Mennyit fogyaszt egy V43-as és/vagy V63-as mozdony?
Attól függ, hogy gyorsul-e, vagy állandó sebességgel megy (ha lassul, akkor meg termel áramot); milyen nehéz terhet vontat...
Huzamosabb ideig legfeljebb 3600 kW teljesítményt tud leadni a Gigant (v63). Ez azt jelenti, hogy óránként 3600 kWh villamos energiát használna el. Csúcs sebessége 160km/h.
Tehát 3600kWh/ 160km= 22,5 kWh/km
Legyen a hatásfoka 80%, akkor kb 28kWh/km a fogyasztás.
Nem biztos, hogy ennyi a hatásfok; ha nagyon érdekel, akkor érdemes utánanézni.
A számolásnál feltételeztem azt, hogy 3600 kW teljesítményt ad le a villanymotor, ha nagyon sok és nehéz vagont csúcssebességgel visz.
DE egyáltalán nem vagyok biztos benne, hogy LEHET-E ennyire megterhelni. Lehet, hogy nem is szabad ennyire megterhelni. Szóval ez a 28 kWh/km eléggé felső becslés.
Egy biztos, jobb egy V63-sal szállítani, mint valami dízeles szarral, vagy teherautóval.
Meg kéne kérdezni egy vasutast, hogy elérik-e a névleges teljesítményt a mozdonyok amikor sok vagont visznek, vagy inkább az alatt használják őket, hogy ritkábban robbanjanak le...
Van is egy ilyen ismerősöm, írok neki egy e-mailt. Majd "visszanézek", ha többet tudtam meg!
Szia, sajnos csak a fiát tudtam elérni. Ő azt írta, hogy sík úton, állandó 160-as tempónál a csúcsteljesítmény 4-5%-át használja ki a mozdony. De azt nem írta, hogy akkor 4-5% amikor üresen megy, vagy amikor sok vagont vontat. Ráadásul azt hiszem nem a Gigantról, hanem a siemens taurusról írt. Azt hiszem kicsit félreértettük egymást. Ezen kívül azt is írta, hogy Budapest-Hegyeshalom út megtételénél egy átlag lakás havi villanyfogyasztását elfogyasztja. És ebben már bele van számolva a fékezésnél a hálózatba visszatáplált energia.
Szóval a reggel nagyon túlbecsültem a fogyasztását...
Van egy havonta megjelenő vasúti magazin. www.iho.hu
de a www.vonatmagazin.hu oldalon van fórum is. Szerintem ott érdemes kérdezned. Én nem nagyon értek a vasúthoz, inkább a modellezés érdekel.
Egyébként miért fontos?
Köszönöm, így is sokat segítettél. Igazából nincs is szükségem pontos adatra, csak kíváncsiságból kérdeztem, hogy mennyi.
4-5% az meglepő, bár ha belegondolunk, inkább a gyorsításnál, indulásnál kell a nagy teljesítmény. Ha csak tartania kell a sebességet, akkor csak a súrlódás és a légellenállást kell leküzdenie.
Arról jutott eszembe, hogy sokat járok vonattal, IC-vel Budapest és Pécs között. Ez 228km vonattal. Általában V43-as húzza a kocsikat, de volt már, hogy V63-ast raktak elé. Általában 5-6 kocsit mindig húz, de van, hogy jóval többet is. A vonatok mindig dugig vannak, van hogy nem is lehet rá jegyet kapni. A jegy helyjegy nélkül durván 3000Ft. Igaz sokan utaznak kedvezménnyel. Több százan biztos vannak így egy szerelvényen. Így a bevétel több százezer, esetleg millió körüli. Jó, persze a villanyszámlán és a személyzet bérén kívül vannak más költségek is, de azért elég szép nyereséget hoz, ahhoz képest, hogy folyton panaszkodnak, hogy milyen veszteséges a Máv-Start.
Ugyanakkor persze az is igaz, hogy vannak olyan személyvonatok, amin alig vannak páran. Az tényleg ráfizetéses lehet.
Értem már, miért érdekel!
Nem hinném, hogy a magas gázolaj és villanyárak miatt veszteséges a MÁV. Már csak azért sem, mert olcsóbban kapják. (pl áfavisszatérítés) Ha belegondolsz, sokkal nagyobb költség lehet az épületek, vasúti pályák, géppark fenntartása.
Szerintem inkább az a baj, hogy nem egyenletes a kereslet: Van néhány nap (azon belül is néhány napszak), amikor nagyon sokan akarnak vonattal menni. (Pl diákok hazamennek a hétvégére pénteken, vasárnap meg vissza a koleszbe) Máskor viszont alig van utas. És ez elég nagy gáz. Hiszen sok vonat kell, ha ki akarjuk elégíteni a csúcsigényt. Viszont ez a sok vonat kihasználatlan a többi napon. Az oké, hogy ilyenkor lehetne azzal spórolni, hogy el sem indítják a vonatokat néhány utas kedvéért; DE ezzel nem lehet túl sokat spórolni. Hiszen a vonatokat nem vették ingyen. Vagy kölcsönt vettek fel, ami kamatozik akár mennek a vonatok, akár nem; vagy saját pénzből vették, de akkor is veszteséget hoz a garázsban pihenő vonat, hiszen amikor a MÁV a vonatra költi a pénzét, akkor elesik a kamatjövedelemtől. (ugyanis vehetett volna államkötvényt is a cég, vagy berakhatja a bankba kamatozni...)
