M3 bevezető véda?
Határeset, így, számíthatsz rá.
Attól is függ, mivel mérted a sebességed. Ha GPS-el az, pontos. Ha a jármű sebességmérőjével, akkor az magasabb sebességet mér a ténylegestől (megfelelő gumi méretnél és nyomásnál), mert előírás, hogy nem mérhet kevesebbet, mint a tényleges sebesség.*¹ A gyártók ezt, biztos ami biztos alapon úgy oldják meg, hogy mérjen többet, az biztosan nem lesz kevesebb.
A másik bizonytalanság a mérőeszközök megengedett mérési hibahatára. Álló mérőeszközök esetén 100 km/h határig ez ±3 km/h; 100 km/h fölött pedig ±3%.*²
Hogy ne büntessenek jogtalanul, a lehetséges +3 km/h, illetve +3% többletérték mérése miatt a mérőeszközök alsó dokumentálási határát ennyivel magasabbra állítják. Így, ha például 40 km/h túllépésétől akarnak bírságolni, akkor 43 km/h érték túllépésére állítják az alsó határt. Így a +3 km/h hibahatárú mérőeszköz tényleges 40 km/h túllépésétől dokumentál (mert a beállított 43 km/h túllépésének méri). A -3 km/h hibahatárú eszköz tényleges 46 km/h túllépésétől dokumentál (mert ezt méri a beállított 43 km/h túllépésének). A többi eszköz e két tényleges sebesség között (40 km/h – 46 km/h) kezd „izgulni”, tényleges 40 km/h sebesség túllépése esetén.
Ha 50 km/h megengedett legnagyobb sebességű helyen 50 km/h fölötti sebességgel haladtál, akkor túllépted a megengedett legnagyobb sebességet; bírságolhatnak.
Ha nem alkalmazzák a vezető személyének megállapítására a megállításos igazoltatást, hanem csak technikai felvétel alapján bírságolnak, akkor csak a jogszabály szerint jelentős mértékű túllépésnek tekintett gyorshajtástól szoktak bírságolni. A bírságot az üzembentartónak küldik. Ilyen túllépés esetén már objektív felelősség van; vagy az üzembentartó fizet, vagy ha adott jogszabályi feltételek esetén áthárítja a felelősséget, akkor az fizet, akire ezt jogszerűen át tudja hárítani.*³
Ha kisebb sebességtúllépés esetén küldenék ki a bírságot, akkor nincs objektív felelősség, az üzembentartó kimenthetné magát és mindenkit a bírság alól azzal, hogy nem ő vezetett, viszont hozzátartozója vezetett, akire nem köteles, és ezzel élve, nem is kíván terhelő vallomást tenni.*⁴ (Ahogy ez jelentős számban történt, adott jelentősnek ítélt szabálysértések esetén is, az objektív felelősség bevezetése előtt.)
A te konkrét esetedben a jogszabály több mint 15 km/h-s sebességtúllépés esetén állapítja meg az objektív felelősséget, amit közigazgatási bírságeljárás során érvényesítenek.*⁵
Ez több mint 65 km/h-s sebességet jelent.
100 km/h alatti sebességről van szó, a mérőeszközt úgy állítják be, hogy legkevesebb 65 + 3 = 68 km/h sebesség mérése esetén induljon el az automatikus eljárás.
Figyelembe véve a már megírt megengedett tűréshatárt, mérhetnek a tényleges sebességtől 3 km/h-val többet mérő, de ennyivel kevesebbet mérő eszközzel is; illetve ezek közt bármennyivel eltérővel. Ez azt jelenti, hogy – az eszköz pontatlanságtól függően – tényleges 65 km/h sebesség túllépésétől kezdve, de akár csak tényleges 71 km/h sebesség túllépésétől kezdve indulhat a bírságeljáráshoz a felvétel készítése; illetve ezek közt bármi lehet az az alsó tényleges sebesség, amitől kezdve bírságeljárás indulhat.
*¹ 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről 92. § (1)
*² HE 62/7-2011 HITELESÍTÉSI ELŐÍRÁS KÖZÚTI ELLENŐRZÉSRE SZOLGÁLÓ JÁRMŰSEBESSÉG-MÉRŐ BERENDEZÉSEK; RADAROS JÁRMŰSEBESSÉG-MÉRŐK
(A fixen telepített mérőhelyeken radaros mérők vannak. De a HE 62/6-2014 hitelesítési előírás ugyanezeket a tűréshatárokat állapítja meg lézeres járműsebesség-mérőknél is.)
*³ 1988. évi I. TÖRVÉNY a közúti közlekedésről Tv. 21/A. §
és
410/2007. (XII. 29.) Korm. rendelet a közigazgatási bírsággal sújtandó közlekedési szabályszegések köréről, az e tevékenységekre vonatkozó rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről, felhasználásának rendjéről és az ellenőrzésben történő közreműködés feltételeiről 2. § (1) és 8/B. § (3)
is tartalmazza ezt.
*⁴ 2012. évi II. törvény a szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről 60. §
*⁵ 410/2007. (XII. 29.) Korm. rendelet a közigazgatási bírsággal sújtandó közlekedési szabályszegések köréről, az e tevékenységekre vonatkozó rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről, felhasználásának rendjéről és az ellenőrzésben történő közreműködés feltételeiről 2. § (1) és 1. melléklet 1. sorszám
Sziasztok!
Azt lehet tudni, mit melyik sebességhatárt meri a bevezeton?
Tegnap és is benéztem (pedig minden nap ott megyek el), már elhagytam a hatvanas táblát és legalább 70-nel mehettem, mire megláttam az otvenest. Oda már ötvennel érkeztem meg...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!