Az Air Transat 236-os járatának az óceán felett elszivárgott az üzemanyaga akkor miért a normal sebessgnél gyorsabban ért földet?
A fékszárnyat hiába nyitod ki, az önmagában nem elég. A felhajtóerőhöz mozgó (márpedig gyorsan mozgó) levegőre van szükség a szárny körül. Ha csökken az üzemanyag, akkor előbb utóbb a hajtóművek által szolgáltatott sebesség már nem lesz elegendő. Márpedig kis túlzással a gépet a levegőben a hajtóművek tartják. Hajtómű nélkül mindegyik gép csak siklani képes, az már más kérdés, hogy milyen távolságra.
Ahogy az előző is írta, ilyenkor sebességet kell gyűjteni, ezt pedig meredekebb siklással tudod elérni.
A pontos körülményeket nem ismerem, nincs szakszóm sem, nagy repülőgéppel még nem repültem szimulátorban sem, kicsivel már élőben és szimulátorban is, így az ezzel szerzett tapasztalataimat tudom veled megosztani:
A fékszárny nyitásának van egy max. seb. határa, ami azt jelenti hogy ha ennél gyorsabban megy a gép, akkor a fékszárnyat nem szabad kinyitni, mert a túl nagy sebesség miatt leszakadhatna (illetve erő egyensúly megborul, a gép túl hirtelen fékeződik, stb...). Tehát a fékszárnyhoz eleve kell egy kis seb., ha túl gyors volt a gép, nem engedhették ki.
A fékszárny kinyitásakor a gép hirtelen lassul, és nő a felhajtóerő. Ha túl kis sebességnél nyitod ki, akkor elkopik a sebesség, és hiába nő meg a felhajtóerő, a megnőtt felhajtóerő nem kompenzálja az elkopott sebességet, és a gép "leesik". Tehát van egy alsó seb. határ is a nyitáshoz.
A fékszárny nyitásakor azért eltelik pár másodperc, amíg a hatása érvényesül (legalábbis kis cessnán, de gondolom a nagy gépeknél is így van). A nyitás után rögtön a gép orra elindulna felfele, korrigálni kell, botot (yoke-ot) előre nyomni, illetve trim-elni (ha van időd rá). Az is lehet, hogy olyan gyorsan történtek a dolgok, hogy erre már egyszerűen nem maradt idejük, illetve nem lett volna már értelme.
Ugyan nem vagyok jártas a vészleszálláskori eljárásokban, kérem ha valaki tudja mindenképpen korrigáljon!
Józan paraszti ésszel: Ha volt még mondjuk 500m a pályáig, akkor már nincs értelme ilyennel szőrözni, mert mire kiteszed, mire a fékszárny le is ereszkedik (nagy gépeken ráadásul ha jól tudom még lassabban megy ki mint kis gépen, mert ügye hidraulika tolja ki szépen lassan, hogy a gépet ne hirtelen fogja meg), szóval mire kiteszik, mire a gépet kitrimelik a fékszárny előtti állapotba, már régen túlrepültek a pálya felett :)
Ráadásul lehet hogy nem merték kitenni, mert féltek hogy a kitétellel újabb gondok jönnek elő. Bár gondolom a fékszárnyra van valami külön, akkus áramellátás.
Szóval sok oka lehet. A fékszárnyat nem kötelező használni, csak szokták, mert a "kultúrált" leszállásnál illik használni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!