Magyarországon miért csufolják a Román gyártásu LE 5100 as villanymozdonyt Csaurusznak?
Idézet a duna tv egyik riportjából: Székelygyors vonat román csaurusz mozdony kisegitöt kapott hogy fel tudjon kapaszkodni gyimesbükkre, az ezeréves határra.
Miért csaurusz? CSauruszozás tiszteletlenség a székelységre nézve. Eleget kergette Csáuszeszku az erdélyi magyarokat s mit tett az a szerencsétlen gép aminek a származása svédroszágból való mit tett azért hogy ijen ocsmány nevet kapjon? vagy ugy kell érteni hogy akik adták ezt a nevet székely utálók?
Sajnos nálunk a Ganz-ot is tönkretették.
Mi már csak matricázni tudunk...:
"A következő Csíksomlyó Expresszt már az új Liszt-mozdony viszi, és hasonlóan erőteljes üzenetet hordoz: minden állomáson, ahol megáll, Liszt Ferenc II. Magyar Rapszódiáját játssza."
Az első LE5100 gépek valamikor a 2000-es évek elején jelentek meg Magyarországon. A magyar gépekhez képest nagy teljesítményük miatt az egyszeri vasutas egyből a szintén akkor Magyarországra érkezett Siemens 1047-esekkel kötötte össze (ezek voltak az első MÁV-tulajdonú nagyteljesítményű mozdonyok Magyarországon). A 1047 "hivatalos" beceneve a Taurusz, így a vasutasnyelv (illetve rossz nyelvek szerint az Indóház) a Ceausescu-érában készült LE5100-asokat a Csaurusz névvel illette.
A becenév azóta is elég sok vitát vált ki. Véleményem szerint a Csaurusz egy elég szellemes szóvirág, és amint látható, logikus is :) Én is félig székely vagyok, de nem érzek semmi sértőt az elnevezésben. A mozdonynak igazi román beceneve nincs (szerintem a típus alapján képezett LE5100, LE, LDH nem igazi becenevek; az első normális román becenév talán a Phoenix lenne).
A mozdonyt nevezik még Sárkánynak (állítólag ez az eredeti beceneve, a sok lámpája és a süvítő szellőzése miatt kapta), illetve Jófajtának is. A Phoenix beceneve idehaza UFO, gondolom a MMV 478-002 fehér "turbánjai" miatt.
Jelenleg Magyarországon a MMV-nak 3 (1 db. 40-es, 2db 47-es, ebből egy Főnix), a Rolling Stocknak 4-5 Csaurusza van, illetve a Train Hungary GFR-s, a PSZ (szlovák társaság) pedig Marfás Csauruszt használ.
A EA nem csauszeszku idejében került. 1958 tol arrafelé végig itt gyártották Az electroputere (ma 3 felé szakadt Promat, Softronic, General Motors). rendelésre került az Asea tol A railhilli megállapodáskor. 10 et hoztak. Megvették licenszet s gyártották. Itt romániába belölük 4000 van.
Becenevük itt román körökben Ea tricolora Az ujakot Phoenix és Elodia , Delfin nek a legujabbat meg montana nak nevezik.
amik kikerültek oda a 47 osztályból vannak. ez LE 6600KW/9000 Le környékén. Az már ICOL kabinnal vannak softronic programmal és windows Xp vel. a fönix volt az első amit az mmv megvett. Azota van belőlük még vagy 3 amit a softronic készített 0 ról.
A softronic cég a 9 ik európai cég ami nagy sebességű gépeket gyárt. jelenelg a 8 ik europai legerősebb gép.
A transmontana a 10.000 LE érte el. igaz senkinek sem kell .
A sok fényszórós metrókocsit meg Vizipóknak becézik a kinézete miatt.
A Siemens Desiro motorvonatokat meg az alakjuk és a piros szín miatt szokás Tamponnak becézni (használt tamponnak :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!