Kezdőoldal » Közlekedés » Egyéb kérdések » A sok automata funkció miatt...

A sok automata funkció miatt a mai utasszállító pilóták nem tudnak rendesen repülni?

Figyelt kérdés

A két évvel ezelőtti Air France repülő tragédiájának elemzése kimutatta, hogy pilótahiba okozta a repülőgép lezuhanását. A fiatal pilóta pánikhelyzetben ésszerűtlen manővereket hajtott végre, és emiatt a fedélzeten utazó összes ember meghalt:


[link]


A mai pilóták a sok robot- és automata műszer miatt elkényelmesedtek és nem tudnak valójában jól repülni, vagy csak ez egy egyszeri kirívó tragikus eset?


2011. dec. 12. 12:51
 1/6 bánomisén ***** válasza:

Egyszeri eset.

Nemrég, amikor hazafelé repültem, beszélgettem a gépen a másodpilótával, éppen erről a témáról. Elmesélte, hogy azért repülnek robotpilótával, mert az sokkal érzékenyebben tud reagálni a külső körülményekre, de ha nem kapcsolnák be és a pilóták vezetnék a gépet, az utasok észre sem vennék a különbséget. És hogy vannak esetek, amikor vissza kell venniük a robottól a vezérlést és saját kezűleg vezetni a gépet.

Elmesélte azt is, hogy bizonyos felszereltségű reptereken (pl. Ferihegy is ilyen), a robotpilóta is le tud szállni, mégis mindig a pilóták teszik le a gépet, a robot csak vészhelyzetben irányítja a leszállást.


Hibázni még a legjobb szakember is tud, ha pedig még gyakorlatlan, még nagyobb az esély. Ez nem jelenti, hogy rosszul képzettek a pilóták, hanem azt, hogy van közöttük gyakorlottabb és gyakorlatlanabb.

2011. dec. 12. 13:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 anonim ***** válasza:
Azért zt túlzás ezt állítani, hogy számítógép nélkül nem tudnak repülőt vezetni, hiszen akkor minek a sok repült óra a kiképzésen stb. Ugyanúgy, mint az autóknál, gondolom ott se kap senki engedélyt a repüléshez, úgy hogy az alapokat ne tudná. Az kétégteléenül igaz, hogy ha 1X már felszálltál a géppel és betápláltad a célrepülőtér koordinátáit (normál körülmények között) a számítógép elviszi oda a gépet, és le is száll(!) úgy hogy hozzá se kell nyúlni, de mivel a repülőgép tervezésekor gondoltak arra, hogy mi van, ha tönkremegy a számítógépes rendszer, ezért a főbb műszerek megtalálhatóak sima analóg kivitelben: Műhorizont, magasságmérő, sebességmérő, mágneses iránytű stb. Tehát a kérdésedre válaszolva, működik az számítógépek nélkül is, és ha a pilóta vészhelyzetben sem veszíti el a lélekjelenlétét, akkor semmi gond nem lehet!
2011. dec. 12. 13:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/6 anonim ***** válasza:

"a mai utasszállító pilóták nem tudnak rendesen repülni"


Na látod, ebben lehet valami!

Már annyiszor lehetett látni filmekben,

hogy az utasokat kérdezgetik,

hogy tud-e valaki repülőt vezetni...

:)

2011. dec. 12. 18:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 anonim ***** válasza:
88%

Nem vagyok pilóta, de a véleményem a következő:

Van sok olyan régi, "nagy öreg", aki kijárta a pilótává válás iskoláját, a vitorlázóktól a kismotoros gépeken át egészen a nagygépekig, és ténleg reflexből, rutinból tud mindent, életforma számára. Akármi is történjen, a hosszú idő alatt berögződött reflexek működnek, legyen szó egyszemélyes vitorláról, vagy egy 747-esről. Teljesen mindegy, elrepül egy szál WC deszkán is, csak legyen szárnya :)


Külföldön (hangsúlyozom nem itthon!) (főleg mondjuk kínában) sok olyan embert is felvesznek pilótának, akinek mondjuk valamennyire megvan a képzettsége, de mondjuk vitorlázógépen életében nem repült, és valahogy nem reflexből mennek a dolgok számára. Megcsinál mindent, nem erről van szó, de mégsem ugyanaz, mintha valakinek a repülés egy életforma... Inkább munkának tekintik, és úgy is állnak hozzá...


Az átesésnél egy átlag ember alapból hátra húzná a botot, ez lenne a természetes emberi reakció, ami pont rossz (ugyanaz mint amikor kapar a kerék, de mégnagyobb gázt adsz, mert jó ötletnek tűnik). Akinek nincs vérében a repülés, az vészhelyzetben simán elkövethet ilyen bakit, "Kibújik belőle az átlag ember".

Egy nagyon tapasztalt és sokat repült pilóta ilyen hibát nem fog elkövetni, még vészhelyzetben sem, mert a vérében van, hogy nem hátra húzzuk, előre nyomjuk. És legyen szó akármilyen vészhelyzetről, stresszről, nem fog ekkorát hibázni. Mint amikor egy 20 éves rutinnal rendelkező vezető nem kapartatja a kereket, hanem elengedi a gázt, kicsit finoman megpöccinti, és az autó már kint is van...


