Kezdőoldal » Közlekedés » Közlekedésbiztonság » Hülyeséget csináltam a lassítá...

Hülyeséget csináltam a lassítással? Ti haragudnátok ezért?

Figyelt kérdés

Kezdő sofőr vagyok és még nagyon tapasztalatlan az éjszakai vezetésben, főleg csúszós jeges úton. A minap el kellett mennem egy rövidebb útra, de nem mertem 60-nál többel menni. A limit 80km/h volt ezen a szakaszon. Tudom, hogy ez nagyon lassú, de a körülményeket figyelembe véve nem éreztem biztonságosnak a nagyobb sebességet a tapasztalataimhoz mérve.

Lényeg a lényeg, hogy beállt mögém egy autó és elég közelről követett, mind a belső, mind a bal oldali tükörből világított a szemembe. Tudtam, hogy én vagyok a hunyó, mert túl lassan megyek, de gondoltam, majd kielőz. Viszont nem előzőtt ki, hiába volt lehetősége többször is. Ekkor kicsit bepánikoltam, levettem a lábam a gázról és húzódtam jobbra, mikor nem jött szembe semmi és nem volt tiltva az előzés, hogy elmenjen végre. Az utolsó pillanatban előzött ki, amikor már lassacskán megálltam az autóval....

Utólag belegondolva bűntudatom van, hogy talán túlságosan lelassítottam. Ráadásul belekényszerítettem egy előzésbe, ami lehet, hogy neki nem volt kényelmes....talán ő is kezdő volt, és ezért nem mert előzni? Szerintetek hülyeséget csináltam?


2022. jan. 15. 08:13
1 2
 1/20 anonim ***** válasza:
92%

Te csináltad jól.

Egyrészt csúszós úton nem a megengedett max. sebességgel kell(szabad menni, hanem mivel még biztosnak érzed az autót - a 60-as sebesség reális.

Másrészt ha valaki beáll mögéd túl közelre, azzal veszélyhelyzetet okoz, jogos, hoyg el akarod engedni, illetve kényszeríted rá.

A lassítás (plusz jobbra indexelés) egyértelmüen jelzi, hogy menjen el melletted.

Ha te majdnem állsz, akkor nem nem lehet neki veszélyes az elözés, ellentétben azzal, ha a hátsó ütközödnél van menet közben.

2022. jan. 15. 08:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/20 anonim ***** válasza:
94%

Teljesen jól csináltad.

A sebességedet kizárólag te határozod meg, ha a hatvanat érzed biztonságosnak, annyival mész, pont. Ez nem számít indokolatlanul lassan haladásnak (ami egyébként ugyanolyan szabálysértés mint a gyorshajtás), hiszen az időjárási-, látási- és útviszonyok ezt alaposan megindokolják.

Hogy mennyire mérted fel jól a mögötted haladó követési távolságát, az mindig kérdéses, hiszen lehet, hoyg ami neked, kezdőnek "elég közel" van az egy átlagos tapasztalt sofőrnek még féktávon kívül van. Azonban ha csak gázelvétellel lassítasz és jobbra indexelve jelzed, hogy előzzön, annál többet nem tehetsz.

Magánvélemény, hogy a seggembe túl közel mászók ellen ez az egyetlen lehetséges megoldás, óvatosan addig lassulni, amíg a követési távolság biztonságos nem lesz.

2022. jan. 15. 08:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/20 anonim ***** válasza:
64%
Találkoztál egy bunkóval.
2022. jan. 15. 08:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/20 anonim ***** válasza:
95%

Szerintem is te vezettél jól!


A KRESZ-ben konkrétan le van írva, hogy az útviszonyoknak megfelelő sebességet kell választani. Jeges út esetén a maximum mínusz 20 kmh egyáltalán nem jogtalan.

2022. jan. 15. 09:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/20 Koplárovics Béci ***** válasza:
72%
Nézd, hasonló esetben én is biztosan elmormolok magamban egy "az ilyen meg minek ül autóba?" kérdést, de valójában te választod meg azt, hogy neked mi a biztonságos sebesség az adott úton. A sebességkorlátozó tábla felülről korlátoz. Alsó korlát legfeljebb autópályán szokott lenni, ott is leginkább csak kapaszkodósáv esetén (illetve az alapszabály, hogy a jármű legyen képes önerőből a 60km/h sebességre - de ez nem kötelező alsó szabály). Úgyhogy ne törődj azzal, hogy villog, dudál stb, ha szerinte +20 is belefér, akkor előzzön meg ahol lehet.
2022. jan. 15. 09:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/20 anonim ***** válasza:
14%

Nem teljesen értek egyet azzal, hogy jól csináltad.


