Kanyarban egy busz a centrifugalis ero hatasara kifele fog dolni. Vagy rosszul tudom?
A fizikusok szeretik azt mondani, hogy centrifugális erő nincs és ebben igazuk is van. De itt most jobb, ha úgy vesszük, hogy van.
Szóval: kanyarban a centrifugális erő kifelé húzza a járműveket. Ez felel azért, hogy oldalirányban megcsúsznak vagy felborulnak. Ha csak egyszerűen felborul a busz a túl nagy tempó (és a jó magas súlypont) miatt, akkor a centrifugális erő a ludas és kifelé fog dőlni.
Viszont ha nem csak eldől, hanem átfordul a tetején, akkor már borul a felállás, mert például balkanyarból úgy zuhan ki a busz, hogy a jobb oldala van a földön. Ugyanígy akkor is módosul az eredeti felállás, ha borulás előtt megcsúszik a busz, ekkor néha egészen érdekes szögekben érkezik meg. Márpedig baleset során mindkettő előfordul...
Ha azt belekombinálod, hogy a buszok légrugózásuak, és minden tengelyvég automata szintszabályzóval van ellátva. Ha nyomja balos kanyarban és megnő a terhelés a jobb oldalon, akkor a szintszabályzók automatikusan ráemelnek a jobb oldalra, megszüntetve a dőlést.
Ennek is sikerül jobbos kanyarban a jobb oldalra letenni a gépet : http://www.youtube.com/watch?v=hg1a6z3WQMQ igaz itt lesodródott az útról, és már más tényezők is közrejátszottak.
Akkor tudom elképzelni a balos kanyarban a balra borulást, ha nagy tempóban fordul, elkezd jobbra dőlni, majd a sofőr hirtelen korrigál, és a szlalom miatt esetleg átbillenhet. De ehhez elég szük balos kell és baromi nagy tempó :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!