Mi a logika a biztosítási díj emelése mögött, baleset esetén?
Tudom, hogy hogyan működik, de ez a kérdés már régóta fúrja az agyam. Ez inkább csak teorizálás, amit szeretnék megosztani másokkal.
Amikor balesetet okoz valaki, akkor megnövekszik a biztosítási díja. Egy friss biztosításnál még érthető, mert akkor még nem sok pénzt tett az ember a közösbe, de ha egy évek óta élő biztosításról beszélünk, akkor nem pont azért fizet az ember rendszeres díjat, hogy fedve legyen?
Vegyük úgy, hogy fizetek 20.000-et havonta, tíz éven át. akkor van 2.400.000 forintom a közösben. Aztán okozok egy balesetet, aminek mindenestől (kár, munkadíj) az értéke 120.000 forint. Akkor abból a pénzből lemegy a káreset költsége, így van bent 2.280.000 Ft, tehát még pluszban vagyok. Akkor ez esetben a biztosító, miért pakol rá a havidíjra?
Ez olyan, mintha bemennék a bankba, betennék magamnak egymillió forintot, de ha ki akarnám venni, akkor azt mondanák, hogy fizessek még húszezret a saját költségükön felül, mert CSAK! Vagy előfizetnék egy zenehallgatós alkalmazásra havi ötezret, de ha meg akarnék hallgatni egy zenét, akkor kérnének még száz forintot zenénként, mert CSAK!
Mi itt a logika? Nem vagyok közgazdász, így nem látok bele a motortérbe, de érdekel, hogy van-e itt valami dolog, ami reális, vagy csak egy legális lehúzás, amit évtizedek óta tűrünk?
Bónusz kérdés: Vajon nem lenne jobb, ha lehetne választani, biztosító, és saját félretett pénz között?
Sokkal nyugisabbnak hangzik, hogy én teszem félre azt a húszezret, és ha kell, akkor előránthatom mindenféle extra emelés nélkül, mert így az a tíz év 1.4 milliója tényleg 1.4 millió lenne. Nyilván az első pár hónapban izzadós lenne a dolog, mert ha akkor történik baleset, akkor nincs még annyi a malacperselyben, de idővel jobb lenne.
Kijátszani sem lehetne, mert baleset esetén a rendőrségnek megvannak az adatok, és ha az okozó nem fizet, akkor mehetnének az ingóságokra, hogy abból fizessen, egy kis közmunka/börtön mellett. Esetleg ha az illető nevén nincs semmi vagyon, akkor meglehetne tiltani az önbiztosítás lehetőségét, és csak akkor lehetne kötelező a biztosítás meglétét.
A biztosítási díjat úgy határozzák meg, hogy a kockázatosabb ügyfelek fizessenek többet, mert nagyobb valószínűséggel okoznak káreseményt.
Egy balesetmentes ügyfél kisebb kockázatot jelent, mint egy olyan, aki balesetet okozott.
Bónusz kérdésre a válasz:
Közúton elég könnyen lehet okozni akár több tízmilliós károkat.
Az emberek többsége képtelen lenne megtéríteni egy ekkora kárt meg akkor sem, ha tényleg akarná és minden vagyonát pénzzé tenné.
Egy biztosítótársaság nem más, mint egy kár közösség. Amikor kár keletkezik, akkor nem az fizeti egy személyként, aki a felelős a kárért, hanem a biztosító minden biztosítottól beszed rendszeresen pénzt és ha bárkinek kára jelentkezik, akkor azt ebből fizeti. Ez az alap koncepció.
Azaz, ha szummában sok vagy nagy összegű kár keletkezik, akkor több pénzt kell beszedni.
Aztán ezt megfejelték azzal, hogy ne mindenki ugyanannyit tegyen bele a közösbe, hanem súlyoznak az alapján, hogy mekkora eséllyel kell neked mekkora összeget kifizetni. Egy ház biztosításnál pl ha drága házad van, ott valószínűbb, hogy kár esetén (pl tűz) nagyobb összegű kár keletkezik. Vagy pl ha szeles helyen laksz nagyobb az esély szélkárra és így tovább.
Az autós kötelező felelősségbiztosítás esetén ezt olyan dolgok alapján állapítják meg, mint hogy mennyi idős vagy, mióta van jogsid, hol élsz, de még az autöd színe is számít mindenféle statisztikákra alapozva.
És ezután jön be az, amit mondasz: azt feltételezik, hogy az, aki hosszú évek óta nem okozott balesetet, az kisebb eséllyel fog balesetet okozni, mint az, aki nemrégiben okozott. Lássuk be, ebben van is némi ráció. Ez a mögöttes logika.
#1, 2 Köszönöm a választ. Ez érthető, hogy ha valaki rosszul vezet, akkor többet fizessen, de tíz év után egy koccanásért, azonnal megbélyegezni elmebeteg sofőrnek, az kicsit túlzásnak érződik. Illetve, ha már ennyi éve ott van, akkor van már annyi befizetése, hogy egy 120 ezres kár kijöjjön belőle. Olyan meg nem hiszem hogy van, hogy tíz év hibátlan vezetés után hirtelen felelőtlen lesz a sofőr.
#4, 6: Ez mondjuk logikus, nem gondoltam bele. Lehet, hogy pont egy Ferrarinak megyek neki. Azt lehet, hogy húsz év után sem tudom téríteni.
#7:
Nem bélyegeznek meg elmebetegnek. 1 káresemény után 2 fokozatot esik vissza a bónuszod, ha tehát B10-es fokozatban voltál, akkor B08-ba kerülsz a következő évben.
De egy 120 ezres kárt érdemes lehet a biztosító helyett kifizetned.
Nem kell ferrarira gondolni, egy pár éves átlag személyautó is simán 10+ millió Ft. Ráadásul nem biztos, hogy csak 1 jármű érintett a balesetben. És akkor még a tereptárgyakban (villanyoszlop, kerítés, házfal stb.) esett károkról, valamint a sérülteknek és az elhunytak hozzátartozóinak járó kártérítésről sem esett szó.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!