Mitől függ egy kerékpár sebessége?
Nagyban függ a bicajtól is. Egy montival jóval nehezebb gyorsan haladni jó úton mint egy úrtechnológiás versenybicajjal.
De hiába ülnél olyanra, egy ugyanolyan géppel akkor is előzgetnének. Mivel a fizikai állapotodtól is nagyban függ a dolog.
És igen, függ a kerekek szélességétől is. De a váltó se véletlenül van a gépen.
Nem tudom milyen kondiban vagy, elképzelhető hogy azzal is gond van :)
A váltóval kapcsolatban egy két alap dolog:
Soha ne használd teljesen keresztbe váltva a láncot, tehát ha elöl a nagy lánckeréken van, akkor hátul ne használd a legnagyobb fogaskereket. Elöl a középsőhöz nyugodtan használhatod mind a hatot hátul, elöl a legkisebbhez ne használd hátul a két legkisebbet.
Ezek betartásával próbálj egy olyan áttételt választani, hogy (most ne a tempóval foglalkozz, azzal majd később) hogy kényelmesen tudd tartani a percenkénti 70...100 pedálfordulatot, itt dolgozol a legjobb hatásfokkal. Erre később is törlekedj, nincs értelme nagyon hosszú áttétellel, kis pedálfordulattal izomból gyötörve szenvedni, nem jó se neked, sem a láncnak.
Nézd meg a nyeregpoziciót is. Vízszontesen kb. akkor jó, ha a hajtómű (amin a pedálok vannak) vízszintes helyzetében a padál tengelye kb. a térdizület alatt van. Függőlegesen pedig úgy állítsd be, hogy az alsó holtpontban kényelmesen, nyújtott lábbal (nem lábujjhegyen, hanem vízszintes lábfejjel) elérd a pedált. A "megy a juhász a szamáron" beállítás, hogy terpeszben is leérsz tele talppala földig, hosszú távon fárasztó.
Milyen szerkezetű fék?
Egyébként jó eséllyel az fékkarok oldalán a felfogatási pontnál van egy-egy kis csavar. Azokon kell állítgatni ha az egyik oldalt növelni kell a távolságot a másik oldalt csökkenteni.
Vagy a bovdenen lazítani.
Ha nem értesz hozzá akkor nem vidd el egy bicajszerelőhöz hogy állítsa be jól.
Ha nincs felfújva a kereked, akkor jobban ráfekszik az útra és nagyobb lesz az ellenállás. Fújd fel keményre egy benzinkútnál, a külsőre rá van írva, mennyi bar nyomás kell bele. Az enyémre 1,77 van írva de 2 bar fölé fújom.
Amúgy én is ezt vettem észre, amit te leírtál :) A kellemetlen, amikor 6 évesek lehagynak :D
Fékek beállítása yt videókon:
https://www.youtube.com/watch?v=H6BYHA3Jao4
https://www.youtube.com/watch?v=ethVx0eYGQo
https://www.youtube.com/watch?v=AfI_P5H0KLw&list=PL4i5fHMIQr..
Köszönöm a további válaszokat ! :) Valószinűleg a nem teljesen kemény gumik voltak a probléma forrásai, ill. szervizben beállították nekem a váltókat és mostmár nincs gondom a lassúsággal :)Jah, meg a fék is hozzáért a kerékhez, ezt mondták a szervizben :)
A videókat külön köszönöm ! :)
A kérdésre válaszolva: a kerékpár sebessége függ
1. az úttest és a gumik kapcsolatától (surlódási, gördülési ellenállás)
2. a légellenállástól
3. az alkatrészek (pl. csapágyak) surlódási ellenállásától
4. a kerékpár (és persze utasa) súlyától (pl.: surlódási ellenállás növekszik a súllyal x arányban)
5. a hajtás erősségétől
Ezért van az, ha a gumi lapos, akkor nagyobb erő kell az út általi folyamatos lapossá hajtogatásához. Ha egy pályagép gumija 12 bárra fel van nyomva, akkor ez a fékező erő minimális, ilyen kerékkel viszont Hazánk gidres-gödrös útjain elég rázós lenne közlekedni. Minél ballonosabb a gumi, annál kevésbé aszfaltra tervezték, ezért is kevésbé alkalmas a monti a (jó minőségű) aszfaltra. A lapos, ballonos kerék homokútra való, abban jobban kapaszkodik...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!