Milyen a mai kamionosok élete?
Magyar cégnél= sz.r
A cigány nem dolgozik, de kapja a segélyt mára hogy cigányélet nem helytálló megfogalmazás egyszerűen rossz!
Az, hogy jól tudsz vezetni és jó nagy rutinod van az csak egy dolog - hány embertől hallottam már ilyet.. AZ a kérdés, hogy mivel szerezted azt a jó nagy rutint. Mert ha személyautóval, akkor az csak arra jó, hogy talán tudsz közlekedni. Busznál és kamionnál semmit nem fog jelenteni a tapasztalatod, oda teljesen más szemlélet kell és mindent újra kell kezdened. Mennyire nehéz vezetni? Egyáltalán nem nehéz, csak meg kell tanulni és meg kell szokni.
Milyen kamionosok élete? Az esetek 99.9999%-ban sz..r.
Ahhoz,hogy tisztességesen el tudd végezni a munkád, ahhoz megfelelő feltételek és munkaeszközök kellenek. Amíg ez egy pl. egy gyárban megvan, addig a magyar fuvarozóknál általában nincs.
A fizetés általában jól hangzik, de majdnem mindenki minimálra van bejelentve.
A munka az attól függ mivel dolgozol. A billencs már már úri munkának számít, a hűtős terítés meg sokszor a legalja meló.
Itthon még nem divat a fosztogatás, de nyugatabbra előfordul, hogy kirámolják a kamiont. A gázolaj lopás is gyakoribb odakint.
És milyen a munka?
Van rengetek szabály, amit be kell tartanod, mert a kontroll rendszeres és minden "hülyeségért" megbüntetnek. Akár milliós nagyságrendben is! Nagyon sokan elvárják a sofőrtől, hogy ne tartsanak be bizonyos dolgokat, vagy úgy adja a fuvar, hogy lehetetlenség megcsinálni szabályosan. Vagy rizikózol vagy keresel más munkát. Vagy belefutsz egy tisztességes büntibe. Olyan helyeken, ahol nem szabálykövetően folyik a munkavégzés szokott lenni, egy hallgatólagos megállapodás, mely szerint a munkáltató állja a csekket, bár ha ugrik a jogsid, vagy épp nem adja ki és baleset lesz belőle, akkor már ez édeskevés. Sőt olyat is láttam már, hogy az illetőt az esemény után elbocsátották és fizesse ki, ahogy akarja..
Igazából a fuvarozás egy mocsokhalmaz. Itthoni viszonyok között, ha tisztességesen fuvaroz egy cég,akkor általában nem tud értelmes hasznot kitermelni, amiből jutna eszközre és fizetésre. Ha meg magyarosan dolgunk, akkor lehet rettegni az ellenőrzéstől meg a többi hülyeségtől.
Nemzetközi viszonylatban csak úgy éri meg a cégnek, ha a kocsi minél többet megy és termel, tehát otthon sokat nem kell lenned. Fent említették a 4/1-hetet, ez egyáltalán nem ritka, de tudok hosszabb kint létről is.
És ejtsünk szót még az alapvető higiéniáról is. Néhány felrakón használhatod az öltözőt és rendbe tudod szedni magad, de útközben max benzinkút. Egy zuhanyzás átlagban 3-6 euro. Ez 20 munkanappal számolva 20-30 000Ft. Ha olyna parkolóban tudsz megállni, ahol nincs benzinkút, akkor jó eséllyel ráb...tál, vagy megoldod kannából vagy büdös maradsz :D ( talán ezért szokás nevezni cigányéletnek, nem a segély miatt )
Mennyit lehet vele keresni? Keveset. Belföldön van olyan cég, aki 100 000 körül fizet kamionra., persze belföldön is akad, ahol 300 000 fölött lehet keresni, de ott kb 30 napot mentél 24 órában.
Nemzetköziben azért leginkább 200 000-től fölfelé, és akad ahol 400 000 fölött is összejön. Jól hangzik igaz?
Viszont egy dolgot nem szabad elfelejteni, ahol jók a munkakörülmények és a fizetés, az minden esetben kihalásos alapon működik. Ahol nem túl jó a munka, de jó a fizetés,ott észnél kell lenni, csalni/lopni/hazudni ahol csak tudsz, csak így tudsz megmaradni.
Kezdőként ezek felejtősek.
Kezdőként bejutni egy céghez iszonyatosan nagy hátszéllel lehet, vagy marad a Waberer's. Tapasztalat szerzésnek az is jó.
Még egy-két apróság a fizetésről. Ha jól tudom, a sofőrök nem kaphatnának teljesítménybért, mert az erősen szabályszegésre ösztönözné őket. Ennek ellenére a munkaadók nagyobb hányada Ft/km-ben határozza meg a fizetést. Amikor külföldön kell töltened a hétvégi pihenőt, akkor is a munkahelyeden vagy, ingyen, két napot.
A másik, ami egy érdekes magyar vonás: hogyan ígérjünk be jó nagy fizetést és fizessünk keveset - azt is minél kevesebbre bejelentve.
Vegyünk egy céget, azt mondja akár 300 000 nettó ( egy átlag sofőrfizetést mondtam, ha esetleg összecsengést vélnénk felfedezni egy munkáltatóval, az pusztán csak a véletlen műve). Dolgozgatunk,öröm bódottá, majd jön az utalás, 255 000Ft. Sok lett az autó fogyasztása, levonták a túlfogyasztást. Persze legálisan ezt sem lehet, de sok esetben olyan szerződést íratnak alá a munkavállalóban, amin az áll, hogy pl 150 000Ft alapbér plusz jutalék/prémium vagy megtakarítás. ( ez akkor változott, amikor az egyik legnagyobb magyar céget beperelték a túlfogyasztás levonása miatt)
Így az akár 300 000 nettóból akár 140 000-ret le lehet vonni havonta, mindenféle probléma nélkül. Egyik cimbi olyan cégnél dolgozik, ahol rendszeresen levonnak havi 20 000-ret, mert "sok lett a céges telefonszámla". Nem használják a céges telefont,mivel külföldről tényleg sok lenne, de a munkaadó egyszerűen nem mutatja meg a számlát.
