A vonatokon mért van kormány?
"és akk a visszapillantó? pest felé azt nézi h nem e akar elözni a kengyel futó gyalogkakuk?"
Nem. A menesztést végző forgalmi szolgálattevőt vagy jegyvizsgálót másképp nem látja, csak a visszapillantó tükörből. Később már nem nagyon van mit nézelődni benne, ezért újabban már nincs is állandóan nyitva: az új mozdonyokon és vezérlőkocsikon indulásnál kinyitják, utána pedig becsukják őket, hogy ne növeljék a légellenállást.
Az M62-ben a kontroller kerék jobbra fordításával 1-15 fokozatot lehet kapcsolni. A 2000 lóerős diesel motor alapjárata 750/perc, egy-egy kontroller fokozat 25 ford/perc-el növelte a fordulatszámot, majd a főtengelyről meghajtott generátor hajtotta villamos energiával a 6 db. villany motort. (A villanymotorokkal jobban lehetett a vonóerő igényhez alkalmazkodni.)
A "kormány" azaz kontroller kerék tulajdonképpen egy villamos vezérlő kapcsoló, 4 db. elektromos relét kapcsolgat, egyik 100-al növeli, másik 25-50-el csökkenti, stb. a fordulatot, így hozza ki a variációkat.
Nagyon ötletes, de igen egyszerű megoldás. Akit a villamos vezérlések érdekelnek, azoknak érdemes kicsit belemélyedni ebbe a kérdésbe... Magtári csigás önrakó gépeknél is használtak az oroszok ilyen egyszerű (ott diódákkal megvalósított kapcsolót, ott négy vezetéken tudtak 12 funkciót kapcsolni. (Csigát, jobb-bal kereket előre-hátra, stb.)
A "kerék" kialakítás praktikus, mert rápillantva rögtön látható hogy milyen helyzetben van éppen, ráadásul ergonómiailag sem volt rossz megoldás. Persze, ma már nem számít modernnek a kialakítás.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!