Elmagyaráznátok nekem a sebességváltó működését?
Valahol igazuk van az előző válaszolóknak. Nem vagyok autószerelő, és sosem magyarázta el nekem sem senki, hogy hogyan működik, de egy-két animáció, kép és leírás után azért nagyjából fel tudtam fogni, hogyan működik.
Nem tudunk újat elmondani, mint amiket a videókban hallasz, pl itt:
https://www.youtube.com/watch?v=IKywZ730JFs
vagy itt:
https://www.youtube.com/watch?v=K53cPGRE1Kk
A kihajtás tengelyének fordulatszámát (ami a kerekekhez megy a váltóból) az ellentengelyen és a fő tengelyen elhelyezett fogaskerekek eltérő fogszámával tudják szabályozni.
Ha a motor által meghajtott tengelyre kicsi fogszámú fogaskereket raksz, a kihajtás tengelyére pedig nagy fogszámút, mondjuk dupla akkorát, akkor ha pl fordul a motor százat, akkor a kerék csak 50-et fog.
Az első videóban említett 3,51:1-hez arány azt jelenti, hogy a motor által hajtott tengely 3,51 fordulata alatt fog a kihajtó tengely egyet fordulni.
A legegyszerűbb sebességváltóban három tengely van: egy bemenő, egy kimenő és egy a hátramenet közlőkerekének. Ezek a tengelyek itt-ott bordázottak, nem folytonos módon. A fogaskerekeken ott van a bordázás ellendarabja és oda-vissza lehet őket tologatni a tengelyeken erre a célra szolgáló villákkal. A villák mozgása a lényeg: egymáshoz képest kötötten mozognak, adott mintázatban. A lényeg, hogy a fogaskerékpárok úgy mozogjanak, hogy mindig csak egy olyan legyen, aminek mindkét tagja bordán ül. Ha ez teljesül, az adott fogaskerékpár hajt, a többi szabadon elforog, mert vagy az egyik, vagy a másk tag nem a bordán van, simán elpörög benne a tengely. A különböző fogaskerékpárok kiválasztásával különböző áttételeket lehet megvalósítani. A hátramenetet úgy oldják meg, hogy egy olyan fogaskerékpárt kapcsolnak be, amik nem közvetlenül, hanem egy harmadik fogaskerékkel kapcsolódnak egymáshoz - ez az ún. közlőkerék. Így a kimenő tengely a másik irányba forog.
Ez a tolókerekes vagy kapcsolóvillás váltó működési elve, ennél csak bonyolultabbak vannak. A differenciálmű hajtása kétféleképpen történhet: hátsókerekes hajtásláncoknál a váltó kimenőtengelyéhez van hozzáerősítve rugalmasan a kardántengely, a kardán túlsó végén pedig egy szöghajtás csücsül. A kúpkereket a kardán forgatja, a tányérkerékben pedig ott van a bolygómű, a bolygóműből jönnek a féltengelyek és kész is a differenciálmű. A szöghajtás áttétele a végáttétel.
Elsőkerekes hajtásláncnál a váltó kimenőtengelyén ül egy kis fogaskerék, ez hajt egy nagyobb fogaskereket. Ebben a fogaskerékben van a bolygómű, itt tehát ez a végáttétel.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!