Lehet, hogy ez egy kicsit furcsa azoknak, akik nem tanultak soha közgazdaságtant, de ha veszel a spórolt pénzedből egy számítógépet 100000Ft-ért, és a bankban évi 10% mondjuk a kamat, és legyen az infláció 0% (utálok fejben számolni), akkor a számítógép megvásárlása miatt már az első évben vesztettél 10000Ft-ot. A 2. évben 11000Ft 3. évben 12100Ft-ot és így tovább. Hiszen mivel vettél egy számítógépet, nem tudtad az árát bankba tenni.
Szóval ez lehet a fő baja a MÁV-nak. Van egy csomó épülete, vasúti pályája, vonata, ami sok pénzbe került, és ugyan úgy termeli a költséget, mint a számítógép a te költségedet.
DE nem CSAK ott van baj!
A MÁV egy állami cég volt, és a politikusok szívesen ültetik a rokonaikat/barátaikat állami cégekhez vezető beosztásba. Akkor is, ha ezek nem értenek a vállalat irányításához.
Ráadásul ott a korrupció is. Nem arra gondolok, hogy valaki szimplán sikkaszt a cégtől, mert ezzel legalább nem csinál túl nagy kárt. Sokkal rosszabb az, ha valaki olyan szerződéseket köt, amelyek előnytelenek a MÁV-nak. Pl nem a legjobb ár/érték arányú mozdonyt veszik meg, hanem azzal a céggel kötnek szerződést, amelyik a legjobban lefizeti őket.
A másik nagy gond, hogy az állam mindig tartotta a hátát a MÁV-ért, és mindig magára vállalta a MÁV adósságát. Ez azért nagy gáz, mert így a vezetők elkényelmesedtek: "Nem baj, ha veszteséges a Máv, az állam úgyis ad pénzt, kifizeti helyettünk az adósságot." És ha így gondolkodnak, akkor semmit nem fognak tenni azért, hogy jövedelmezőbb legyen a MÁV. Csak ülnek a kényelmes pozíciójukban, és nem tesznek semmit. Ráadásul, ha tudják, hogy segíti őket az állam, akkor korruptabbak is lesznek.
Szóval szerintem ez itt a legfontosabb emberi probléma. Nem hiszem, hogy a MÁV vezetői foglalkoznának marketinggel. Nagy ívben leszarják, hogy mit akarnak az utasok (vevők). Így aztán a legtöbb régi utas már átváltott a buszozásra autózásra, csökkentve a MÁV bevételeit.
Az is vicc, hogy egy masiniszta többet keres egy tanárnál, orvosnál. Nagyon engedékeny volt a MÁV a szakszervezetekkel is.
De a ki nem használt szárnyvonalakat is meg kellet volna szüntetni. Én például Pakson nőttem fel, és 17 éves koromig azt sem tudtam, hogy van vasúti pályaudvar ebben a kisvárosban. Egyszerűen annyira kevesen vonatoznak, hogy sokáig nem is tudtam róla. Gyakran szoktam kutyát sétáltatni a Duna melletti töltésen 50 méterre a sínektől, és néha látok bizmókat (azt hiszem bzmot, de nem tuti). De SOHA nem láttam még, hogy 3-4 embernél több ült volna bennük. Nincs semmi értelme a paksi máv pályaudvarnak, sem a rendszeres személyszállításnak nálunk. Évente jön 1 szerelvény, amelyik hozza a fűtőelemet az erőműig, és kész.
De az sem lenne baj, ha a busztársaságokkal összehangolnák a menetrendeket. Egymást is segíthetnék. Növelhetnék egymás keresletét. Nem feltétel riválisa a vasútnak a busz.
Lehet az is, hogy a rendszerváltás után visszaesett ipari/mezőgazdasási termelés is csökkentette a máv bevételeit. De nem biztos. Utána kellene nézni, hogy az elmúlt 25 évben hogy változott az elszállított áruk mennyisége...
Megjegyzem, hogy sohasem dolgoztam a MÁV-nál, nem tudom, mi is a helyzet. Így ezek, csak tippek voltak. Nem feltétlenül van igazam, de így látatlanba ezekre tippelek.
Elfelejtettem még két problémát: Nincs elővárosi-budapesti vasúti közlekedés.
Rossz a Dél-Magyarország és Észak-Magyarország közti vasuti kapcsolat. (a hidegháború alatt jugoszláviai vezetés félt attól, hogy esetleg hadi célokra használnák a magyarok. A magyarok meg nem akarták provokálni a jugokat. A Bp-Pécs útvonal pl ezért ilyen szar. Bár még soha sem utaztam vele.
(Egyébként hol tanulsz, Pécsen?)
Köszönöm a hosszas értekezést, érdekes, elgondolkodtató dolgokat írtál.
Nem tanulok, csak tanultam Budapesten az ELTE-n. És pécsi vagyok. Most munka és személyes ügyekben járok a vonalon, de összességében már 10 éve ingázok rajta többé kevésbé rendszeresen.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!