Lécci mondjátok hogy ti is igy voltatok vele? Mindjárt forgalom de nem értem, hogy hol kinek van elsőbbsége, mikor hol állhatok meg stb., egyszerüen olyankor nem tudok gondolkozni. Ilyenkor mi lesz a forgalomban?
Amíg nem vagy tisztában a kresszel hiába mész vizsgázni megvágnak!Mert mindenféle szituációt végig kell csinálni!És amíg nem tudod ezeket helyesen nem csak a mások életét veszélyezteted hanem a magadét is!!
Ajánlom minden jogsival rendelkezőnek és azoknak akik most akarják megszerezni,h.nézzék meg a képtelenség.hu-n a következő című filmet : Kötelezöen végignézetném mindenkivel
Gyanítom kevesebben suhajkodnának vezetés közben ha ezt látták volna!Ne telefonálj ,ne veszekedj,ne olvass ,ne egyél vezetés közben!És kösd be ne csak magad hanem az utast is ha van melletted!Ha ezeket betartod még így is érhet sajnos baleset mert alacsony a kerítés Isten állatkertjén!
Megpróbáltam de nem jött össze bocsi!
Kösz a segítséget! :)
Na ez legalább normális válasz volt!
Nem úgy mint a másodiké,aki szerencsétlen elsőt piszkálja a helyesírásért!
Abba még senki sem halt bele ,hogy helytelen írt le a neten egy szót!
A kresz nem betartásából pedig már azért előfordult ,,néhány " baleset!
vannak bizonyos alapelvek, amik sokat segítenek.
Ha ezeket elmondja az oktató az jó, ha nem, akkor ezek hiánya viszont sokat ront a vezetésen.
Hogy mik ezek? Hát elég sok van, már elég sokat leírtam jómagam is itt a GYK-n, de röviden (és ez az Ipoly féle KRESZ könyben is benne van egy tök jó ábrában (Kotra félében ez sajnos nincs, nagy kár érte)
A sarok fele haladva messziről közelebbre ilyen sorrendben észlelhetőek az egyes forgalomszervezési eszközök:
- lámpa: nagyon messziről látod, nincs min gondolkozni, a lámpa szerint járunk el (kivéve a sárgán villogót)
- tábla NEKED: stop, macisajt: nincs min gondolkozni, a keresztező úton jövő minden autónak elsőbbséget kell majd adnod, ez szinte biztos! Ha van kieg. tábla az csak azon változtathat, hogy pontosan kinek is kell majd adnod, de a lényeg hogy az 100% hogy lassítanod kell majd, mert nem lesz elsőbbséged. A lassítás közben pedig mivel egyre lasssabban közelíted meg a sarkot, van időd megnézni rendesen a táblát, felfogni mi van rajta, és értelmezni hogy akkor majd ki merre....
- rendőr: ha valaki ott áll, hadonászik, mindent figyelmen kívül hagyunk
- ha eddig semmi nem volt neked, akkor még mindig két eset van:
- védett úton haladsz, azaz a neked jobbról levőnek van kitn a sarkon a tábla
- egyenrangú: neked kell elsőbbséget adni a jobbról jövőnek
Bármelyik is a helyzet, biztosan csak akkor fogod tudni, ha lassítasz és amikor már közelebb érsz, és el tudod dönteni, látod-e a keresztben jövő tábláját.
Szóval erről van egy nagyon jó ábra: Ipolyi Keller Imre, Autóvezetők tankönyve, 82. old.
aztán vannak még ilyenek:
Ha főútvonalon haladunk, akkor "örülünk", mert csak a főútvonal vége táblára szűnhet meg, addig "csak az úton levő problémákra koncentrálunk", pl.: többi közlekedő, zebra, lámpa. A keresztből jövőkkel nem kell foglalkozni.
Ha jobbra kanyarodsz és egyenrangú a kereszteződés, és a felezővonalon belül maradsz, számodra teljesen közömbösek a többiek, mert neked senkinek nem kell majd elsőbbséget adnod (ez biztos, kresz-ből levezethető).
Jellemzően (figyelem ez NEM hivatalos szabály, de amolyan "best practice" "így szokott lenni", forgalomszervezési minták:
- amilyen úton vagy, annak a jellege végig olyan is marad, egyik sarokról a másikra nem szokott megváltozni, vagy ha mégis, akkor azért azt le szokták táblázni. Tehát ha végig jobbkéz, akkor minden sarok jobbkéz, ha táblával védett, akkor végig táblával védett. Ha ezt tudod, akkor elég csak mindig a keresztben jövő tábláját figyelni hogy ott van-e. Ha ott, akkor táblával védett úton vagy.
- azok az utak ahol busz is megy, jellemzően táblával védettek vagy főutak
- a ritkább forgalmú utak, kertes házi részek szinte mindenhol jobbkezesek, mert a közútkezelő lusta (és csóró) letáblázni az egészet
- egyenesen kanyarodó mindig előnyt élvez a kanyarodóval szemben, és a jobbra kanyarodó mindig előnyt élvez a balra kanyarodóval szemben. A balra kanyarodó mindig a legrosszabb helyzetben van (kivéve ha vannak táblák, de akkor a táblja szabja meg egyértelműen)
- amikor bekanyarodsz, elvileg figyelni kell azt a táblát ami "kanyarodott" útra vonatkozik
- ha nem tudod mi is a helyzet, mindig a legszigorúbbat kell feltételezni, azaz a jobbkézt: megnézed, és az első sarok alapján már lesz egy sejtésed. A másodiknál már erre az eshetőségre készülsz. Ha beválik, akkor valszeg olyan úton vagy, és végig az lesz. Ha nem válik be, akkor addig kell figyelni, amíg már vélhetően adott típusú úton leszel
Tehát pl: bekanyarodsz egy útra, nem tudod az milyen. Első saroknál jobbkézt tételezed fel, nézel jobbra. Jobbra levőnek van macisajtja, akkor hurrá, valszeg táblával védett lesz. Következő saroknál már lesed a keresztben jövő tábláját. Van neki, hurrá ténleg valszeg táblával védett. A harmadik, negyedik saroknál ott a főútvonal kezdete, akkor már tuti főútvonal, akkor amíg nincs vége tábla, tuti hogy főútvonalon vagy....
- ha bizonytalan vagy egy szituban (vizsgán) megállsz, elengeded a másikat, esetleg még integetsz is hogy menjen. Ha neked volt elsőbbséged, akkor lemondtál róla. Ha neki, akkor megadtad :)
Az életben az autósok 99%a megszokásból vezet, illetve "érzésből". Pl.: széles út, akkor felsőbb rangú is. Na ez nagy hiba, attól hogy széles még simán lehet jobbkéz!
De ne aggódj, majd ha már kicsit rutinosabb leszel, könnyebb lesz.
vezetés közben mondjad milyen táblákat láttál, és most ki a "jó" azaz kinek van elsőbbsége. Ez sokat segít. Én mindig mondtam az oktatómnak, így könnyen ki tudta szúrni mit nem vettem észre...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!