A helikopter rotorja álló helyzetben elbírja a géptestet?
Kollégámmal parázs vitába keveredtünk a dolgot illetően. Szerintem, ha egy helikoptert a rotorjával álló lapátokkal is meg tudunk emelni a lapátokat megoszló emelőerővel terhelni felfelé.
Szerinte a lapátok nincsenek olyan merevek, hogy elbírják ily' módon a géptestet, szerinte a centrifugális erő merevíti ki a lapátokat, ami miatt nem törnek el (hiszen álló helyzetben iszonyú nagy a lehajlásuk a szárnyaknak).
Vajon melyikünknek van igaza?
Határozottan azt mondanám hogy álló rotorral nem tudnád megemelni (legalábbis nem mind, tehát sok szerepe van a centrifugális erőnek).
Álltam a Mi-26 alatt, álló helyzetben egy nagy fűzfára emlékeztet, úgy hajlanak a lapátok. Már azt furcsáltam, hogy a saját súlya alatt nem törik le. Na most a helikopter súlyának csak kis része a lapát, azt a monstrumot 100% hogy nem emeled fel a lapátok végét tartva
Most láttam a kérdést, hátha még érdekes. A kollégádnak igaza van, a lapáton ébredő erők nagy része a centrifugális erő (nagyságrendileg 6-10 tonnányi, a néhány száz kilónyi függőleges erőhöz képest). A lapát nem bírná ki, ha így emelnéd meg, de a legtöbb helikoptert nem is lehetne így megemelni, mert eleve egy csukló körül tud fel-le (és minden más irányba is) hajlani, pontosabban elfordulni a lapát. Ezért ha egy ilyen gép a földön áll, nem csak a lapát hajlékonysága miatt szinte a földet éri a lapátvég, de azért is, mert a csukló engedi, hogy így leforduljon. A centrifugális erő egyenesíti ki és a felhajtóerő ad némi kúposságot a lapátok síkjának.
Inkább úgy képzeld el, mintha lapátok helyett két (vagy ahány lapát van) kifeszített kötél alatt kicsit belógva lenne a helikopter törzse felfüggesztve.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!