Meg lehez tanulni konkrét oktató nélkül vezetni? /elméleti kérdés
Persze, simán megoldható.
A forgalmat nem volt hol gyakorolnom, abba bele kellett szokni az oktató mellett, de a többi részét elsajátítottam otthon és ahol volt lehetőségem. Nyerges kamionnal tolatás, parkolás már ment mikor a B-re jelentkeztem.
Igen, csak forgalomban nem fogsz tudni menni (ami meg pont hogy a vezetés lényege). Mert az oktató lábánál ott vannak a pótpedálok, és ha valami irtó nagy ostobaságot csinálnál (ami tanuló vezetőknél előfordul), amiből baleset lenne, akkor az oktató azonnal beavatkozik a pótpedálok segítségével. Utána pedig elmagyarázza neked, hogy mit csináltál rosszul, és hogy kellett volna jól csinálni.
Igazából autót vezetni az első pár alkalommal nehéz. Utána már persze könnyebb lesz, de iszonyatosan sok mindenre kell figyelni, azon túl, hogy tudod a kreszt. Egy oktató ezeket el fogja magyarázni, egy rutinos vezető nem feltétlen, mert számára sok minden magától értetődő, és automatikusan csinálja. Csak, hogy egy példát mondjak, mondjuk leparkoltam a kocsit az utcára a ház elé (vidéki utca, párhuzamos parkolás - na jó itt vidéken más nem áll a házad előtt :D), és el akarok indulni. Beülök, bekapcsolom magam, aztán beindítom a motort, ráteszem a világítást, kirakom balra az irányjelzőt, beteszem 1-esbe, ellenőrzöm a tükörben, hogy nem jön-e semmi, kiengedem a kéziféket, felengedem a kuplungot (fogásponton megtartva), nyomom a gázt, kis kormánymozdulattal felhúzom az útra a kocsit, pár méter után felváltok 2-esbe stb... És ez csak egy indulás, na most ez automatikusan megy, de hogy pontosan ezeket kell csinálni, ezt velem begyakoroltatták. És a vezetésben ezen kívül még rengeteg különféle helyzet van, ahol a forgalmi helyzetet is értelmezned kell - meghozni a helyes döntést - és közben kezelni az autót.
Egy tanulóvezető pedig sokszor hoz rossz döntéseket, és ilyenkor kell az oktató. Például rá akarsz kanyarodni egy főútra (jobbra). Balra nézel, és látod, hogy a kocsi X távolságra van tőled. Na most, X távolság az lehet, hogy ha mozgásban vagy, elég hogy beférj, de ha már megálltál, akkor nem. Na igen, ehhez marha sokat kell gyakorolni...
Amúgy nem lesz olyan ember, aki sűrű forgalomba visz téged, mert nagyon csúnyán megbüntetik, amiért átengedte a járművet.
A KRESZ-t alapvetően könyvből kellene tanulni mindenkinek, az előadások, tesztelések ebben csak segítenének, de az elméleti vizsga annyira felszínes, hogy sokan nem is tanulnak könyvből, sőt sokan nem is tudják a szabályokat, mégis levizsgáznak.
Járműkezelésre rá lehet érezni, meg lehet tanulni oktató nélkül, de rosszul is be lehet gyakorolni a mozdulatsorokat, amiből később, oktató mellett lehetnek problémák.
Egy jó oktató tudja azt, hogy milyen részletekre kell figyelni, mit kell mindenképpen megtanítani, egy képzetlen oktató, vagy olyan személy mellett, aki nem is oktató, a tanulás többnyire ösztönből megy.
Jogosítvánnyal rendelkezők között is van sok hibás vezetési technikával közlekedő. Vagy nem tanították meg nekik az alapokat, vagy egyszerűen nem érdekli őket, de nem tudnak a sáv közepén haladni, nem tudnak rendesen kanyarodni. Nézd meg egy városi forgatagban hányan mennek a sáv szélén, sokszor át is lógnak a másik sávba, jobbra kanyarodás előtt bemennek az út közepére, kanyarodáskor nem várják meg, hogy beérjen az autó eleje, rossz helyre érkeznek - ezek azok az apróságok, amelyekre egy jó oktató kezdetektől fogva figyel, figyelmeztet, s ezekből vannak a zsörtölődések, amikor a tanuló meg van győződve arról, hogy ő tud vezetni.
