Benzin-dizel, szivo-turbo, mi a kulombseg nagyvonalakban?
A szívó- és turbómotorra nem találtam szép meghatározást, ami első találatként beugrana a Google-keresésben. A lényeg annyi, hogy a szívómotorban a szívóütem során a hengerben a nyomás a légköri nyomásnál kisebb, vagyis a levegőt (vagy üzemanyag-levegő keveréket) a külső légnyomás "hajtja be" a hengerbe. A feltöltött motornál egy kompresszor nagy nyomással tolja befelé a hengerbe a levegőt vagy ami épp a szívóoldalon van. Ez lehet mechanikusan hajtott kompresszor vagy turbófeltöltő. Az előbbit a főtengelyről, szíjjal hajtják, az utóbbit a kifelé vágtató kipufogógáz hajtja.
A szívódízel - mint a neve is mutatja - szívómotor. Elmozdul lefelé a dugattyú, kisebb lesz a légnyomás a hengerben, mint kinn, kinyit a szívószelep és bejut annyi levegő, amennyit be tud szívni. Aztán azt sűríti és ahhoz fecskendezi be az üzemanyagot. A turbódízelnél a kifelé süvítő kipufogógáz meghajt egy kompresszort, így a levegő nem csak úgy, egyszerűen megy befelé, hanem nagy nyomással érkezik. Vagyis a szívószelep nyitása után nem légköri nyomással áramlik befelé, hanem a kompresszor nyomja. Ez azért jó, mert ugyanannyi idő alatt, ugyanannyi helyre több levegőt lehet bepréselni. Ehhez több gázolajat is lehet befecskendezni, tehát ugyanakkora lökettérfogatból nagyobb teljesítményt lehet kihozni.
Egyébként a feltöltés Otto-motoron is használható, sőt, intenzíven használják is, mióta kitört a downsizing, mint új elmebaj. Ugyanúgy működik ott is, mint a dízelmotorokon: nagy nyomással megy befelé az üzemanyag-levegő keverék (közvetlen befecskendezés esetén csak a levegő) és ugyanakkora lökettérfogatban több levegő és benzin "fér el", nagyobb lesz a teljesítmény.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!