Kezdőoldal » Közlekedés » Egyéb kérdések » Mitől függ, hogy Ferihegyet a...

Mitől függ, hogy Ferihegyet a repülők Budapest vagy Ócsa felől közelítik meg?

Figyelt kérdés
2012. ápr. 11. 10:24
 1/9 anonim ***** válasza:
Én a széljárásra, meg a légtér pillanatnyi zsúfoltságára gondolok. Érkeztem már keletre eső célállomásról Ny-i irányú megközelítéssel, meg nyugatra eső célállomásról keleti megközelítéssel.
2012. ápr. 11. 10:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/9 anonim ***** válasza:
Szerintem a széljárás lehet az oka. Ellenszélben leszállni egyszerűbb, mert kisebb sebességnél esik át a gép, biztonságosabb megállni a kifutón, főleg úgy, hogy a szél is lassít. Hátszélben pedig nagyobb sebességnél kell letenni a gépet, nehezebb megállni a betonon.
2012. ápr. 11. 10:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/9 anonim ***** válasza:
Mondjuk így belegondolva lehet, hogy nem is könnyebb ellenszélben leszállni. Mindegy, akkor is a széljárás lehet az egyik ok, csak lehet, hogy nem pont úgy, ahogy írtam.
2012. ápr. 11. 14:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/9 anonim ***** válasza:
Jól mondta, a szél irányának megfelelően változtatják a leszállási irányt. Mindig szembe szélben szállítanak le Ferihegyen.
2012. ápr. 11. 15:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/9 A kérdező kommentje:
Képzelem szélcsendben mekkora bajban lehetnek.
2012. ápr. 11. 18:00
 6/9 anonim ***** válasza:
Nem is könnyű szélcsendben a légiirányítóknak: ott dobálják a pénzérméket, hogy az adott járatot melyik irányból szállítsák le. Rettenetes tud lenni. :-)
2012. ápr. 11. 20:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/9 anonim ***** válasza:
100%

A repülőgép azért tud a levegőbe emelkedni (és fent maradni) mert a szárnyán ún. felhajtóerő keletkezik, de ez csak akkor igaz, ha a szárnya körül MOZOG a levegő, méghozzá a repülő orrától a farka felé (belépő éltől kilépő él felé).


Mozgó levegő két esetben lehetséges: eleve fúj a szél :) ráadásul jó irányból vagy pedig a repülő felgyorsít és a "menetszél" miatt még szélcsendben is lesz mozgó levegő a szárnyai körül.


Namost a leszállás egy nagyon összetett és problematikus művelet: leszállni kis sebességgel illik, viszont ha nincs sebesség -> nincs mozgó levegő a szárny körül -> nincs ami fent tartsa -> "lessik" a gép.


Mit tudnak tenni? Kihasználják a szembeszelet, mert az növeli a felhajtóerőt plusz a szembeszél alapból lassítja a gépet tehát a két hatás éppen jó. Repülőgépek mindig szembe szélben szállnak fel és le a minél nagyobb felhajtóerő érdekében (felszállásnál nem számít a szembeszél miatti ellenállás sokkal fontosabb a felhajtóerő).


Minden repülőteret úgy terveznek hogy lehetőség szerint mindig fújjon a szél és mindig pont csak az egyik irányból, tehát nem úgy tesznek valahova repteret, hogy "na itt jó lenne" hanem ahol a szélviszonyok olyanok, és a kifutópálya irányát is a szélhez igazítják. Minden leszállópályának van két "iránya" az iránytűnek megfelelően Ferihegy pl. 130 fok (13-as pálya, mert 10el osztódik) és 31-es pálya (310 fok) vagyis vagy egyik, vagy másik irányból fogják használni. Ha fordul a szélirány, automatikusan átállnak a másik irányra.


Ezek a szabályok mindenhol a világon így vannak, még a repülőgéphordozó anyahajók esetében is, igaz ott a hajó áll be mindig szembeszélnek.


Az aktuális meteorológiai előjelzésnek megfelelően ki van adva hogy melyik "pálya van használatban" és melyik pályát hogyan kell megközelíteni. A pályákra "nem csak úgy beesnek" a gépek, hanem van egy szabálya annak hogy melyik pályát (13 v. 31) hogyan kell megközelíteni, milyen irányból, milyen magasságból, stb... Amikor mondjuk a gép Bécs felett van már tudja azt hogy majd valszeg "melyik pályára fogják hozni" (persze ha csak addig meg nem változik a pályairány).


Ha nincs szél, akkor ki szoktak jelölni egy pályát, de utána azt nem sűrűn változtatják. Tököli kis reptéren volt hogy óránként kellett pályát változtatni, mert annyira hektikusan fújt a szél :P

2012. ápr. 12. 21:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/9 anonim ***** válasza:
100%
És a zsúfoltságnak a pályairányhoz nem igazán van köze. A rep. irányítók eleve tudják hogy kb. milyen forgalom lesz, mert minden gép leadja a repülési tervét (a wizzair nem esik be csak úgy, hónapokra előre tudják hogy az XY járat mikor fog landolni LHBP-n) és eleve úgy terveznek hogy minden gépet le tudjanak hozni. Ha mégis zsúfolt lenne, csinál pár "parkoló kört" a levegőben de a pályairány akkor is a szélnek megfelelő lesz.
2012. ápr. 12. 21:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/9 anonim ***** válasza:

Még egy kis összefoglalás és kiegészítés:

Ferihegyen az alap leszállási irány Ócsa felőli a felszállás pedig a város felé történik.


Ez van szembeszélben, szélcsendben és még 5 csomó hátszélig is!

6 csomó hátszélnél fordul a pálya irány. Olyankor a város felől szállnak le és Ócsa felé fel.

2012. ápr. 24. 11:47
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!