Persze, hogy meglehet tanulni. az elmélet nem gond, a gyakorlat meg a kertben, szántásban. Ismerek olyan diplomás nőt, aki az érettségije évében elég sokat hiányzott..a tanár rákérdezett..
-tanárnő szántanom kell,és talajt rendezni, azzal nem lehet várni. Apám beteg, nem bírja a traktort..a 18 éves lány már mindent tudott a mezőgazdasági vontatásról(gyakorlatban is)
Tudom, nem ez volt a kérdés, de meg lehet mindent tanulni. Egy a lényeg..érzéked legyen a jármű méreteihez, a járműkezeléshez.
Amerikában általában így megy. Besétálsz a DMV-be, kitöltesz egy tesztet (hogy hogy készülsz fel rá, az a Te dolgod, vannak ott is iskolák, de akár otthon is megteheted), kapsz egy tanulóvezetői engedélyt. Ezzel jogosítvánnyal rendelkező kísérő jelenlétében vezetsz X órát (vehetsz órákat is oktatótól, de nem kötelező), majd bekocsikázol a DMV-hez, beül melléd a vizsgáztató, és levizsgáztat. Van, ahol ezután rögtön ki is állítanak egy ideiglenes jogosítványt, amíg a fényképes elkészül.
Mondjuk ott az infrastruktúra és általában a közlekedők hozzáállása is olyan, hogy ezt lehetővé teszi. Ugyanezt Budapesten nem javasolnám bevezetni :)
#7
Még jó hogy az USA területe nem sokkal nagyobb Magyarországénál (csak kb. 100x), tehát államonként is átlagosan majdnem 2x akkora. Szerintem lehetetlen egy fél kontínens közlekedését összehasonlítani egy városéval.
Az a rendszer rossz, mert a vak vezet világtalant. Tehát akinek semmi érzéke nincs a vezetéshez, az tanítja a gyerekeit, ebből jön a káosz. Abban a szerencsés helyzetben részesültem, hogy a vezetésórákon már nem kellett az autóra figyelnem, a jó oktatóm így felkészíthetett a forgalomra. Sikeres vizsga után a rengeteg tapasztalattal rendelkező édesapám mellett vezettem, ő pedig folytatta az oktatást, megtanított jobban átlátni a forgalmat, megtanított arra hogy a különböző körülmények mellett gyorsan és biztonságosan tudjak közlekedni.
Sokan megkapják a kis kártyájukat aztán már bénáznak is a város közepén, feltartják a másikat és stresszelnek. Sávváltás esetén nem tudnak helyet csinálni maguknak, nem tudják hogy hova férnek be, forgalomban nem tudják hogy mikor illene kiengedni a másikat stb.
Vicces, de otthon mindig a szuper nyugat a példa, ott milyen jól vezetnek az autósok, betartják a szabályokat és egyszerűen imádnivalóak. Valójában viszont mész egy kört Londonban és visszasírod Budapestet. Az autósok bunkók, ha ki akarsz kanyarodni egy utcából akkor megöregszel, ha 20szal gurulnak akkor sem engednek ki hiába tolod ki a kocsi elejét, de hát neki van elsőbbsége. Emellett szerencsétlenek is mert a kis körforgalmaknál megállnak és vakaróznak hogy ki merre mehet először. Szinte minden 2. autó meg van húzva, a tükrök végig vannak törve, a parkolókba nem tudnak beállni, az R8as itt ugyanúgy padlógázzal előz a buszsávban, hiába van minden bekamerázva.
Persze ezt sem lehet ráhúzni az egész országra, a fehérlakta területek jobbak.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!