Kezdőoldal » Közlekedés » Egyéb kérdések » A modern elektromos járművek...

A modern elektromos járművek hajtásláncát hogyan vezérlik?

Figyelt kérdés
Gondolok itt villamosra, trolibuszra, vagy akár az elektromos autókra is. Ezeknél a járműveknél hogyan vezérlik a motorok teljesítményét? Tehát onnantól kezdve, hogy a járművezető kezeli a gázkart/gázpedált, milyen módon kerül a villanymotorokra a megfelelő feszültség/áramerősség? Régebbi járműveken, például a Ganz-villamosokon, vagy a héveken egyszerűen ellenállásokkal "elfűtik" a felesleges energiát, de gondolom azért 2018-ban már van ennél jobb hatásfokú megoldás is.

2018. jún. 11. 21:53
 1/5 Petrovics698 válasza:
24%
Van bennük egy feszülség szabályzó!
2018. jún. 11. 22:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/5 A kérdező kommentje:
Pont ez lenne a kérdés, hogy a feszültség szabályozását hogyan oldják meg. :)
2018. jún. 11. 22:10
 3/5 anonim ***** válasza:
2018. jún. 12. 05:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/5 anonim ***** válasza:

Ezekben már nem kommutátoros egyenáramú motor van, hanem háromfázisú aszinkron motor.

Elektronika állítja elő a megfelelő frekvenciájú és amplitúdójú (ezt PWM-el érik el: nem soros ellenállással, hanem nagyon gyors ki-be kapcsolgatással) áramot a motornak.


Jól demonstrálja ezt a Taurus mozdony, induláskor:

https://www.youtube.com/watch?v=AScK-shAcMo

2018. jún. 12. 08:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/5 anonim ***** válasza:
100%

Ahogy fentebb írják, félvezető-elektronika vezérli a motort, nincsenek már kattogó relék meg előtétellenállások. Az elektronika Hall-szenzorokkal figyeli a motor állását, szögsebességét, és ennek alapján állítja elő a motor által igényelt három fázist. Mivel az áttét általában állandó, ezért a kívánt sebesség közvetlenül a motor fordulatszámával beállítható. A tápáramot tirisztorok kapcsolgatják, ezek sokkal gyorsabban dolgoznak, mint bármelyik relé, ezért is lehet megoldani azt, hogy az áram gyors ki-be kapcsolgatásával szabályozzák a motor teljesítményét. Ha gyorsítani akarsz, akkor a ciklus nagyobb részében hagyod bekapcsolva az áramot, így növekszik a teljesítmény. Ha egyáltalán nem adsz áramot a motorra, akkor az szabadon fut, és vele együtt a jármű vagy szerelvény is.


Fékezéskor pedig a visszatáplálás is megoldható. Ekkor ahelyett, hogy táplálnád a motor tekercseit, háromfázisú generátorként használod azt. Az egyes fázisok között megjelenő váltakozó feszültséget egyenirányítod, majd egy kapcsolóüzemű tápon keresztül töltöd vele az akkumulátorokat. Itt is az áram szaggatásával szabályozod a motorból kivett teljesítményt, és azzal együtt a fékerőt.


Ez a megoldás nagyjából tetszőlegesen skálázható, a villanybringától a villanymozdonyig.

2018. jún. 13. 10:08
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!