A "kivéve célforgalom" kiegészítés alatti közlekedést mennyire ellenőrzik a rendőrök?
Házvásárlás előtt állok, az egyik legígéretesebbet Kakasdon találtam. Viszont a falu csak a 6-os főúton közelíthető meg két irányból, kint a kerékpárral behajtani tilos tábla, alatta a "kivéve célforgalom".
Országúti kerékpározom. A falu elhelyezkedése miatt értelemszerűen szabályosan kerékpároznék az úttesten, ehhez vita nem férhet. De érdekelne, hogy mennyire sűrűn ellenőrzik az ilyet? Mert hiába vagyok szabályos, ha minden harmadik edzésem során 5-10 percet elrabolnak az életemből a semmire, akkor keresek máshol házat, a kinézett ház tulaja meg szívhatja a fogát, amiért a dilettáns rendőrség miatt ugrottak a milliói.
Most is a környéken lakom, de ezen az útszakaszon csak kb. 2-3 alkalommal bicikliztem életemben, az is kb. a Covid előtt volt. Frissebb tapasztalatok érdekelnének.





A rendőrség nem ellenőrzi, de aki miatt ki van rakva a célforgalom tábla - pl. ipartelepek, kórházak, erőművek, hulladéklerakók, állattartó telepek, bányák - háklisok lehetnek miatta, ha akadályozod őket. Nekik nem annyira kellemes ha bicikliseket kell kerülgetni, miközben targoncával vagy nehéz munkagépekkel próbálnak manőverezni.
Néha lakóközösségek is kibulizzák, hogy kitegyék ezt a táblát és ne feléjük hajtsanak a nehéz teherjárművek, de ez a kiegészítő tábla pont fordítva működik és azt a célt szolgálná, hogy a rekreációs közlekedők ne hajtsanak be olyan szűk utcákba, ahol plusz 1-2 autó is nagy teher lehet a közlekedés szempontjából.





Csaknem hetente tekerek hasonló úton (35-ös főút, Hajdú-Bihar vármegye) és még soha nem ellenőriztek a rendőrök. Ez persze nem azt jelenti, hogy Tolnában is hasonlóan járnak el, ott még sosem jártam.
#1
"háklisok lehetnek miatta, ha akadályozod őket"
BS. A kerékpárosok senkit nem akadályoznak. Ha a széltében egy métert sem kitevő kerékpáros mellett nem tud biztonságosan elmenni akármelyik gépjárműsofőr, akkor 1. túl szűk az út, 2. erős a szembeforgalom, 3. az illető alkalmatlan a vezetésre. Egyik sem a kerékpáros hibája.





De miért a rendőrség lenne a dilettáns?
Egyébként szerintem ez elég magas labda, kint a tábla, kutya nem bringázik arra, csak egy okostojás. Tuti 1-2 alkalommal megállítanak. Aztán viszont leszoknak róla, legyintenek csak, mert nincs a rendrőségnek erőforrása ilyen kivagyiskodásra, mert ugye meg fognak ismerni. Inkább az lesz érdekes, amikor te elkezdesz majd kapálózni, hogy nem érzed magad biztonságban azon a szakaszon a bringán, hol és mennyire fogod verni az asztalt, hogy valaki tegyen valamit érted.





#2: A kerékpárosokra még az USA-ban is akadályként tekint mindenki pedig ott széles sugárutak épültek. Európában történelmi okokból pedig szinte más sincs a településeken, csak szűk utcák - szóval de, elég komoly akadály lehet egy ilyen jelzésnél behajtó bringás.
Fogd fel úgy a kivéve célforgalom táblát, hogy 150 évvel ezelőtt pont a település legszűkebb utcájába rakták le a helyi tűzoltó laktanyát (ami általában így is van) ahonnan a nagymamád égő házához vonuló lánglovagok pont akkor akarnak majd kihajtani mikor te épp a reggeli edzésedet tekered. Egy autós legalább gázt tud adni, hogy mielőbb eltűnjön előlük, de te nem.
Persze lehet mondani, hogy 1000-ből 999-szer senkit nem fogsz zavarni, de elméleti síkon a KRESZ a kerékpárosokra is vonatkozik. S nem azért, mert megbüntet a rendőr, hanem mert te is elvárnád, hogy ne hajtson boldog boldogtalan feléd, ha ez a tábla ki van rakva.
Mint írtam: nem fog senki megbüntetni, gyakorlatban sokszor nem ellenőrizhető, hogy kinek van célja az adott területen, ez egy gumiszabály.





Szerintem Magyarországon a bicikli feltalálása óta még nem ellenőriztek egy biciklist se, hogy célforgalomban közlekedik-e.
Lehet persze, hogy pont te leszel az első, viszont egész biztosan nem fog ugyanaz a rendőr naponta megállítani. Meg fog ismerni, hogy ez az az illető, akit majd a jövő héten kiskanállal kell összeszedni. Olyan sokan nincsenek, hogy ebből rendszeresen problémád legyen.
Én a helyedben inkább azért aggódnék, mert az autósok nincsenek ott biciklishez szokva, és nyilván mennek, mint az állat, figyelmetlenül, rád nem számítva. Még ha nem ütnek el havonta, csak egyszer repít el 30 m-re egy gyorshajtó telefonáló sofőr, az is kellemetlen. Nem olcsó egy temetés.





#5
"Én a helyedben inkább azért aggódnék, mert az autósok nincsenek ott biciklishez szokva"
A bizalmi elv alapján tévedsz. A célforgalmas közlekedés ugyanis autós szempontból pontosan ugyanazt jelenti, mintha egyáltalán nem lenne tábla.





Ja, ugyanazt. Jogilag.
De emberileg nagyon-nagyon nem ugyanazt. Mivel a rendszeresen ott közlekedők többsége ott még soha életében nem látott kerékpárost, csak gyorsan közlekedő gépjárműveket. Ezért egy kanyarba simán bemegy úgy mindenki, mintha nem is lehetne előtte biciklis. Szemben meg jön a kamion, hát nem annak megy neki, hanem a biciklist választja. Egy előzés során se fognak kerékpárosra számítani. Annyit lát, hogy az előzendő teherautó előtt nincs autó, tehát még a szemben jövő előtt majd bevágódik. De a kerékpárost, akit közben utolértek, már csak akkor veszi észre, mikor már késő. Vagy bármi lehet. Sok autós közt sokféle van, így figyelmetlen is.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!