Járda és kerékpárút kereszteződésében kié az elsőbbség?
Kocsiút nincs képben, parkövezet. Az egyik (1.) egyszerű járda, csak gyalogosoknak. A merőlegesen őt keresztező (2.) kettős forgalmú: fele járda, fele kerékpárút, burkolatjelekkel jelezve; a kerékpársávnak még a burkolata is más ("makadám"-szerű téglaszeletek). A két "út" kereszteződésénél nincs sem tábla, sem burkolatjel; bár a kerékpársáv eltérő burkolata átszeli (azaz megmarad ott is) az 1. járda burkolatát. De szintkülönbség nincs, helyesebben talán úgy 2-3 cm-rel magasabb a 2., de ez inkább csak a későbbi kialakítás következménye lehet; meg hát tudtommal (tévedhetek) az ilyesmi apró szintkülönbségeknek nincs jelzésértéke elsőbbség szempontjából.
Kié az elsőbbség? Gyalogos, kerékpáros, esetleg jobbkéz-szabály? Ha egyik sem (sajna, van ilyen), s úgymond "figyelni kell egymásra", akkor egy baleset esetén ki lesz a vétkes?
Ezer hasonló van ott, ahol a védett úttól elkülönített bicikliút a védett úton lévő zebra vonalába ér. Ha kint is van a gyalogátkelőhely tábla, az a védett út mellett van, a biciklisnek balra, tehát nem létezik. Felfestés csak az 'autós' úton van.
Ilyen helyen -talán kicsit kisebb vedőtávolságokkal- ugyanúgy elsőbbséget adok a gyalogosnak, mintha az 'autós' úton jönnék, pedig sem tábla, sem útburkolati jel, de szerintem konkrét szabály sem kötelez erre.
Viszont a nálam gyengébbekre nézve elfogadom és támogatom a 'vigyázzon az erősebb' alapelvet, és mindegy mivel közlekedem, eszerint teszek.
"Kié az elsőbbség? Gyalogos, kerékpáros, esetleg jobbkéz-szabály? Ha egyik sem (sajna, van ilyen),"
Ha nem tudod, hogy melyik a helyes válasz, akkor miért teszed hozzá, hogy "sajna van olyan, hogy egyik sem"?
A jobbkéz-szabályt ugye csak viccből írtad?
Nincs olyan a KRESZ-ben, hogy az határozná meg az elsőbbséget, hogy "figyelni kell egymásra".
Járdát keresztező kerékpárúton a kerékpárosnak van elsőbbsége, éppúgy ahogyan a járdát keresztező közúton haladó autónak is elsőbbsége lenne. A kerékpár is ugyanúgy jármű, mint az autó.
#2
"Ha nem tudod, hogy melyik a helyes válasz, akkor miért teszed hozzá, hogy »sajna van olyan, hogy egyik sem«?"
Mert van ilyen. Nyilván nem vagyok annyira sem ostoba, sem lusta, hogy ne igyekeztem volna előbb a hálón másutt rátalálni a már létező válaszra.
"A jobbkéz-szabályt ugye csak viccből írtad?"
Nem.
"Nincs olyan a KRESZ-ben, hogy az határozná meg az elsőbbséget, hogy »figyelni kell egymásra«."
Azt nem tudom. Viszont a kérdésemre sem találtam benne választ. Véleményként azonban nagyon is sok ilyen megjegyzést olvashatsz, még félhivatalos szájból is.
"Járdát keresztező kerékpárúton a kerékpárosnak van elsőbbsége, éppúgy ahogyan a járdát keresztező közúton haladó autónak is elsőbbsége lenne."
Honnan veszed mind az első, mind a második állításod? Forrás? KRESZ?
"A kerékpár is ugyanúgy jármű, mint az autó."
Nem igazán. a) nem GÉPjármű; b) lásd nyitó szövegem a kisgyerekről -- kocsi viszont (karbantartók stb. kivételével) sosem közlekedhet járdán; c) a mozgássérült motoros kerekesszéke GÉPjármű, mégis közlekedhet járdán. Szóval, bőven vannak különbségek.
=================
Ha ilyen meggyőződéssel állítasz dolgokat, a hozzászólásodnak erősen hasznára válnék némi forrásmegjelölés. Ami miatt (nem) mellesleg eleve kiírtam a kérdésemet. Nem véleményekre, hanem tényekre vagyok kíváncsi.
Továbbá:
"Járdát keresztező kerékpárúton a kerékpárosnak van elsőbbsége, éppúgy ahogyan a járdát keresztező közúton haladó autónak is elsőbbsége lenne."
Csakhogy a kerékpárosoknak is (később, megtűrtként) helyet engedő járda NEM KÖZÚT, hanem JÁRDA. Vagyis két járda kereszteződéséről van szó, ahol az egyiken megtűrik a kerékpárosokat is. Semmi köze a közúthoz. Mint írtam is: parkövezet.
"Ezer hasonló van ott, ahol a védett úttól elkülönített bicikliút a védett úton lévő zebra vonalába ér. Ha kint is van a gyalogátkelőhely tábla, az a védett út mellett van, a biciklisnek balra, tehát nem létezik. Felfestés csak az 'autós' úton van."
Nem tudom, te merre jársz, de itt az összes ilyen megvan a zebra felfestése is a kerékpárúton is + ki van rakva tábla is a kerékpárút jobb oldalára is.
#8
Annyira nyilvánvalóan szembetűnő az átkelőhely tábla, még ha balra van is -- nem képzelhető el, hogy ennek okán hagyták el mindössze 1 méterrel jobbra a másodikat? Igaz, a kerékpáros leginkább maga elé pár 10 méterrel néz, de még úgy is beleesik a látóterébe.
Kérdező, az utcaképeket az "összes ilyen megvan a zebra felfestése is a kerékpárúton is + ki van rakva tábla is a kerékpárút jobb oldalára is" szöveg írójának küldtem, kérve, mutassa náluk mi van, mert én talán egy hasonló esetet sem láttam.
A felvetésedre: a bicikliúttól balra lévő táblaoszlop esetén vízszintes konzolra szoktak a bicikliút FÖLÉ hely- és anyagtakarékosan táblát tenni, ahol szükséges. Láthatod, az első és a harmadik példánál micsoda táblaerdő van (és Győrben ez a jellemző), miért MINDIG a Gyalogátkelőhely táblán, és az útburkolati jelen spórolnak? Utcaképen pont a növények miatt nem tudom szemléltetni, több helyen a növények miatt a bicikliút felől korlátozottan látható a Gyalogátkelőhely tábla, ha az általad említett egyértelműség volna a táblahiány oka, a bokros-fás utcákban kint volnának a figyelmeztető jelzések.
De nincsenek! (kivéve 00:40-es városát, amiről viszont képet nem láthatunk)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!