Szerintetek a jövőben a Kamion vagy Vonat lesz a korszerűbb a teherszállításban (élelmiszer, stb)?
Közepes és hosszú távolságokon jó eséllyel a vonat, de ez az infrastruktúra fejlődési ütemétől függ. A vasútnak az a nagy előnye, hogy sokkal alacsonyabbak a változóköltségei: eleve a villanymotor dízelnél jóval magasabb hatásfoka, valamint a fém-fém kapcsolat alacsonyabb gördülési ellenállása miatt, ami ugye az üzemanyagköltséget csökkenti, másrészt a szállítmányok összekapcsolhatósága miatt, ami pedig a munkaerőköltséget csökkenti drasztikusan. Azonban van egy hatalmas hátránya a vasútnak: sokkal alacsonyabb a területi lefedettsége, mint a közúthálózatnak, így gyakran átrakást igényel(ne) az áru a fuvar elején és a végén. Ez pedig költséges és időigényes lehet. Erre találták ki a kombinált fuvarozást, a konténereket. De addig, amíg ritka a konténerterminálok hálózata, addig a magas átrakási költségek sokszor már önmagukban indokolttá tehetik azt, hogy a minden más tekintetben kevésbé hatékony közúti fuvarozást vegyék igénybe.
A vasút mellett szól még az is, hogy ha egyszer elindult a vonat, sokkal gyorsabban haladhat, mint egy kamion. Ma már nem ritkák a 120-as vagy még magasabb tempóval vágtató tehervonatok sem, míg a kamionok 80-nál gyorsabban jellemzően nem mehetnek. Viszont pont a szállítási költségek csökkentése miatt időről időre vonatokba kell rendezni a vasúti kocsikat, ami viszont már időveszteség. Emellett kritikus a pályahálózat kapacitása is: mára annyira sűrű lett helyenként a személyforgalma a vasutaknak, hogy legfeljebb éjszaka férnek el a tehervonatok. Ez is lassítja a szállítást. Igaz, végső soron a kamionoknál is ugyanez a szitu, mert azok meg dugóba keverednek.
Van egy szabályozási kérdés is: amíg a vasúti közlekedés esetében a vasúti infrastruktúra használatát a megbízó a fuvarozón keresztül megfizeti (pályahasználati díjat beépíti a fuvarozó az áraiba), addig a közúti teherforgalomban a közutak fenntartási díjainak legfeljebb egy részét kell a fuvarozóknak megfizetnie (jellemzően az autópályák használatát, bár néhány országban van az üzemanyagárnak is útfenntartásra fordítandó eleme) és áthárítania a megbízóra.
A technikai fejlődés ütemét tekintve mindkét forma korszerűsödik. Amíg a vasúton a nagysebességű vasutak fejlődése jelenti a csúcsot (meg az egyelőre borzasztóan drága mágneses lebegtetésű vasút), addig közúton a meglévő erőforrások hatékonyságának a javítása, az elektronikák fejlesztése van soron, amelyek végső soron oda vezethetnek (konkrét kísérlet is folyik most erre), hogy a kamionok is tudnak majd vonatokhoz hasonlóan közlekedni hosszabb utakon, egymáshoz elektronikus követésitávolság-tartó automatikákkal kapcsolódva.
Remélem a Kamionok lesznek többen, mint a vonatok.
Imádom a Kamionokat:)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!