Kezdőoldal » Közlekedés » Egyéb kérdések » Mennyit fogyaszt egy V43-as...

Mennyit fogyaszt egy V43-as és/vagy V63-as mozdony?

Figyelt kérdés
Nem tudom miben szokták ezt megadni, de mondjuk kWh/100km?
2011. aug. 19. 10:31
1 2
 1/11 PótPápuaPuapó ***** válasza:

Attól függ, hogy gyorsul-e, vagy állandó sebességgel megy (ha lassul, akkor meg termel áramot); milyen nehéz terhet vontat...


Huzamosabb ideig legfeljebb 3600 kW teljesítményt tud leadni a Gigant (v63). Ez azt jelenti, hogy óránként 3600 kWh villamos energiát használna el. Csúcs sebessége 160km/h.

Tehát 3600kWh/ 160km= 22,5 kWh/km


Legyen a hatásfoka 80%, akkor kb 28kWh/km a fogyasztás.

Nem biztos, hogy ennyi a hatásfok; ha nagyon érdekel, akkor érdemes utánanézni.


A számolásnál feltételeztem azt, hogy 3600 kW teljesítményt ad le a villanymotor, ha nagyon sok és nehéz vagont csúcssebességgel visz.

DE egyáltalán nem vagyok biztos benne, hogy LEHET-E ennyire megterhelni. Lehet, hogy nem is szabad ennyire megterhelni. Szóval ez a 28 kWh/km eléggé felső becslés.

Egy biztos, jobb egy V63-sal szállítani, mint valami dízeles szarral, vagy teherautóval.


Meg kéne kérdezni egy vasutast, hogy elérik-e a névleges teljesítményt a mozdonyok amikor sok vagont visznek, vagy inkább az alatt használják őket, hogy ritkábban robbanjanak le...

Van is egy ilyen ismerősöm, írok neki egy e-mailt. Majd "visszanézek", ha többet tudtam meg!

2011. aug. 24. 11:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/11 A kérdező kommentje:
Nagyon köszi! :)
2011. aug. 24. 12:51
 3/11 PótPápuaPuapó ***** válasza:

Szia, sajnos csak a fiát tudtam elérni. Ő azt írta, hogy sík úton, állandó 160-as tempónál a csúcsteljesítmény 4-5%-át használja ki a mozdony. De azt nem írta, hogy akkor 4-5% amikor üresen megy, vagy amikor sok vagont vontat. Ráadásul azt hiszem nem a Gigantról, hanem a siemens taurusról írt. Azt hiszem kicsit félreértettük egymást. Ezen kívül azt is írta, hogy Budapest-Hegyeshalom út megtételénél egy átlag lakás havi villanyfogyasztását elfogyasztja. És ebben már bele van számolva a fékezésnél a hálózatba visszatáplált energia.


Szóval a reggel nagyon túlbecsültem a fogyasztását...

2011. aug. 24. 18:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/11 PótPápuaPuapó ***** válasza:

Van egy havonta megjelenő vasúti magazin. www.iho.hu

de a www.vonatmagazin.hu oldalon van fórum is. Szerintem ott érdemes kérdezned. Én nem nagyon értek a vasúthoz, inkább a modellezés érdekel.


Egyébként miért fontos?

2011. aug. 24. 18:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/11 PótPápuaPuapó ***** válasza:
37%
Nem a V43-mast szokták szöcskének nevezni? Mert ha igen, akkor azt csak a pályaudvaron használják tolatgatni. Azt meg nem hinném, hogy a szöcskénél bárki is tudja mennyit fogyaszt 100 km-en. Úgyis csak néhányszor 100 métereket tesz meg.
2011. aug. 24. 18:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/11 A kérdező kommentje:

Köszönöm, így is sokat segítettél. Igazából nincs is szükségem pontos adatra, csak kíváncsiságból kérdeztem, hogy mennyi.

4-5% az meglepő, bár ha belegondolunk, inkább a gyorsításnál, indulásnál kell a nagy teljesítmény. Ha csak tartania kell a sebességet, akkor csak a súrlódás és a légellenállást kell leküzdenie.

