Mit gondoltok a vezetés jövőjéről? Mennyire veszélyezteti azokat az önvezetes, az automatizáció, akik a jogosítványukból élnek?
Mit gondoltok egy kamionsöfőr meddig tekinthet még úgy a munkájára, mint biztos megélhetési forrás? Mennyi ideje van még egy taxisnak, egy buszsofőrnek? Mikortól számíthatunk automatizáció, önvezetés miatt történő elbocsátásokra a fuvarozással, szállítással foglalkozó cégeknél?
Nagyon kíváncsi vagyok a véleményekre, előre is köszönöm a válaszokat!
Nem igazán. Egyrészt még odébb van, másrészt nem csettintésre fog történni, mint azt sokan képzelik, hanem a múltbéli tapasztalatok alapján fokozatos, lassú folyamat lesz. Csomószor volt már hasonló az utóbbi párszáz évben, és mindig megy a pánik, hogy jajdemilesz a munkásokkal/dolgozókkal/emberekkel és most sofőrökkel. Áttolódnak máshova, máshol jönnek létre munkák, változik, továbbfejlődik a munkakörük.
Ha ez nem így volna, akkor még mindig azzal lennénk elfoglalva, hogy kaját gyűjtögessünk magunknak a szabadban, meg higy télre elég vastag szigetelést tudjunk pakolni a jurtánkra :) Automatizáció teret ad (szabad kapacitást) a fejlődésnek. Amit te nézel, az csak az érem egyik oldala, vna egy másik, talán még fontosabb oldala is.
Itt egy videó, ami elég jól összefoglalja:
Még nem kell aggódni emiatt. De a jövő mindenképpen az automatizálás ezen a területen is -egyszerűen a közlekedésben jelenleg az ember a legnagyobb kockázati tényező...
De ez egy folyamat, fokozatosan terjed -ennek első lépései már ma is elég elterjedtek: a különféle asszisztensek, vezetéssegítő automatikák (kezdve a közönséges automata váltókkal...)
A 2. kommenttel ellentétben viszont véleményem szerint először a távolsági fuvarozásban jelenik meg. Egy autópálya közlekedési szempontból elég egyszerű: egy betoncsík pár sávval, ahol hasonló sebességgel, egy irányban haladnak viszonylag pontosan definiált mozgásjellemzőjű járművek, kiszámítható mozgással, nincsenek kereszteződések -tulajdonképpen egy monoton, ingerszegény környezetről van szó. A városban ezzel szemben a legkülönfélébb sebességű és mozgásjellemzőjű járművek haladnak különböző irányokba, sűrűn vannak kereszteződések, ezek előtt be kell sorolni, átlátni az elsőbbségi viszonyokat, emellett nem feledkezhetünk meg a gyalogosokról, akik bárhol, bármilyen irányban mozoghatnak... Jóval bonyolultabb és több mindenre kell reagálni. Persze ebben sokat segít a ma szintén igen sűrűn enmlegetett IoT, azaz az egymással kommunikáló járművek hálózata, melyek megoszthatják egymással a mozgásukat, a szenzoraik adatait esetleg a számítási kapacitásaikat -de ez jelenleg még kísérleti fázisnak sem igazán nevezhető kezdetleges állapotban van.
Ami a belátható jövőben reális lehet, az egyrészt a különféle asszisztensek jelenleginél jóval nagyobb métretű elterjedése (sáv-, sebességtartó rendszerek, lámpa- tábla- és gyalogosfelismerés, ilyesmik), melyek alapvetően a humán sofőrnek adnak plusz információt vagy végzik el helyette a könnyen automatizálható rutinfeladatokat. Ezen felül a távolsági fuvarozásban a (fél)automata konvojok, amelyek együtt haladnak automatikus vezérléssel 1-2 humán sofőr felügyelete alatt. Az USA-ban, Ausztráliában már pár éven belül megjelenhetnek ilyenek. A valódi, teljesen autonóm járművek megjelenésének viszont még nem jött el az ideje. Ehhez még nem elég fejlett a technológia, hiányos a jogszabályi környezet és legfőképpen amíg ezek aránya nem ér el egy adott szintet, addig mindig hatalmas kockázatot jelent a humán és automata vezetésű járművek hatékony és biztonságos együttműködése. De -mint már említettem- ez a jövő (azzal együtt, hogy a közlekedés egész struktúrája és a közlekedési igények jelentős átalakulása is várható; a jelenlegi rendszer hosszabb távon fenntarthatatlan).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!