S. O. S. Sebváltó működése/feladata nagyvonalakban és érthetően?
1.,Ha lenyomod a kuplungot (bal szélső pedál) csak akkor lehet sebességet váltani
2. Egyesben elindulsz
3., Felfelé egyesével váltassz sebességet, nem lehet sebességet kihagyni(tehát egyesből másodikba, nem harmadikba)
4., lefelé ha váltassz akkor ki lehet hagyni, tehát ötödikből válthatsz vissza másodikba
5.,mindig a sebességedhez kell választani azt, hogy hanyadikban mész pl. ha hússzal mész akkor másodikban vagy, kanyarodás is másodikban van településen belül, településen kívül persze nem kell ennyire visszaváltani, ott a kanyartól függ.
6., emelkedőn érdemes visszaváltani,de úgyis hallani lehet az autó hangján
7., télen ha sebességben hagyod az autót, nem fog elgurulni, de a kézifék befagyhat :)
8., amikor sebességet váltassz: leveszed a lábad a gázról, benyomod a kuplungot, egyel nagyobb fokozatba teszed a sebváltót(vagy kisebbe), elkezded nyomni a gázt óvatosan, közben a kuplungot felengeded.
9., ez autótól függ, de nálunk a tanuló autón így kellett sebességet váltani: egyes az elinduláshoz majd átváltani másodikba, 30-nál harmadikba, 40nél negyedikbe váltottunk fel, ötödikbe azt hiszem 60nál vagy 65-nél(kb.), de ez autótól függ, figyelni kell a motor hangját.
10., visszaváltásnál először fékezel/lassítassz, majd utána váltassz vissza. Tehát ha mész 90-nel és jön egy 50es tábla, akkor először lassítassz 50re majd visszaváltassz ötödikből negyedikbe. Nem próbálod meg 90-es sebességnél a negyediket, mert csúnya lesz a motor hangja
A motorok nem tudnak akármilyen lassan és gyorsan pörögni, ebből különösen az a gáz, hogy nekünk kellene nullával is menni és 180-al is. A motor lehetőségeit a mi igényünkhöz a sebváltó igazítja hozzá, a kuplung (tengelykapcsoló) segíti ezt a zökkenőmentest átváltást. A fogaskerekek tulajdonképp lelassítják motor fordulatszámát egy kisebb fordulatszámra, ami a kerekeknek épp elég.
Más: a teljesítmény adott, pl. 100 lóerő. Ez az erő és a sebesség szorzata. Ebből lehet választani, hogy mi kell, erő (nyomaték, gyorsulás, gumiszagú csikorgás) vagy inkább sebesség. A választásodat a sebváltóval mondod meg neki.
Ugyanaz a szerepe mint a váltós biciklinél. Remélem használtál ilyet már,itt vannak kisebb és nagyobb fogaskerekek.
Kicsi fokozatban a feltudsz tekerni a hegyre,..igaz több fordulatot kell taposnod..A hegyről lefelé már nagyobb fokozatba teszed,hisz a kicsiben már olyan gyorsan kéne taposnod a pedált hogy szétesne a lábad..ha gyorsítani szeretnél még tovább.Ha így hagyod,és odaérsz a következő emelkedőhöz..nagy fokozatban nem bírnál feltekerni,ezért kisebbre váltasz,hogy feltud hajtani a biciklit.Remélem így érthető,a pontos rendeltetése : a motor optimális nyomatékának és a terhelésnek megfelelő áttételűvé változtatja (a sebesség váltó) a kapcsolatot a motor és a hajtott kerekek közt.
Köszönöm a válaszokat! :-) És még az, hogy a forgatónyomaték hogyan kapcsolódik a sebességváltóhoz? Tudom, mi a képlete meg minden, de én a fizikához hülye vagyok....
Köszönöm!!!
Hát ugye létezik a motor mely erő kifejtésére szolgál!
A motor hátulján a főtengely(ezen helyezkedik el a dugattyú mely benzin elrobbanásakor is mozog fel le,ez adja a forgó erőt ami körbe körbe forgatja a főtengelyt)ehhez a főtengelyhez kapcsolódik egy lendkerék amelyet a főtengely forgat körbe-körbe ennek a keréknek a szélén van egy fogaskoszorú(olyan mint a fogaskerék csak itt maga a lendkerék a fogaskerék)!
ez a lendkerék hozzá kapcsolódik egy tengelykapcsolóhoz (kuplung) ami ha benyomod a kuplungot megszünteti a motor és a váltó közötti forgást,kapcsolatot (ilyenkor esik le a fordulat ez olyan mint ha a motor üresen járna)!Ezutáni rész pedíg hogy a váltóban van két fogaskerék sor alul és felül ez változó hány darab kerék van a kerekeken mert ezektől függ hogy milyen sebességben haladsz!