Arról jutott eszembe, hogy sokat járok vonattal, IC-vel Budapest és Pécs között. Ez 228km vonattal. Általában V43-as húzza a kocsikat, de volt már, hogy V63-ast raktak elé. Általában 5-6 kocsit mindig húz, de van, hogy jóval többet is. A vonatok mindig dugig vannak, van hogy nem is lehet rá jegyet kapni. A jegy helyjegy nélkül durván 3000Ft. Igaz sokan utaznak kedvezménnyel. Több százan biztos vannak így egy szerelvényen. Így a bevétel több százezer, esetleg millió körüli. Jó, persze a villanyszámlán és a személyzet bérén kívül vannak más költségek is, de azért elég szép nyereséget hoz, ahhoz képest, hogy folyton panaszkodnak, hogy milyen veszteséges a Máv-Start.

Ugyanakkor persze az is igaz, hogy vannak olyan személyvonatok, amin alig vannak páran. Az tényleg ráfizetéses lehet.

2011. aug. 24. 18:56
 7/11 PótPápuaPuapó ***** válasza:

Értem már, miért érdekel!


Nem hinném, hogy a magas gázolaj és villanyárak miatt veszteséges a MÁV. Már csak azért sem, mert olcsóbban kapják. (pl áfavisszatérítés) Ha belegondolsz, sokkal nagyobb költség lehet az épületek, vasúti pályák, géppark fenntartása.


Szerintem inkább az a baj, hogy nem egyenletes a kereslet: Van néhány nap (azon belül is néhány napszak), amikor nagyon sokan akarnak vonattal menni. (Pl diákok hazamennek a hétvégére pénteken, vasárnap meg vissza a koleszbe) Máskor viszont alig van utas. És ez elég nagy gáz. Hiszen sok vonat kell, ha ki akarjuk elégíteni a csúcsigényt. Viszont ez a sok vonat kihasználatlan a többi napon. Az oké, hogy ilyenkor lehetne azzal spórolni, hogy el sem indítják a vonatokat néhány utas kedvéért; DE ezzel nem lehet túl sokat spórolni. Hiszen a vonatokat nem vették ingyen. Vagy kölcsönt vettek fel, ami kamatozik akár mennek a vonatok, akár nem; vagy saját pénzből vették, de akkor is veszteséget hoz a garázsban pihenő vonat, hiszen amikor a MÁV a vonatra költi a pénzét, akkor elesik a kamatjövedelemtől. (ugyanis vehetett volna államkötvényt is a cég, vagy berakhatja a bankba kamatozni...)

Lehet, hogy ez egy kicsit furcsa azoknak, akik nem tanultak soha közgazdaságtant, de ha veszel a spórolt pénzedből egy számítógépet 100000Ft-ért, és a bankban évi 10% mondjuk a kamat, és legyen az infláció 0% (utálok fejben számolni), akkor a számítógép megvásárlása miatt már az első évben vesztettél 10000Ft-ot. A 2. évben 11000Ft 3. évben 12100Ft-ot és így tovább. Hiszen mivel vettél egy számítógépet, nem tudtad az árát bankba tenni.


Szóval ez lehet a fő baja a MÁV-nak. Van egy csomó épülete, vasúti pályája, vonata, ami sok pénzbe került, és ugyan úgy termeli a költséget, mint a számítógép a te költségedet.


DE nem CSAK ott van baj!

A MÁV egy állami cég volt, és a politikusok szívesen ültetik a rokonaikat/barátaikat állami cégekhez vezető beosztásba. Akkor is, ha ezek nem értenek a vállalat irányításához.

Ráadásul ott a korrupció is. Nem arra gondolok, hogy valaki szimplán sikkaszt a cégtől, mert ezzel legalább nem csinál túl nagy kárt. Sokkal rosszabb az, ha valaki olyan szerződéseket köt, amelyek előnytelenek a MÁV-nak. Pl nem a legjobb ár/érték arányú mozdonyt veszik meg, hanem azzal a céggel kötnek szerződést, amelyik a legjobban lefizeti őket.

A másik nagy gond, hogy az állam mindig tartotta a hátát a MÁV-ért, és mindig magára vállalta a MÁV adósságát. Ez azért nagy gáz, mert így a vezetők elkényelmesedtek: "Nem baj, ha veszteséges a Máv, az állam úgyis ad pénzt, kifizeti helyettünk az adósságot." És ha így gondolkodnak, akkor semmit nem fognak tenni azért, hogy jövedelmezőbb legyen a MÁV. Csak ülnek a kényelmes pozíciójukban, és nem tesznek semmit. Ráadásul, ha tudják, hogy segíti őket az állam, akkor korruptabbak is lesznek.


