Hány lóerős egy mozdony? (Többi lent)
A villany vagy a dízel mozdonyok az erősebbek? Hány tonnát bírnak elhúzni maximum? Milyen nehéz egy személy és egy tehervagon(pl. tartályos) telerakva? Ezeknek a mozdonyoknak milyen a gyorsulásuk vontatmány nélkül? Csak mert súly-erős arányban elég jól áll.
Válaszokat előre is köszönöm!
Ajjaj :D Erre egy regényt lehetne írni... A villanymozdonyokra mondhatjuk, hogy erősebbek. A leggyengébb mozdonyok kb 150 LE-től kezdődnek, de az már tényleg a legkisebb dízel tolatómozdonyokra vonatkozik (normál nyomtávúról beszélünk, a keskeny nyomtávon vannak nagyon kicsi mozdonyok is pár tucat lóerővel). Fontos megjegyezni, hogy ez nem jelenti azt, hogy pl egy Ferrari elhúzna egy ilyen mozdonyt, mert ezeknek a nyomatéka sokkal nagyobb (10 ezer ccm-től kezdődnek a mozdonymotorok, és tartanak a 300-400 ezer köbcentis amerikai nagyvasakig :D). Egy átlagos magyar személyvonati dízelmozdony 1500-2000 LE, a legerősebb magyar dízelmozdony (M63) 3000 LE-s volt. A villanymozdonyoknál a amint írták a V43 3000 LE, a hattengelyes V63 5000 LE, míg az újabb Taurus rövid ideig 9500 LE-t is le tud adni. Amerikában, és az oroszoknál akadnak 5000-6000 LE-s dízelek, és 10 000 LE fölötti villanygépek is. A TGV legújabb változata 13-15 ezer lóerős. :)
Az, hogy mennyit tud elhúzni a teljesítmény és a tengelyek számán kívül sokmindentől függ (pálya lejtése pl). Egy tipikus 5-6 kocsis magyar személyvonat tömeg mozdonnyal együtt 300 tonna körül van, de mindenképp 1000 tonna alatt. Egy tehervonatnál már akad 1000 tonna körüli, 2000 tonnásak idehaza már elég komolyak, de hallottam 3000 tonna felettiről is (ezek a MÁV-ra vonatkoznak). Az USA-ban pl ezek semmik, a filmekben is látott 5-6 db 5000 LE-s dízelmozdony által húzott vonatok 10 ezer tonna fölött vannak bőven.
Egy átlagos személyvagon 30-40 tonna körül van, a tehervagon is akörül van üresen, de megrakva 60-70 tonna a jellemző, persze ez is típusfüggő. :)
Vontatmány nélkül az erősebb villanymozdonyok a villanymotor nagy nyomatéka miatt gyengébb személyautókat is maguk mögé utasíthatnak (a V63-as MÁV mozdony esetében 10 s-t is hallottam 100-ra). Megrakva persze inkább percekben mérhető a gyorsulás, és ez is ezer dolog függvénye. Az Taurus például 86 tonna és 9500 LE-s tehát 100 LE/tonna feletti az aránya, ami egy jobb 5-ös BMW-vel vetekszik, ez persze csak érdekesség, a gyakorlatban nincs haszna, se értelme :). Remélem tudtam segíteni!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!