100 az beleszaladtam a háromlábú traffipaxba a 3 más főúton lakott területen kívül. Jutalmazzák?
Nem, nem a traffipaxra vonatkozik. Az egy eszköz, olyan érzékelési alsó sebességhatárt állítanak be, amilyet akarnak. (Technikailag igen, de a végrehajtás nyilván szabályozva van. Nem a rendőr találja ki, hogy mikor, hol, mit mér.)
Jogszabályok határozzák meg a sebességtúllépéstől függő lehetséges, illetve kötött mértékű bírság összeget.
Egyszerűen arról van szó, hogy a rendőrségnek kevés az „élő ereje” ahhoz, hogy a sebességtúllépés miatt bemért járműveket megállítsák, és helyszíni bírságot szabjanak ki.
A kiküldött helyszíni bírságot pedig egyre többen nem fizették meg. Akár igaz volt, akár nem, éltek a Szabálysértési Törvény adta teljes kimentési lehetőséggel. Azt válaszolták, hogy nem ők vezettek, viszont hozzátartozójuk vezetett, megtagadják a megnevezését, élnek azzal, hogy
„A tanúvallomást megtagadhatja az, aki
a) az eljárás alá vont személy hozzátartozója,
b) magát vagy hozzátartozóját szabálysértés vagy bűncselekmény elkövetésével vádolná, az ezzel kapcsolatos kérdésben,”
Emiatt, adott szabálysértéseket, illetve adott mértékű szabálysértéseket, helyszíni bírság helyett, közigazgatási bírság eljárás keretébe vontak, életbe léptették az objektív felelősséget. Ezeknél, ha nem állapítják meg helyszínen a vezető személyét, akkor az üzembentartó kapja a bírságot. Csak nagyon behatárolt, jogszabályban meghatározott esetekben mentheti ki magát, de ezzel adott személyre terheli a felelősséget. Objektív felelősség = valaki mindenképp fizet.
(Ha az üzembentartó elfogadja, vagy megfelelő kimentés hiányában kénytelen elfogadni a bírságot, ennek annyi előnye van, hogy nem kap büntetőpontokat. Hiszen, nem került megállapításra, hogy ki vezetett.)
Így, ahogyan a # 4 válaszban szerepel, attól függ.
Ha elegen vannak ahhoz, hogy legyen, aki megállítsa, és helyszíni bírsággal sújtsa a vezetőket, akkor pl. 93 km/h-tól mérnek. Ha nincsenek elegen, akkor tulajdonképpen lemondanak annak a szabálysértési sávnak a bírságolásáról, ami az objektív felelősség alatt van. Viszont, vesződség nélkül, automatikusan, biztosan beszedik a bírságok döntő részét. A kisebb résznél kell behajtással bajlódni, de annak költségét megfizettetik a megbírságolttal.
Helyszíni bírságnál nincs jogszabályban meghatározva a bírságösszeg. A Szabálysértési Törvény szerint ötezer forinttól ötvenezer forintig, hat hónapon belül újabb szabálysértés elkövetése esetén hetvenezer forintig terjedhet.
A közigazgatási bírság mértékét elérő sebességtúllépés esetén jogszabály előírja, milyen megengedett legnagyobb sebesség esetén, mekkora túllépés, milyen bírság összeggel sújtandó: [link]
A traffipaxoknál annyi a különbség, hogy a fixen telepítettek (utak felett áthidaló oszlopokra telepítettek) radaros elvűek, „rövidlátók”, csak néhány tíz méternyi távolságban levő járművek sebességét tudják mérni. A hordozhatók lézeresek, elvi mérési határuk 1 km felett van, de néhány száz méterről a gyakorlatban is tudnak mérni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!