Szóval szerintem ez itt a legfontosabb emberi probléma. Nem hiszem, hogy a MÁV vezetői foglalkoznának marketinggel. Nagy ívben leszarják, hogy mit akarnak az utasok (vevők). Így aztán a legtöbb régi utas már átváltott a buszozásra autózásra, csökkentve a MÁV bevételeit.


Az is vicc, hogy egy masiniszta többet keres egy tanárnál, orvosnál. Nagyon engedékeny volt a MÁV a szakszervezetekkel is.


De a ki nem használt szárnyvonalakat is meg kellet volna szüntetni. Én például Pakson nőttem fel, és 17 éves koromig azt sem tudtam, hogy van vasúti pályaudvar ebben a kisvárosban. Egyszerűen annyira kevesen vonatoznak, hogy sokáig nem is tudtam róla. Gyakran szoktam kutyát sétáltatni a Duna melletti töltésen 50 méterre a sínektől, és néha látok bizmókat (azt hiszem bzmot, de nem tuti). De SOHA nem láttam még, hogy 3-4 embernél több ült volna bennük. Nincs semmi értelme a paksi máv pályaudvarnak, sem a rendszeres személyszállításnak nálunk. Évente jön 1 szerelvény, amelyik hozza a fűtőelemet az erőműig, és kész.


De az sem lenne baj, ha a busztársaságokkal összehangolnák a menetrendeket. Egymást is segíthetnék. Növelhetnék egymás keresletét. Nem feltétel riválisa a vasútnak a busz.


Lehet az is, hogy a rendszerváltás után visszaesett ipari/mezőgazdasási termelés is csökkentette a máv bevételeit. De nem biztos. Utána kellene nézni, hogy az elmúlt 25 évben hogy változott az elszállított áruk mennyisége...


Megjegyzem, hogy sohasem dolgoztam a MÁV-nál, nem tudom, mi is a helyzet. Így ezek, csak tippek voltak. Nem feltétlenül van igazam, de így látatlanba ezekre tippelek.

2011. aug. 24. 22:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/11 PótPápuaPuapó ***** válasza:

Elfelejtettem még két problémát: Nincs elővárosi-budapesti vasúti közlekedés.


Rossz a Dél-Magyarország és Észak-Magyarország közti vasuti kapcsolat. (a hidegháború alatt jugoszláviai vezetés félt attól, hogy esetleg hadi célokra használnák a magyarok. A magyarok meg nem akarták provokálni a jugokat. A Bp-Pécs útvonal pl ezért ilyen szar. Bár még soha sem utaztam vele.


(Egyébként hol tanulsz, Pécsen?)

2011. aug. 24. 23:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/11 A kérdező kommentje:

Köszönöm a hosszas értekezést, érdekes, elgondolkodtató dolgokat írtál.


Nem tanulok, csak tanultam Budapesten az ELTE-n. És pécsi vagyok. Most munka és személyes ügyekben járok a vonalon, de összességében már 10 éve ingázok rajta többé kevésbé rendszeresen.

2011. aug. 25. 05:37
 10/11 anonim ***** válasza:
41%
A gigant 2600 Kw os. Visszatáplálás fékezéskor ezen a típuson nincs, a fékezés energiáját nagyméretű ellenálásoon elfűti. A gigantok nem képesek 160 km/ órára, kivéve 10 darab átalakított mozdonyt. A v63 -on alkalmazott tirisztoros szabaályzás miatt a mozdony fázistényezője, hatásfoka rossznak számít ma már. ezzel együtt ez a mozdonytipus ma a legnagyobb indítónyomatékkal (450 KN) rendelkező gép. Alapvetően tehervonatokra lett tervezve. A V43 Szili teljesítménye kisebb, abban csak diódák vannak, az áramszabályozás csak a trafó fokozatkapcsolójával és a mezőgyengítéssel történik. A v43 teljesítménytényezője jobb mint a V63 és ezért van több használva belőllük. arról nem is beszélve, hogy a v43 ból több mint 200 db, míg a gigantból csak 50 darab van. A konkrt kérdésre válaszolva, azt lehet mondani, hogy az áramfelvétel sokban függ a körülményektől, szerelvény súlya, emelkedő szöge, megállások száma, (indításhoz mindig több áram kell), a sebesség. Nehéz lenn ezt így pontosan megadni, de nagyon komoly 100 amperekről és millió wattokról van szó.
2012. febr. 28. 20:26
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!