Ha 17 év 9 hónaposan egy 5 hónapos jogosítvánnyal vezetek Olaszországban, és megállítanak, akkor milyen büntetésre számíthatok? Hiszen 18 év alatt külföldön nem lehet vezetni.
Vezetni lehet. Csak nem szabad.
Jutalom érte pedig az mintha jogsid se lenne.
Én tavaly nyáron vezettem le Olaszországban. (Az út végére már majdnem kifolyt a szemem.) Engem egy rendőr sem állított meg, se az oda, se a vissza úton. Olyan mint ha az autósokkal nem is foglalkoznának, egész idő alatt egy igazoltatást láttam, akkor is az autópályán.
Ha viszont megállítanak, akkor olyan mint ha nem is lenne jogsid, mert még nem vagy 18 éves. Gondolom jó pár euróra megbüntetnének.
Ilyen friss jogsival egyébként se ajánlom hogy te vezess Olaszországban (gondolom megy még veled valaki), mert az olaszok elég őrült módon vezetnek. Az indexet konkrétan nem ismerik és úgy tolnak le a pályán hogy csak lesel. A sávváltásoknál is észnél kell lenni. Ha kint leszel, majd figyeld meg hogy szinte minden autó meg van nyomva, tele van karcolásokkal, le van verve róla a festék, stb... Csak a legújabbakon nincs.
20/f (3 éves jogsival)
Miért, megnézted az olasz jogszabályokat, és ott más a korhatára ennek a kategóriának?
Nem tudom, honnan van ez az elmélet, miszerint 18 éves kor alatt nem lehet külföldön vezetni. Nekünk is elmondták a tanfolyamon annak idején, de ez nem jelent semmit.
Az összes EU-s tagállamban az adott ország feltételeivel kell elfogadniuk az egyéb EU-ban kiállított vezetői engedélyeket (persze ha nemzetközi kategóriára szól, pl. a B ilyen, de pl. a T [traktor] nem).
Innentől kezdve csak arra kell figyelni, hogy az adott országban milyen jogszabályok vonatkoznak az adott kategóriára.
Kedves #4, kérlek, ne beszélj ostobaságokat! Lehet, hogy te nem tudod, honnan van ez az elmélet, miszerint 18 éves kor alatt nem lehet külföldön vezetni - pedig saját bevallásod szerint neked is elmondták a tanfolyamon.
Ezek szerint nem nagyon figyeltél. Remélem, amikor a stop tábláról és a piros lámpáról volt szó, meg a zebráról, akkor azért megragadt benned valami.
De akkor most direkt a te kedvedért beidézem a vonatkozó kormányrendeletet, csak hogy tudd, honnan jön ez az elmélet, ami szerinted nem jelent semmit:
326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról
5. § (3) A vezetői engedély a járművezető alábbiak szerinti életkorának eléréséig csak belföldön történő járművezetésre jogosít:
a) a „B” kategória esetében 18. életév,
Imádom, hogy rögtön személyeskedni kezdesz, te nagyokos, mikor leírtam, hogy igen, elmondták tanfolyamon, amiből következik, hogy figyeltem, de nyilván nem hagyhattad ezt a remek beszólást ki a stoptábláról. Gyökér.
Na de akkor lássuk a tényeket.
Amint írtad, van egy magyar jogszabály, ami szerint ez így van. (Köszönöm, hogy idéztél, legalább most már ismerem.) Tudom, Orbán megmondta, hogy Magyarország már elhúzott Európa mellett, meg nekünk aztán ne parancsolgassanak, majd mi megmondjuk nekik... De ettől függetlenül egy magyar kormányrendelet nem áll az összes többi EU-s tagország felett.
Innentől kezdve te max. egy magyar jogszabályt szegsz meg, amit külföldön biztosan nem is ismernek, de ha ismernének is (ami eléggé meglepne), nem járhatnak el ellened, csak a magyar hatóságoknak adhatnák át az ügyet. (Kíváncsi lennék, mit kapnál érte itthon, illetve hogy lehetne-e valami az ügyből.) De ha ott x a korhatár, akkor vezethetsz és passz, senki nem fog pattogni, mivel az ottani jogszabályok érvényesek.
(Mint ahogy pl. Svájcban csak 80 km/-val mehetsz lakott területen kívül, és még egy magyar jogosítvány sem jogosít fel arra, hogy 90-nel menj. Németországban meg 100 ugyanez a határ, gondolom te ott így is csak 90-nel mész, mert tartod magad a magyar kormányrendelethez.)
Nézd, ha te bohócot akarsz csinálni magadból, akkor kösd továbbra is az ebet a karóhoz.
Ha azonban megfogadsz egy jótanácsot: előbb gondolkodj.
Olvasd csak el a jogszabályt: 18 éves korig csak belföldi vezetésre jogosít. Ez azt jelenti, hogy külföldön nem számít érvényes vezetői engedélynek. És talán nem hiszed, de a külföldi rendőr nem hülye. Tudod iskolákat végeznek, ahol megtanítják nekik többekközött azt, hogy milyen bel- és külföldi dokumentumok léteznek, és ezek mire jogosítják fel a tulajdonosukat.
Nem az a kérdés ugyanis, hogy mely külföldi országokban lehet 18 év alatt vezetni, hanem - most figyelj! - hogy van-e a kérdezőnek érvényes vezetői engedélye.
A válasz pedig az, hogy nincs. Ezen kár is rugózni, ez olyan világos, mint szódás a lovát.
Hiába olvastatod el velem még egyszer a jogszabályt, ami egy magyar kormányrendelet. Több attól nem lesz, hogy sokszor olvasom.
