A modern elektromos járművek hajtásláncát hogyan vezérlik?
Ezekben már nem kommutátoros egyenáramú motor van, hanem háromfázisú aszinkron motor.
Elektronika állítja elő a megfelelő frekvenciájú és amplitúdójú (ezt PWM-el érik el: nem soros ellenállással, hanem nagyon gyors ki-be kapcsolgatással) áramot a motornak.
Jól demonstrálja ezt a Taurus mozdony, induláskor:
Ahogy fentebb írják, félvezető-elektronika vezérli a motort, nincsenek már kattogó relék meg előtétellenállások. Az elektronika Hall-szenzorokkal figyeli a motor állását, szögsebességét, és ennek alapján állítja elő a motor által igényelt három fázist. Mivel az áttét általában állandó, ezért a kívánt sebesség közvetlenül a motor fordulatszámával beállítható. A tápáramot tirisztorok kapcsolgatják, ezek sokkal gyorsabban dolgoznak, mint bármelyik relé, ezért is lehet megoldani azt, hogy az áram gyors ki-be kapcsolgatásával szabályozzák a motor teljesítményét. Ha gyorsítani akarsz, akkor a ciklus nagyobb részében hagyod bekapcsolva az áramot, így növekszik a teljesítmény. Ha egyáltalán nem adsz áramot a motorra, akkor az szabadon fut, és vele együtt a jármű vagy szerelvény is.
Fékezéskor pedig a visszatáplálás is megoldható. Ekkor ahelyett, hogy táplálnád a motor tekercseit, háromfázisú generátorként használod azt. Az egyes fázisok között megjelenő váltakozó feszültséget egyenirányítod, majd egy kapcsolóüzemű tápon keresztül töltöd vele az akkumulátorokat. Itt is az áram szaggatásával szabályozod a motorból kivett teljesítményt, és azzal együtt a fékerőt.
Ez a megoldás nagyjából tetszőlegesen skálázható, a villanybringától a villanymozdonyig.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!