de a lényeg hogy amikor mész és váltasz akkor ezeken a kerekeken lévő xy fogaskerék összekapcsolódik cf kapcsolókerékkel és nagyobb vagy kisebb sebesség fokozatban fogsz haladni!Ezek a fogaskerekek kisebbek és nagyobbak (változó) na most a váltó végén van egy hosszú forgó (cső) ez a kardántengely ami továbbítja a motor és váltó forgását a differenciál (diffibe) amely össze van kötve 2db féltengellyel (ezeken forognak a kerekek) a diffi szerepe hogy a forgó mozgást minél könnyebben átadja a kerekeknek és minél kevesebbet erőlködjön a motor , na és persze hogy forogjanak a kerekek :D .
Hát én ennyivel tudnék szolgálni :) Kicsit hosszú lett,de a lényege benne van :)
Hmmm Hmmm .... Sok érdekes dolgot összehordok itt :)
A lényeg hogy a motor ugye jár, az autó meg alapesetben áll. Szükség van tehát a motor és a kerekek között valamiféle kapcsolatra, mégpedig bontható kapcsolatra, mert ugye álló helyzetben is kell tudni járnia, megaztán mennie is illik. Ezt végzi a tengelykapcsoló (kuplung), és a sebességváltó (egészen pontosan annak az üres állása.) A másik problémát valaki előttem nagyszerűen megvilágította, van amikor nagy erőre (nyomatékra) van szükség (pl. amikor hegyre menne fel az a szerencsétlen jármű), és van amikor elegendő kisebb nyomaték de nagyobb áttétel kellene (hogy azért haladjon is az az autó), hasonlóan a kerékpárhoz. Jó a példa mert remekül érezhető, hogy nagyobb áttétel esetén a bicikli gyorsabban halad, de ilyenkor bizony a tekeréshez szükséges erő is nagyobb (nyomaték), míg kisebb fokozatba kapcsolva vígan felmehetünk a legmeredekebb utakon is, igaz ekkor a sebességünk nem túl magas ....
Namost a motorral az a gond hogy a nyomatékot csak bizonyos fordulatszám-tartományban tudja leadni. Tipikusnak mondható a 800-7000 közötti percenkénti fordulat (sőt ebben a tartományban sem állandó a nyomatéka, a teljesítménye, de mondjuk ebben a tartományban elfogadható az értéke). A sebességváltóra azért van tehát szükség, hogy a teljes igényelt sebességtartományra használható fordulatot (fordulatszám-tartományt) kapjunk a motortól. Az egyes sebességfokozatokban közelítőleg tipikusan a következő sebesség tartozik a motor, mondjuk 2000 fordulatához: 1. fokozatban 15-20 Km/h, 2. ban 20-40 Km/h, 3. ban 40-60 Km/h, 4. 60-80 Km/h ezeket, ahogy valaki helyesen megírta, a jól megválasztott fogaskerékpárok teszik lehetővé az eltérő fogszámmal. A sebességváltó tehát azt oldja meg hogy ezeket az eltérő fogszámú fogaskerekeket kapcsolgatják össze szükség szerint, minden fokozatban másikat (a hátramenetnél pedig beiktat még egy egy plusz fogaskereket, aminek következtében a kerekek forgásiránya ugye megváltozik). A hajtás továbbmegy a kerekek felé, és ott a differenciálmű átadja a kerekeknek az erőt. A differenciálmű alapvető szerepe az erő átadásán túl, hogy kiegyenlíti a kanyarodáskor egyébként fellépő kerékút különbséget is (ugye a külső íven futó keréknek illik többet fordulnia a belső íven haladóhoz képest)
Téves hogy nem lehet kihagyni sebességfokozatot (érdekes is lenne ha mondjuk valami miatt nem használhatom mondjuk a kettes fokozatot és emiatt egyáltalán nem tudnám használni a járművemet) ... Kihagyható a köztes fokozat, de, ha nem indokolja semmi rendszerint kihasználjuk mindet (kivéve a nagy fokozatszámú kapcsolóműveket; a traktorokon pl van amikor eleve 3. vagy 4. fokozatban indulunk el. de ez speciális esett, ott az alacsony fokozat inkább a nagy nyomaték miatt használatos, de az teljesen más tészta).
Mindez röviden: A sebességváltó feladata, hogy a motor relatíve szűk teljesítménytartományát kiterjessze a mozgáshoz igényelt relatíve tágabb sebességtartományra (értsd: egyetlen fokozattal mondjuk használható lenne a 10-50 Km/h tartományban, de kiegészítve egy tengelykapcsoló szerkezettel és egy többfokozatú sebességváltóval ez a tartomány kiterjeszthető mondjuk a 0-250 Km/h tartományra is)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!