a Google Maps szerint Kairo helyett valahol a Góbi sivatag felett repülnek..
18: ezt amúgy is meg kéne oldani már. A közeljövőben nagyon sok ember munkája válik feleslegessé. Elég csak az önvezető autókra gondolni: taxik, teherautók, mezőgazdasági járművek, buszok, stb mind automatizálva lesznek, legalábbis nagy erőkkel folyik a munka azért hogy ezekhez ne kelljen már ember. 10-15 év múlva szerintem világszinten tíz-, ha nem százmilliók lesznek csak ezáltal munkanélküliek.
A gyárak működése is egyre kevesebb embert igényel. Ahol régen ezrek dolgoztak, ma már elég pár ember aki felügyeli ill. karbantartja a gépeket.
Online oktatás is egyre elterjedtebb, ahol egy tanár már egyszerre akár százezer hallgatónak tarthat előadást egyszerre, párszáz helyett.
Pénztárosnak vagy bolti eladónak készülni sem egy jó befektetés manapság. Nem tudom ott mi a helyzet de itt Svájcban már alig van eladó. Élelmiszerboltokban már lassan 15 éve van önkiszolgáló pénztár, sok kisboltban meg egyáltalán nincs senki, appal lehet kinyitni az ajtót, lecsippantani az árut és kilépéskor lehúzza az összeget a kártyádról. Már a H&M-ben is tudok úgy ruhát venni hogy egyetlen emberrel sem találkozom.
Ez nem olyan mint az ipari forradalom volt, ott alaptalan volt a félelem hogy a gépek veszik át a munkát az embertől mert a szolgáltató szektor, az irodai munka és a szellemi munka szívta fel a fizikai munkásokat. Most viszont már irodai munkásra sincs igazán szükség, szellemit is egyre inkább gépek veszik át (pl tolmács, fordító), a szolgáltató is már önkiszogáló, gépesített lett. A japánok meg már azon dolgoznak hogy ápolónőket robotokkal helyettesítsenek, és a szexiparba is bejutottak a robotok.
Nincs semmi ami az emberi munkaerőnek maradt, csak a gépkarbantartó, az informatikus és a kutató ami maradt, oda meg nem kell annyi ember. Itt lassacskán millÁRDok munkanélküliségét kell megoldani. Ezért is foglalkoznak annyi alapjövedelem kísérlettel, és ezért is félnek sokan - nem teljesen alaptalanul - hogy az elit esetleg azon gondolkodik hogy mesterségesen kéne a népességet lecsökkenteni akár direkt módon, akár "enyhébb" eszközökkel (pl meddővé tétellel). Mert a túlnépesedés nem elsősorban azért gáz mert tönkretesszük a bolygót vagy nem lesz elég kaja, hanem mert a hirtelen tömegesen munkanélkülivé váló, céltalan, magukat haszontalannak érző embertömegek rendszerint fosztogatásba és pusztításba fojtják frusztrációjukat.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!