A Mig-21-esnél még a szabályozható
mach kúppal kínlódtak, anélkül elképzelhetetlen volt a hangsebesség többszöröse.
Érdekes, hogy azóta erre nem is hasonlítanak a modernebb gépek.
A 21-esnél kúppal próbálták megfelelően terelni a lökéshullámot, hogy hangsebesség alatt és fölött is jól működjön a hajtómű. Az SR-71-nél is ilyet alkalmaztak. De később sem ment ki a divatból a változtatható geometriájú beömlőnyílás: többek között az F-15-ön, a Concorde-on, a Mirage-okon és a Tu-22-n is ilyennel erőlködtek. Viszont a változtaható geometriájú beömlő jó szögletes, a radaron óriási visszhangot kelt. Így mára kiment a divatból, fix geometriájú, a visszaverődéseket csökkentő beömlőket használnak a lemgodernebb gépeken, mégpedig olyan kivitelben, hogy a hajtómű kompresszorlapátait is elrejtsék. Ezért a kompresszorban kell bizonyos dolgokat módosítani, hogy a beérkező, mikor milyen sebességű levegővel is jól működjön. Ez viszont nem könnyű, ezért is lassabbak a mostani, 5. generációs vadászgépek, mint a régebbi, 3. és 4. generációsak.
(meg azért is, mert másképp képzelik el a vadászgépek bevetéseit)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!