Az olaszoknak (vagy bármely más egyezménybeli államnak) sok köze nincs a mi kis jogszabályainkhoz. Ők kötelesek elfogadni a saját feltételeik szerint a többi tagállam jogosítványait. Márpedig ott van a vezetői engedély, EU tagországbeli, ami az ő szabályaik szerint bizony érvényes is, miért ne lenne az? Ezt a magyar jog nem bírálhatja felül, de egyébként sem foglalkozik ezzel senki külföldön. Ugye te sem gondolod komolyan, hogy Európa-szerte az utolsó járőrig mindenki ismeri - az egyébként EU normáknak meg sem felelő - magyar jogszabályt? És még én csinálok bohócot magamból... De még egyszer mondom, ha ismerik is, nem tehetnek semmit, mert az ő jogkörük az saját országuk jogszabályainak betartatása.
Ha magyar hatóság esetleg megtudná, hogy te 17 évesen külföldön vezettél, akkor jelen esetben eljárhatna ellened. Bár erősen kétlem, hogy lenne belőle valami, mert ez a jogszabály is könnyen olyan sorsra juthat, mint a pálinkafőzés jogszabálya (csak ez nem nagyon van felkapva, mert valószínűleg ez egy véletlen bent maradt rendelkezés, mivel elég régi jogszabályról beszélünk).
Mindegy, látom, hogy más a gondolatmenetünk a dologgal kapcsolatban, szerinted a magyar jog felülbírálhatja az EU jogot, ami szerintem abszurd. Mindenki logikusan gondolkozva döntse el maga, hogy a két álláspont közül melyik az ésszerű. Én nyugodt tudattal mennék külföldre 17 évesen. Jó utat!
Látom, nem erősséged a szövegértés.
Felőlem persze te azt magyarázol be magadnak amit akarsz, én csak a kérdezőt szeretném megóvni a problémáktól.
Két dolgot kéne megértened:
- egyrészt azt, hogy semmilyen EU jogszabály nem szólhat bele abba, hogy a magyar állam milyen feltételekhez köti a jogosítvány érvényességét
- másrészt pedig azt, hogy ha egy magyar kormányrendelet azt mondja ki, hogy adott feltételek mellett a magyar jogosítvány nem számít érvényesnek, akkor az a jogosítvány bizony nem számít érvényesnek sehol. Függetlenül attól, hogy te mit hiszel, vagy hogy az olasz rendőr mit tud vagy mit nem.
Ez utóbbit nem bírálhatod felül holmi EU-ra hivatkozva.
Ez pont olyan, mint amikor a magyar jogszabály azt mondja, hogy 10 évig érvényes a jogsid, mire te azzal jönnél, hogy de Németországban nincs olyan, hogy lejár a jogosítvány, tehát a magyar jogsi - SZERINTED - örökké érvényes Németországban. Hát nem.
Nem is igazán értem, honnan szeded ezeket a marhaságokat, csak kár, hogy ezzel másokat is félrevezetsz, és esetleg beleviszel olyan kellemetlen szituációkba, aminek nagyon komoly következményei lehetnek rájuk nézve.
Arra hivatkozni ugyanis igen nagy felelőtlenség, hogy "de az olasz rendőr honnan tudná". Mert hidd el, tudja. Épp elég, ha pont azt az egyet fogja ki igazoltatáskor, aki tudja, és máris ugrott a nyaralás, és kezdhet gondolkodni azon, hogy miből fizeti ki az akár többezer euróra is rúgó bírságot.
"egyrészt azt, hogy semmilyen EU jogszabály nem szólhat bele abba, hogy a magyar állam milyen feltételekhez köti a jogosítvány érvényességét"
"Ez pont olyan, mint amikor a magyar jogszabály azt mondja, hogy 10 évig érvényes a jogsid, mire te azzal jönnél, hogy de Németországban nincs olyan, hogy lejár a jogosítvány, tehát a magyar jogsi - SZERINTED - örökké érvényes Németországban. Hát nem."
Ez mind igaz. Ki mondott mást? Jelen esetben ott van egy kiadott, kézzel fogható, EU-ban egységesített formátumú, érvényes vezetői engedély. Azzal, hogy a magyar hatóság kiadja ezt, elismeri, hogy jogosult vagy a vezetésre. Minek adja akkor ki?
De ha egy tagállam ennek ellenére tényleg utána menne annak, hogy egy másik tagállamban (és akkor már nyilván az összes többi 27-ben) milyen korlátozó rendelkezések vannak a KIADOTT, ÉRVÉNYES jogosítványra, akkor is problémába ütközne, hiszen a rendelkezés eléggé aggályos. Egyrészt azért, mert az egyezmény országait kétséges helyzetbe állítja (kiadunk egy egyezmény szerinti, érvényes jogsit, ami egyébként nem érvényes). Másrészt EU-s jogokat egészen biztosan megsért azzal, hogy területi korlátozást vezet be (az alkotmányos jogot már nem mondom, mert az alkotmány nálunk olyan, amilyet éppen a politikai elit megkíván). Az oké, hogy te láthatóan lenézed a "holmi EU"-t, de bizony elég komoly joghatással bírnak ránk. És szerintem csak egyszer fordulna elő, hogy valakit megbírságolnak, akinek van egy kis öntudata, és utána megy, hamarosan felszólítanák a kormányt a rendelkezés megsemmisítésére.
A 10 éves példa akkor lenne jó, ha pl. a Magyarországon 10 éves jogsi külföldön csak 5 évig lenne érvényes. Különösebb indok nélkül korlátoznak valamit az aktuális pozíciód szerint. Ilyen szintű rendelkezésről beszélünk most.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!