Kezdőoldal » Közlekedés » Egyéb kérdések » Elmagyaráznátok nekem a...

Elmagyaráznátok nekem a sebességváltó működését?

Figyelt kérdés
Rengeteg videót néztem róla de még mindig nem értem hogyan működik. Hogyan tud gyorsabbá, lassabbá, és még másik irányba is meg tudja mozgatni a differencia -művet. Hogyan?
2014. okt. 31. 08:05
 1/6 anonim ***** válasza:
73%
Ha nem érted meg a kis millió leírásból akkor neked kár magyarázni.
2014. okt. 31. 08:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 anonim ***** válasza:
100%
Nézz meg egy váltós biciklit, ha úgy sem bírod értelmezni, akkor inkább hanyagold a témát.
2014. okt. 31. 08:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/6 A kérdező kommentje:
Értelmes választ valaki?
2014. okt. 31. 10:00
 4/6 anonim ***** válasza:

Valahol igazuk van az előző válaszolóknak. Nem vagyok autószerelő, és sosem magyarázta el nekem sem senki, hogy hogyan működik, de egy-két animáció, kép és leírás után azért nagyjából fel tudtam fogni, hogyan működik.

Nem tudunk újat elmondani, mint amiket a videókban hallasz, pl itt:

https://www.youtube.com/watch?v=IKywZ730JFs

vagy itt:

https://www.youtube.com/watch?v=K53cPGRE1Kk


A kihajtás tengelyének fordulatszámát (ami a kerekekhez megy a váltóból) az ellentengelyen és a fő tengelyen elhelyezett fogaskerekek eltérő fogszámával tudják szabályozni.

Ha a motor által meghajtott tengelyre kicsi fogszámú fogaskereket raksz, a kihajtás tengelyére pedig nagy fogszámút, mondjuk dupla akkorát, akkor ha pl fordul a motor százat, akkor a kerék csak 50-et fog.

Az első videóban említett 3,51:1-hez arány azt jelenti, hogy a motor által hajtott tengely 3,51 fordulata alatt fog a kihajtó tengely egyet fordulni.

2014. okt. 31. 11:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/6 anonim ***** válasza:

A legegyszerűbb sebességváltóban három tengely van: egy bemenő, egy kimenő és egy a hátramenet közlőkerekének. Ezek a tengelyek itt-ott bordázottak, nem folytonos módon. A fogaskerekeken ott van a bordázás ellendarabja és oda-vissza lehet őket tologatni a tengelyeken erre a célra szolgáló villákkal. A villák mozgása a lényeg: egymáshoz képest kötötten mozognak, adott mintázatban. A lényeg, hogy a fogaskerékpárok úgy mozogjanak, hogy mindig csak egy olyan legyen, aminek mindkét tagja bordán ül. Ha ez teljesül, az adott fogaskerékpár hajt, a többi szabadon elforog, mert vagy az egyik, vagy a másk tag nem a bordán van, simán elpörög benne a tengely. A különböző fogaskerékpárok kiválasztásával különböző áttételeket lehet megvalósítani. A hátramenetet úgy oldják meg, hogy egy olyan fogaskerékpárt kapcsolnak be, amik nem közvetlenül, hanem egy harmadik fogaskerékkel kapcsolódnak egymáshoz - ez az ún. közlőkerék. Így a kimenő tengely a másik irányba forog.

Ez a tolókerekes vagy kapcsolóvillás váltó működési elve, ennél csak bonyolultabbak vannak. A differenciálmű hajtása kétféleképpen történhet: hátsókerekes hajtásláncoknál a váltó kimenőtengelyéhez van hozzáerősítve rugalmasan a kardántengely, a kardán túlsó végén pedig egy szöghajtás csücsül. A kúpkereket a kardán forgatja, a tányérkerékben pedig ott van a bolygómű, a bolygóműből jönnek a féltengelyek és kész is a differenciálmű. A szöghajtás áttétele a végáttétel.

Elsőkerekes hajtásláncnál a váltó kimenőtengelyén ül egy kis fogaskerék, ez hajt egy nagyobb fogaskereket. Ebben a fogaskerékben van a bolygómű, itt tehát ez a végáttétel.

2014. okt. 31. 12:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/6 A kérdező kommentje:
Köszönöm szépen az utolsó kettő válaszolónak :)
2014. okt. 31. 17:48

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!