Kezdőoldal » Közlekedés » Egyéb kérdések » Mi a különbség a lóerő és a...

Mi a különbség a lóerő és a nyomaték között?

Figyelt kérdés

Hamarosan állok neki a jogosítványnak, és gondoltam kicsit előre nézegetek a dolgoknak.

Viszont egy helyen kicsit megakadtam, bár gondolom valójában elég alap dolog:

Mi a különbség a lóerő és a nyomaték között? Mármint melyik a fontosabb, vagy mit kell nézni, ahogy észrevettem a lóerőt használják mindenhol, de akkor a nyomaték mit mutat meg, mit befolyásol egy autóban például?


Tudom buta kérdés, de kérlek nézzétek el, lány vagyok. :)



2015. aug. 23. 02:18
 1/6 anonim ***** válasza:
2015. aug. 23. 03:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 anonim ***** válasza:

Az teljesen mindegy, hogy lány vagy-e, vagy fiú, ezt az általános iskolában, de legkésőbb gimnáziumban tanítják fizikából.


A lóerő és a nyomaték így ebben a formátumban nem hasonlítható össze, ugyanis a lóerő a teljesítmény egyik mértékegysége, a nyomaték pedig egy teljesen másik mennyiség. Ez így körülbelül olyan, mintha azt kérdeznéd, hogy mi a különbség a másodperc és a hőmérséklet között.


A teljesítmény az egységnyi idő alatt végzett munkát adja meg, vagyis hogy mennyi munkát végez a motor egy másodperc alatt. Ez a munka az, ami aztán felgyorsítja majd az autót.


A nyomaték (valódi nevén forgatónyomaték) azt adja meg, hogy a motor mekkora "erőt", mekkora forgató hatást fejt ki a főtengelyre, és a váltón keresztül a kerekekre.


Az autó esetében a két mennyiség közötti kapcsolat az, hogy a teljesítmény arányos a fordulatszám és a forgatónyomaték szorzatával. Ilyen tekintetben viszont nem szabad csak a gyár által megadott adatokhoz ragaszkodni, ugyanis azok csak a nyomaték és a teljesítmény maximumát adják meg, amelyek csak bizonyos fordulatszám-határok között állnak rendelkezésre.


A gyakorlatban a teljesítmény szükséges a gyorsuláshoz, a nyomaték pedig leginkább a nagy tömegű járművek elindításához kell.

2015. aug. 23. 12:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/6 anonim ***** válasza:
100%

még most is párás lesz a szemem..a régi háromötvenes IZS, illetve az elődje a háromötvenes DKW volt olyan, hogy alig pörgött, de hegyre fel is ment mint a barom...na ennek volt nyomatéka..


nagyfaternak volt kilencszázas Harleye oldalkocsival..az nem szarakodott a váltással...komótosan betette kettesbe, és váltás nélkül átment a szomszéd faluba..ő nem használta sem az egyest, sem a hármast..

a Harley ugyan lassan pörgött, mert hosszú löketű is volt, de tolta a vasat mint a barom..ez is nyomaték..


a mai vasak hatezernél egykerekeznek... mert ott van teljesítmény...

2015. aug. 23. 12:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 anonim ***** válasza:
28%

Fizikából 0 vagyok, nem is tudom szakszerűen elmagyarázni, de megpróbálom megértetni:

A lóerő az arra jó, ha gyorsulgatni akarsz, meg padlóházzal járni. A jó gyorsuláshoz és a végsebességhez sok lóerő kell. Viszont mindez hiába, ha a nyomaték nagyon kicsi, akkor állandóan üveghangon kell majd pörgetned a motort, ha normálisabban is akarsz közlekedni (lásd 4 hengeres sportmotorok, vagy kétütemű robogók, agyon kell pörgetni, hogy menjenek, viszont akkor mennek rendesen).

A nyomaték az arra jó, hogy nyugisan, takarékosan, a motort nem pörgetve is jól tudj haladni. Például a kamionok, vagy a traktorok, alig kell egy kis gáz, és már mennek is a 10-20-30 tonnával. Vagy a dizel autók, elég ha 2000-res fordulatig kihúzatod, és már tartod a forgalom ritmusát, jól haladsz. Ezért jó a nagy nyomaték. Például előzni akarsz, nem kell visszaválts 2-be vagy 3-ba, hogy jöjjön meg az erő, hanem 5-ben hagyod, a motor alacsony fordulaton van, és mégis van elég erőd, hogy előzzél. Ez a nyomaték, ezért jó ha sok van belőle.

Mondhatni, hogy A-ból B-be normálisan eljutni nyomaték kell, vadulni meg lóerő kell.

2015. aug. 23. 12:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/6 anonim ***** válasza:
100%

Két külön fizikai mennyiség, amelyek nem függetlenek egymástól.


A teljesítmény mértékegysége a lóerő (kilowatt). A forgatónyomatékból (Newton - méter) és fordulatszámból ( n/s) "áll össze" a teljesítmény.


A teljesítmény, a lóerő a lényeg, minél magasabb ez az érték, annyival "erősebb" az autó.


De mivel minden motornak van egy karakterisztikája, ez azt jelenti, hogy a sebesség, sebesség fokozat függvényében nem lineáris a gyorsulása, számít az is, hogy a fordulatszám függvényében, hogy alakul a nyomaték görbéje. Ez sok mindentől függ, pl. attól milyen a motor üzemmódja, dízel vagy benzines, szívó vagy feltöltős.


Vannak motorok amelyek nyomatékosak, ez azt jelenti, hogy már alacsony fordulatszám mellett erős gyorsulást eredményeznek. Más motorok ne húznak olyan erősen, de sokkal tágabb az a fordulatszám tartomány, ahol leadják a teljesítményüket.


Vegyünk egy példát. Pl. egy kamion motor, mondjuk legyen 500 lóerős. Iszonyat ereje van, legalább 2000 - 3000 Nm nyomaték, de legfeljebb 1600 - 1800 - as fordulatig lehet kihúzatni. Alacsony a végsebessége, de 40 tonna össztömeggel is felmegy a Brenner - hágón.


Legyen egy Ferrari, mondjuk az is 500 lóerős, csak tippelek, mondjuk "csak" 800 - 900 Nm a nyomatéka, de ezt irgalmatlan magas fordulaton is leadja, 9000 - ig is vagy még tovább pörgethető, 300 km/h feletti a végsebessége.


És a két jármű motorjának a teljesítménye mégis azonos - 500 lóerő.

2015. aug. 23. 19:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/6 anonim ***** válasza:
100%
nem mindegy az sem hogy főtengelyen, vagy keréken mérik. a nyomatékos motor egy közhelyes kifelyezés,és badarság. nézz nyomatékgörbéket, és le fog esni minden.
2015. aug. 24. 14:14
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!