Félreértés ne essék, nem a 60-nal való közlekedésed volt rossz. Azt valóban maximálisan jól csináltad. Ahogy sokszor elmondom én is, nem egy szaros vasdarabra festett szám határozza meg, hogy mennyivel kell menned, hanem a körülmények. Persze ha 20-szal döcögsz az autópályán hibátlan körülmények között, az rossz, mert indokolatlan. De ha indokolt a lassabb haladás, akkor az nem hiba, sőt... egy sofőr attól lesz jó, hogy képes felmérni a szituációt. Múltkor volt itt egy figura, aki verte a nyálát, hogy márpedig ő jó sofőr, ezt azután írta, hogy beismerte, árokba csúszott. Szóval nem, nem lehet jó sofőr az, aki jeges úton túltolja és árokban végzi. Az a jó sofőr, aki képes mindig indokolt módon közlekedni. Te is pont így tettél, ez egy jó dolog.


Viszont a lassítás már annál kevésbé dicsérendő. Persze értem, hogy nem büntetőfékezés volt, az lett volna csak igazán rossz. De az előző részben már szerintem feltűnt a dolog kulcsszava: INDOK. Minden tevékenység elfogadható és szabályos, amennyiben valós indok vezérli. Az indokolatlan lassúhajtás rossz, az indokolt lassúhajtás rendben van. Ugye? Szóval, az indokolt lassítás rendben van, de az indokolatlan lassítás már rossz. Az, hogy "zavart a mögöttem lévő", az nem egy elfogadható indok. Sötétben az út közepén lassítani roppant balesetveszélyes.


Hogy mit kellett volna tenned? Két opciód van: egyrészt, kapcsold a tükrö(ke)t sötétített módba, amelyiket pedig nem lehetséges (általában a külsők), azokon meg mozdíts egy kicsit, hogy ne egyenesen a szemedbe célozzon. Másik opció az, hogy keresel egy olyan helyet, ahol INDOKOLTAN félre tudsz állni, például megállósáv, buszöböl, ilyesmi.

2022. jan. 15. 09:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/20 anonim ***** válasza:
92%
Ha lassítasz, lehúzódsz, akkor indexelj jobbra, ezzel jelzed a szándékod, hogy te elengeded őt. Akár meg is állhatsz az útpadkán.
2022. jan. 15. 10:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/20 anonim ***** válasza:
92%

Hatos, az, hogy el akarom engedni a mögöttem gyorsabban haladót / gyorsabban haladni akarót, bőven elég indok. Olyannyira, hogy a kresz külön ki is emeli, hogy nem akadályozhatom a forgalom többi résztvevőjét a haladásban, márpedig ha gyorsabb nálam, akkor bizony akadályozom. El KELL engednem, segítenem KELL az előzés végrehajtásában!

34. § (7) Lakott területen kívül a nagyméretű, valamint a lassan haladó jármű vezetőjének az úttest szélére húzódással és - a szükséghez képest - lassítással is elő kell segítenie azt, hogy járművét más jármű megelőzhesse.

2022. jan. 15. 11:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/20 A kérdező kommentje:
Nagyon köszönöm a segítséget mindenkitől.... én nem pontozok le senkit, amit a hatos írt, szerintem az is elfogadható válasz. Ebben az esetben sokféleképpen lehet értelmezni a szabályokat, és inkább arra voltam kíváncsi, hogy ez bunkóság-e, amit csináltam, vagy emberileg elfogadható és belefér? Nem értem hozzá a fékhez, tehát nem "büntetőfékeztem", viszont lelassultam annyira, hogy már majdnem megálltam, mire kielőzött az illető, és ezért kicsit rosszul érzem magam. De az is fix, hogyha nekem nem áll szándékomban kielőzni valakit, akkor nem fogok a hátsójába ragadni :/ Szóval nem értem, mit is akart a másik.... ha arra akart ösztönözni, hogy gyorsabban menjek, akkor nem jött neki össze, mert inkább szidjon, minthogy a kövi kanyarban elveszítsem az uralmam az autó felett...
2022. jan. 15. 12:00
 10/20 anonim ***** válasza:
61%

A kérdező kommentje:

"amit a hatos írt, szerintem az is elfogadható válasz."

Hogy te mit fogadsz el, az természetesen a te magánügyed. Azonban amit a hatos írt, az ellentétes a vonatkozó hatályos jogszabállyal. Hogy neked ez tetszik vagy nem, magánügy. Hogy a hatosnak tetszik-e a kresz (vagy annak vonatkozó bekezdése), szintén magánügy.

Azonban mindezektől függetlenül a kresz a hatályos jogszabály, azt kutya kötelessége mindenkinek betartani - márpedig a kresz azt írja elő, hogy a lassan haladó járműnek lakott területen kívül lehúzódással, lassítással KELL elősegíteni a mögötte haladó előzését.

Ez nem szimpátia meg tetszik - nem tetszik kérdése.

2022. jan. 15. 12:28
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!