De ismerek olyat is, akinek rendszeresen havi 70-80 000 forintot utalnak és egyszerűen a cégvezető fel sem veszi neki a telefont,a munkát mástól kapja, dolgozni ettől függetlenül tud..
Van a szakmának egy sajátossága, ez az üzemanyag megtakarítás. Ha jól emlékszem, ez havi 100 000 forintig adómentesen adható. Ez igazából semmire nem jó, csak hogy ne fizessen utána járulékot a munkáltató. Tehát ha valaki keres nettó 177 000-t, az az állam felé olyan, mintha minimált keresne. Nyugdíj előtt, ez okozhat némi meglepetést. És persze nem utolsó sorban, a sofőrök belföldön pl általánosságban nem nagyon keresnek 250 000 fölött,így a munkaadónak jelentős teher esik le a válláról, hisz nem mindegy, hogy pl nettó 230 000 után vagy nettó 130 000 után kell járulékot fizetni. Az állam bukik a bulin,hosszútávon a munkavállaló bukik a bulin..
Visszatérve az üzemanyag túlfogyasztásra, még mielőtt valaki azzal jön, hogy a sofőr lopta a gázolajat, ahonnan lehet lopni, ott nincs túlfogyasztás probléma, vagy belefér egy adott keretbe. De nagyon sok helyen már már elvárás, hogy az autó 30liter/100km alatti átlagot produkáljon legnagyobb össztömegig rakva, akár még a Brenneren is. Akkor is ha az autó alul motorizált, vagy épp már van a motorjában 1,5 millió km és még nem volt megbontva. Mert egy haszongépjármű motorra is kell időközönként költeni, csak ezt szeretik elhúzni, mivel pl a Volvo injektorainak darabja 450 000Ft és 6db van belőle ( a többié sem olcsóbb ). Egy garnitúra csere, az rengeteg. Pont annyiba került, mint az elöregedett injektorok fogyasztásnövekedése okozta többletköltség 1 év alatt.
Itt hívnám fel a Nemzeti Adó és Vámhivatal figyelmét, hogy illene összevetni egy két cégnél a sofőr számára megadott üzemanyag fogyasztási normát/normatáblázatot és a NAV felé lejelentett fogyasztást. Ha komolyan a körmére néznének egy két cégnek, akkor komplett számlagyárak buknának, fuvarozókkal,benzinkutakkal és a NAVnál olyan karácsonyi prémium lenne, amit még az amcsi Forbes-ban is lehoznának. :)
Ebben a szakmában is általános a minimálbérre való bejelentés. Ennek van egy több hátulütője ( pl hitelképesség, nyugdíjalap..) de az egyig leggusztustalanabb, amikor dolgozik az ember x ideig, és egyszer csak nem kapja meg a minimál feletti részt. Ó majd jövő hónapban Józsikám. Jövő hónapban sem kapja meg, ááhh most nincs pénz, sok volt a szervíz.. Harmadik hónapban sem, akkor Józsika megunja és felmond. Megkapja apapírjait és mehet. De a 3 hónapi minimál feletti rész? Mit mond a munkáltató: itt a munkaszerződésed: minimálbér, nézd meg a számlakivonatod, mi átutaltuk. A tipikus példája annak, hogyan rántsunk le valakit fél millióval. És Józsikánk mit tud tenni? Semmit,így járt. ( ez esetben csak a minimál volt kikötve a munkaszerződésben , semmi egyéb).
Szóval milyen a kamionozás? Egy nagy pöce az egész.
Sok minden úgy van, ahogy a hozzászóló leírta, de látnod kell, hogy nemcsak ilyen cégek vannak. Manapság a jó, megbízható sofőr érték, ezt sok kis és közepes cég is tudja. Sok helyen 8-10-15 éves gárda van.
Én is benne vagyok ebben az ágazatban, mindig maximálisan korrekt voltam minden emberrel (fix napi díj minden napra, pontos fizetés, levonás elvétve, csak nagy hülyeség miatt) mégis volt, aki így is átvágott. Szóval kétoldalú dolog ez
Az más kérdés, hogy a tisztesség, korrektség nem teszi versenyképessé a céget, de ez a munkavállalót annyira nem érdekli.
15 óra meló, 9 óra pihi a hét 3 napján.
13 óra meló, 11 óra pihi a hét maradék 3 napján.
Aztán megállsz szombaton délután vagy este egy koszos parkolóban/ipari zónában, ahol se fürdő, gyakran se wc mert a benzinkutakon már péntek délután/szombat délelőtt elfogy az összes hely. Van egy szabad szombat estéd meg egy vasárnap délelőttöd, este tízkor meg már indulhat is a móka. A parkolókeresés amúgy is elég macerás, szinte sehol sincs kijelölt parkolóban hely délután 5 után kivéve talán franciában.
Te vagy mindenkinek a csicskása, a leguccsó senkiházi, aki mindenhol egy kolonc. Elveszíted a barátaid, az emberi kapcsolataid, max a szülőkre számíthatsz.
Egyetlen pozitívum a pénz, 300-400k.
Ezt szorozd be 2-3-4-6-8 héttel. 3-4 hét után általában egy hét pihenő itthon, 6-8 hétnél 2 hetet szoktak adni általában.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!