A külföldi viszonyokat nem tudom, az itthoniakat viszont igen. Ma jelenleg ha valaki fiatalként kereskedelmi pilóta szeretne lenni, nagyon nagyon sok pénzt kell beleölnie, itt a nagyon sok alatt olyan 20 millás nagyságrendben kell gondolkodni. Nagyon sok tehetséges pilóta lenne, akiknek nincs ennyi pénzük, nem jutnak el odáig. Régen az állam támogatta, aki tehetséges volt, kapott lehetőséget arra, hogy bizonyítson. Ma jóformán csak az tud odakerülni, aki ennyi pénzt ki tud csengetni. Akinek viszont már ennyi van - tisztelet a kivételnek - abban azért nem mindig van meg az a fajta tisztelet és alázat a repüléssel szemben, aminek lennie kéne...


Ez előbb utóbb visszaüt...


Visszatérve pl. a kínaikra: kicsit ez is olyan mint minden ami kínai: "occsó" de nem biztos hogy jó is...


Mindettől függetlenül a pilóta képzés azért elég szigorú, viszonylag sok szimulátoros gyakorlat van, de ne felejtsük el, hogy az életben lehet 1000 milliárd lehetőség, a szimulátorban meg begyakorolják a leggyakoribb 100-at mondjuk. Az hogy az életben előforduló helyzetet hogy fogja megoldani, attól függ mennyire van vérében a repülés.


Ne felejtsük el, hogy vannak jó példák is (Hudson folyó, pár hónapja a lengyel sikeres leszállás, Gimli glider, stb...).


És azért azt se felejtsük el, hogy nagyon sokan szenvednek el kisebb nagyobb baleseteket fiatal korukban (főleg a vitorlázók között), amik kőkemény éles szituk, viszont hatalmas tapasztalatot jelent.

Ez egy olyan alapot ad, amit egy vészhelyzetet csak szimulátorban átélt pilóta sosem fog tudni!

2011. dec. 12. 22:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/6 anonim válasza:

de, tudnak, tudniuk kell. ahhoz hogy valaki "nagygépet" vezethessen, bizonyos lépcsőfokokon kell felhaladnia. első a PPL (private pilot license). amikor ezt csinálják, kis egymotoros gépeken repülnek (2-3-4-5 fős gépek), amiken kb 0 számítógép illetve digitális bizgentyű van. utána 2 motoros, stbstb. szóval biztos, hogy tudnak repülni.

amit te mondasz, csak egy kirívó példa. csak gondolj arra, hány gép repül naponta világszerte, és évente alig 5-10 "nagyobb" baleset történik, statisztikalilag kevesebb a baleset, mint az autóutakon. viszont mikor elolvasom ezeket a cikkeket, egyszerűen nem értem, hogy vajon mit képzeltek a hibázó pilóták? nyilván nem tudom átélni a helyzetüket, mert nem vagyok pilóta, biztos a stressz, megy ilyenek, de annak ellenére, hogy nem vezetek repülőt, evidens lenne számomra, hogy mit kell tenni. (gázt neki, és vízsszintesbe a gépet) laikus szinten értek a repüléshez, de elképzelni nem tudom, hogy 30-40 ezer láb magasságból hogy lehet leesni. szerintem amit elcsesztek az az, hogy minden áron a műszerekre hagyatkoztak, pedig az ember még a "s*ggében is érzi", hogy hogyan viselkedik a repülőgép.

2011. dec. 18. 23:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/6 anonim ***** válasza:

4-es válaszoló vagyok.


http://www.gyakorikerdesek.hu/kozlekedes__tomegkozlekedes__2..


Tessék ezt a kérdést megnézni. Még sosem repült vitorlával, de már nagygépre akar kerülni, és már azon filózik, hogy mi az a minimális repült óra, ami után már felveszik. Vagyis abban a pillanatban hogy meglesz a kötelezően előírt minimális órája, már fog is menni nagygépre. Nem azt mondom, ettől még lehet jó pilóta. De nem lehet összevetni azzal, aki mondjuk 14 éves korában elkezd vitorlázni, és mire egyáltalán eljut a PPL-ig, már van mondjuk 300 repült órája, esetleg 1-2 kisebb balesete. Ráadásul vitorlán, ahol sokkal jobban érezni kell a gépet, mert nincs motorerő ami esetleg ki tudna húzni a pácból.


Kb. ugyanaz minthogy az autónál is 30 óra a kötelező vezetés, utána megkapod a jogsit. De mégsem lehet összevetni azt aki mondjuk 14 éves kora óta otthon illegálisan vezetget, annak nyílván sokkal nagyobb rutinja lesz...


Régen leginkább csak olyanokat vettek fel, akiknek sok repült órájuk volt, mert még a csilláron is lógtak a pilóták, lehetett közülük válogatni, és azok jellemzően ki is járták a ranglétrát... Ma már ez nem teljesen igaz, mert nagyon nagyon drága hobbi a repülés, nagyon kevesen tudják megengedni maguknak. Plusz ügye ismeretség, stb, tehát már több olyan is be tud jutni aki nem járja végig az alapoktól. Külföldön ez még hatványozottabban igaz, azzal a különbséggel, hogy ott sok pilótát keresnek, de nincs annyi, ezért inkább kevésbé rutinosokat is felvesznek, csak legyen valaki...

2011. dec. 27. 16:27
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!