Miért "finganak" a buszok?
Sziasztok!
Megfigyeltem, hogy a buszok, főleg a Credo régebbi típusai elég gyakran "fingáshoz" hasonló hangot adnak ki. Elindulás után elég gyakori de menet közben is hallottam már, sokszor pont akkor csinálják amikor mellém érnek. Miért csinálják ezt?





A levegős rendszer miatt van.
A fék levegős meg talán a felfüggesztés is.
A kamionok is ezt csinálják.
Amúgy ha megfigyeled a sofőr ülésalatt ilyen nagy harmonikás gumi van.
Na az légrugós ülés.




















Hú akkor szerintem foglaljuk össze. Nagyjából az összes nagy haszonjármű légfékes ( azért kellene comb egy olajfékes nyergeshez ),a buszok ma már mind légrugósak és akad még néhány egyék kiegészítő berendezés ( pl itt az ajtó ) ami szintén nagy nyomású levegővel működik.
A sűrített levegőt a motor hajtotta kompresszor( vagy sok esetben kompresszorok ) állítják elő. Sajnos még nincs elterjedve az otthoni kompresszoroknál megszokott nyomáskapcsolós módszer ( van már kuplungos ékszíjtárcsás megoldás, de ritka és a 2 kompresszoros rendszereknél a fogaskerék hajtásúra ez még mindig nem jó ) ezért ezek állandóan termelnek ( egy légrugózású járműnél mondjuk akad is levegőfogyasztás..) és amikor előáll a rendszer számára beállított nyomást, akkor az erre szolgáló lefújószelep lefúj. Levegős rendszerekben a kondenzvíz télen nem annyira nyerő, ezért ma már minden ilyen járműnél légszárító van, és lefújáskor a légszárító alatt összegyűlt kondenzvizet és a kompresszor által esetleg felhordott olajat is kinyomják a rendszerből. Na most amikor valaki megküld 12 bárral egy pohár vizet... xD
Ez az alapesetben ütemesen hallható lefúvás lehet ez a"fingás". Vannak halkabb lefúvószelepek és az sem mindegy hol van elhelyezve...
A légrugós ülés alatti harmonikás gumi, csak egy porvédő gumi. Van a mögött egy levegős munkahenger is :P
A légféknél is hallani ilyesmit. Fékezéskor sűrített levegő dolgozik, a fékpedál elengedésekor is hallani egy kisebb hangot, de az közel sem ilyen hangos. A "westinges" kéziféknél behúzásnál hallani szintén egy lefújást, az meg hangerőben a kettő közötti :D





Hidrós féket is lehetne rakni teherautóra, nem bonyolult hozzá olajos rásegítést is rakni...
Azért levegős, mert úgy picit egyszerűbb a pótkocsi(k) fékkörét is rákötni a rendszerre.
Nekem inkább azt mond meg kedves utolsó, hogy pl. megy a 280-as csuklós D10-es, olyan 50-60 közt (városiról beszélünk, automata váltóval). És néha ilyen elnyújtott csikorgó hangot hallani, mintha valami segédüzemi berendezésnél kapcsolna a kuplung, és csúszna az ékszíj. Nem tudod mi lehet ez? :D





Lehet rakni hidraulikus féket teherautóra, csak rásegítés nélkül ember nem állna meg vele, rásegítéssel meg már szerintem bonyolultabb lenne, mint a tisztán pneumatikus megoldás. Vannak kombinál olaj-levegős megoldások is pl az Iveconál 7.5 tonnáig vagy anno az IFÁn is ilyen volt..
A tisztán levegős tényleg egyszerűbb és kevesebb törődést igényel :)
Nem tudom mi lehet a 280-assal, azzal még nem dolgoztam. De majd biztos jön valami buszos és megvilágosodunk :D
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!