A tanulóautó helyett lehet sajáttal is gyakorolni, majd vizsgázni?
természetesen lehet ha átalakítod az alábbi követelményeknek megfelelően és kiváltod az oktatójármű-igazolást:
Az oktatójármű-igazolás tartalma és az oktatójárművek minősítő vizsgálatára vonatkozó eljárási rend az alábbi:
I. AZ OKTATÓJÁRMŰ-IGAZOLÁS TARTALMA
1. A kiállító hatóság megnevezése
2. A jármű forgalmi rendszáma, gyártmánya, típusa, besorolása
3. A jogosultság tartalma
4. Kötelmek
5. Hatály
6. Napló/tételszám
7. Kiadás kelte
8. A kiadásra jogosult személy aláírása
9. A kiállító hatóság bélyegzőlenyomata
II. AZ OKTATÓJÁRMŰVEK MINŐSÍTŐ VIZSGÁLATÁNAK ELJÁRÁSI RENDJE
Az oktatójárművek minősítő vizsgálatát az üzemben tartó kérelmére a képzést engedélyező regionális igazgatóság végzi el.
Abban az esetben, ha a szakoktató folyamatosan több regionális igazgatóság illetékességi területén végez oktatási tevékenységet, az oktatójármű minősítő vizsgálatát bármely regionális igazgatóság elvégezheti.
A vizsgálat költségeit - amelyet a kérelmező visel - a közúti járművek forgalomba helyezésével és forgalomban tartásával, környezetvédelmi felülvizsgálatával és ellenőrzésével, továbbá a gépjárműfenntartó tevékenységgel kapcsolatos egyes közlekedési hatósági eljárások díjáról szóló miniszteri rendelet alapján kell meghatározni és befizetni.
Ha a minősítő vizsgálat során a jármű megfelelt, akkor a járműre oktatójármű-igazolást kerül kiadásra, illetőleg érvényességi idejének meghosszabbítására.
Az oktatójármű-igazolás csak érvényes forgalmi engedéllyel rendelkező járműre adható ki, illetőleg érvényesíthető.
III. AZ OKTATÁSBAN HASZNÁLT JÁRMŰVEK KÖVETELMÉNYEI
1. Esztétikai állapot, megbízhatóság
Nem alkalmas oktatásra a jármű, ha:
a) belső állapota nem teszi lehetővé a kulturált oktatást, vizsgáztatást;
b) az ellenőrzött szerkezeti egységeinek, illetőleg a kezelőszerveinek működése bizonytalan.
2. A járművek terhelhetősége (szállítható személyek száma), sebességadatai, méretei
A járművet az oktatáshoz, illetőleg a vizsgához előírt terhelési állapotban kell bemutatni.
A járműnek (járműszerelvény) sebességadataira vonatkozó követelményeket teljesítenie kell, és annak tartására huzamos ideig képesnek kell lennie.
A járművek (járműszerelvények) magasságának és szélességének, valamint hosszának teljesíteni kell az előírt méreteket.
3. Visszapillantó tükrök
Az oktatáshoz használt járművekre felszerelt tükröknek biztosítaniuk kell mind a tanuló (vizsgázó), mind a szakoktató számára a jármű mellett lévő mindkét oldali forgalmi sávra történő hátralátást. A tükröknek állíthatónak és rezgésmentesnek kell lenniük.
4. Fékberendezések
A pótfék pedál beszerelése az 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM r. 2. § (3) bekezdésének a) pontja alapján nem minősül átalakításnak. A beépített szerkezeti elemeknél a jóváhagyási jel meglétét nem kell megkövetelni.
Az üzemi fékberendezésre ható pótfék pedál követelményei:
- felerősítése minden üzemi állapotában biztosítsa a gyors, megbízható működést,
- légfék esetén a pótfék pedál működtetésekor a fékhatás (a kivezérelt nyomás függvényében) legyen azonos az eredeti (üzemi) fékrendszer hatásosságával,
- hidraulikus vagy kombinált fék esetén hatásossága (a pedálerő függvényében) érje el legalább az eredeti rendszer hatásosságának 90%-át,
- elhelyezése alapján biztosítsa a szakoktató számára a gyors beavatkozás lehetőségét,
- kialakítása folytán tegye lehetővé az oktatói pótfék pedál üzemzavara esetére is a vezetőülésből az üzemi fék használatát,
- a fékrendszer eredeti funkciójából a pótpedálok beszerelése miatt semmi sem szűnhet meg.
5. Menetíró készülék (tachográf)
Az oktatási célú használatra megfelelő a menetíró, ha
- megfelel a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendeletben előírtaknak,
- beszerelése a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Hivatalos Értesítőben és az NKH honlapján közzétett (a regionális igazgatóságnál nyilvántartott) szakműhelyben történt.
A vizsgálatra működtetett menetíróval kell megjelenni.
6. Egyéb kezelőszervek, berendezések
Az oktatójárműveken lévő egyéb pótpedálok - a „B” kategóriában kötelezően - felerősítése, működése, hatásossága - a pótfék pedál vizsgálatára előírtaknak megfelelően - értelemszerűen azonosnak kell lennie. Ezeknél a pótpedáloknál megengedhető a direkt kapcsolat az eredeti kezelőszervekkel.
Az oktatáshoz használt járművek kormánykerekére - a mozgáskorlátozottak részére előírt segédberendezéseken kívül - semmilyen kiegészítő segédeszköz (berendezés) nem szerelhető fel.
7. Vontatás
A vontatásra vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételekről a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 21. §-a rendelkezik, amely szerint a pótkocsik tényleges össztömegét kell figyelembe venni.
8. A „T” tábla, a képző szerv jelölése
A „T” jelű tábla méreteit a. jogszabályi értéktől eltérés +10%-ig eltérhet. A tábla színe a közlekedési jelzőtáblák kék színéhez hasonlónak kell lennie. „T” jelű táblának kell elfogadható a járműre ragasztott öntapadó fóliát vagy festést is. A képző szerv nevének, címének, valamint a „T” jelű táblának elölről és hátulról egyaránt jól láthatónak kell lenni.
A táblák nem takarhatják a rendszámot, a világítótesteket, valamint nem akadályozhatják a járműből a kilátást.
A táblákat függőlegesen (+15 fok eltérés megengedett) kell elhelyezni.
Apám magántanulóként vizsgázott, csak egy pótfék pedált kellett beszerelnie!
Igaz ez még 1974-ben volt!
:D
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!