Mitől függ, hogy Ferihegyet a repülők Budapest vagy Ócsa felől közelítik meg?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
A repülőgép azért tud a levegőbe emelkedni (és fent maradni) mert a szárnyán ún. felhajtóerő keletkezik, de ez csak akkor igaz, ha a szárnya körül MOZOG a levegő, méghozzá a repülő orrától a farka felé (belépő éltől kilépő él felé).
Mozgó levegő két esetben lehetséges: eleve fúj a szél :) ráadásul jó irányból vagy pedig a repülő felgyorsít és a "menetszél" miatt még szélcsendben is lesz mozgó levegő a szárnyai körül.
Namost a leszállás egy nagyon összetett és problematikus művelet: leszállni kis sebességgel illik, viszont ha nincs sebesség -> nincs mozgó levegő a szárny körül -> nincs ami fent tartsa -> "lessik" a gép.
Mit tudnak tenni? Kihasználják a szembeszelet, mert az növeli a felhajtóerőt plusz a szembeszél alapból lassítja a gépet tehát a két hatás éppen jó. Repülőgépek mindig szembe szélben szállnak fel és le a minél nagyobb felhajtóerő érdekében (felszállásnál nem számít a szembeszél miatti ellenállás sokkal fontosabb a felhajtóerő).
Minden repülőteret úgy terveznek hogy lehetőség szerint mindig fújjon a szél és mindig pont csak az egyik irányból, tehát nem úgy tesznek valahova repteret, hogy "na itt jó lenne" hanem ahol a szélviszonyok olyanok, és a kifutópálya irányát is a szélhez igazítják. Minden leszállópályának van két "iránya" az iránytűnek megfelelően Ferihegy pl. 130 fok (13-as pálya, mert 10el osztódik) és 31-es pálya (310 fok) vagyis vagy egyik, vagy másik irányból fogják használni. Ha fordul a szélirány, automatikusan átállnak a másik irányra.
Ezek a szabályok mindenhol a világon így vannak, még a repülőgéphordozó anyahajók esetében is, igaz ott a hajó áll be mindig szembeszélnek.
Az aktuális meteorológiai előjelzésnek megfelelően ki van adva hogy melyik "pálya van használatban" és melyik pályát hogyan kell megközelíteni. A pályákra "nem csak úgy beesnek" a gépek, hanem van egy szabálya annak hogy melyik pályát (13 v. 31) hogyan kell megközelíteni, milyen irányból, milyen magasságból, stb... Amikor mondjuk a gép Bécs felett van már tudja azt hogy majd valszeg "melyik pályára fogják hozni" (persze ha csak addig meg nem változik a pályairány).
Ha nincs szél, akkor ki szoktak jelölni egy pályát, de utána azt nem sűrűn változtatják. Tököli kis reptéren volt hogy óránként kellett pályát változtatni, mert annyira hektikusan fújt a szél :P
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Még egy kis összefoglalás és kiegészítés:
Ferihegyen az alap leszállási irány Ócsa felőli a felszállás pedig a város felé történik.
Ez van szembeszélben, szélcsendben és még 5 csomó hátszélig is!
6 csomó hátszélnél fordul a pálya irány. Olyankor a város felől szállnak le és Ócsa felé fel.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!