Kereskedesbol mennyire biztonságos autót venni?
Nincs olyan, hogy használt autó garancia, ilyet nem az "egyik" helyen nem vállalnak, hanem sehol. Kevered a jótállással - azaz azzal a ténnyel, hogy ha a jármű műszaki állapota nem felelt meg az adásvételi szerződésben vállaltaknak akkor a kereskedésnek kárpótolnia kell a vevőt, pl. azzal, hogy kicseréli az izzót, ha az már eladáskor is rossz volt, csak elsiklottak felette, de nem fognak mondjuk motort felújítani az autódban, ha az első kanyarban leesik a vezérműszíj. A legtöbb kereskedő nem is ért a műszaki részletekhez, általában ügyeskedő, seftelő emberek.
Márkakereskedésben hajlandóak valamilyen korlátozott garanciát vállalni használt autókra amiket ők értékesítettek, pl. a Das Weltauto a VW márkák autói esetén. Illetve léteznek még MAPFRE vagy Real Garant akiknek van termékük aminek nevében szerepelhet a garancia szó, de ezek valójában biztosítótársaságok, akik a hagyományos szolgáltatásokon felül vállalják, hogy ha lerohad alattad az autó akkor küldenek érted autómentőt és beszállnak a javítási költségbe. De mint minden biztosítás természetesen ezeknek is úgy van kitalálva az árazása, hogy mindenképp a biztosító járjon jól.
Annyira, hogy a hibák felét elfelejtik közölni, illetve eleve nem ismerik.
Valahogy "átsiklanak" a hibák fölött, tapasztalatom.
Nem nagy hibák, de annyira sok kicsi, hogy megutáld hamar az autót.
Nagy szakértő nem kell egy autóhoz sem, ha nem vagy süket, meg van 2 darab szemgolyód.
garanciát max 1-2 éves használtra vállalnak. Minden más esetben a szavatossági jog van érvényben. Az meg előnyösebb cég esetén, mint magánszemélynél.
Én egy Ford szalonból vettem használt autómat (Volvot). Sok szalon foglalkozik használt autó értékesítéssel és mivel nagy céghálózat van mögöttük, nem fognak szándékosan átverni. Ezt tudom ajánlani.
Két dolog:
1. Ha nem engedik, hogy tőlük független helyen / független személy vizsgálja át az autót, akkor hagyd ott, mert nagy eséllyel át akarnak vágni.
2. Garancia az csak az új autókra van, használtakra nincs (kivéve persze, ha garancia időn belül adják el a pár éves használt autót). Az eladónak egy év szavatosságot kell vállalnia az autóra (függetlenül attól, hogy magánszemély adta el, vagy kereskedés). A különbség az, hogy ha magánszemélytől veszel autót, akkor neked kell bizonyítanod, hogy a rejtett hiba, ami miatt reklamálsz, már a vásárlás pillanatában fennállt, míg kereskedés esetén ez csak a második félévben van így; az első félévben a kereskedésnek kell bizonyítania azt, hogy a reklamált hiba nem állt fenn a vásárlás pillanatában.
Ezért "biztonságosabb" kereskedéstől vásárolni, ha nagyobb gond van, az jellemzően pár hónapon belül kiderül, és könnyebben tudod érvényesíteni a szavatossági igényedet. Nyilván ennek megvan az az ára, hogy a kereskedő nagyobb árréssel dolgozik.
Illetve arra figyelj oda, hogy attól, hogy egy autó a kereskedő udvarán áll, nem biztos, hogy tőle fogod megvenni, és rajta tudod behajtani a szavatosságot. Sokan csinálják azt, hogy bizományiban otthagyják a kereskedőnél, ő hirdeti, ő beszél a vásárlókkal, és technikailag ő adja el, de jogilag te egy magánszemélytől veszed, tehát a kereskedőn nem kérhetsz számon semmit, pont ugyanaz történik, mintha elmennél Kis Bélához a házához, és a kertjében néznéd meg a kocsit. És ezt külföldi magánszemélyekkel is megcsinálják... mondanom se kell, ha az adásvételiben Herr Müller neve szerepel Neubrandenburgból, az életben nem fogod tudni érvényesíteni a jogaidat, helyesebben nem fogja megérni.
És még egy dolog: mint mondtam, a szavatosság csak a rejtett hibára vonatkozik, vagyis arra, ami szemrevételezéssel, kipróbálással nem derül ki. Tehát az, hogy mondjuk nem működik a klíma, vagy nem tudod lehúzni az ablakot, nem rejtett hiba, mert baromi egyszerűen ki lehet próbálni.
Nincs semmire garancia(miért is lenne?)
Olyan kereskedésről mqqég hem hallottam, aki idegen helyen engedné átvizsgálni az eladásra kínált autót.
Odamész, ha tetszik, akkor amit lehet átnézel (ajtó lötyög-e, van enrajta láthatóan rozsda, legalábbfél év érvényes műszaki, a gumik egyformák, épek, a fényszórók csillognak, nem mattultak be, az ülések nem kutyaszőrösek, erős pia, és cigaretta szag, és a dukkó egyforma-e?..
Még néhány dolgot megnézel, aztán kifizeted, hazaviszed, és örömódben kitakarítod. Egy álom teljesült.
Mondjuk egy átvizsgálás is csak akkor ér valamit, ha az alapos. A legtöbb helyen tekergetnek rajta néhány dolgot, megmérik a rétegvastagságot néhány helyen és megnézik a lámpákat, aztán viszlát. Ki se viszik a műhelyből meghallgatni a zajait, nem rakják rá számítógépre, nem vizsgálnak fékhatást/csillapító állapotot mert padra se kerül, még a motorburkolatot se veszik le hogy legalább a folyadékszivárgások látsszanak, nemhogy endoszkópos vizsgálat vagy mifene.
A legtöbb hazai autóvizsgálati szolgáltatás kukát sem ér.
Majdnem mindegy, hogy kereskedőtől, vagy magánszemélytől vásárolsz használt autót, az használt autó.
Sokan úgy képzelik, hogy a Tizen-sok éves autónak újszerű állapotban kell lenni az eladás előtt.
Korának megfelelő állapotban az lehet rossz, vagy jó állapotban, attól függően, hogy mennyire foglalkozott, törődött vele a tulajdonosa, szervizelte-e megfelelően, de minden egyes autó különböző állapotban lehet.
Nincs olyan, hogy X kereskedésből biztonságos autót venni, vásárlás előtt át kell vizsgáltatni az autót, és használt autó esetén attól sem szabad megrettenni, ha azt mondja az átvizsgáló, hogy néhány dolgot javítani kell rajta... senki nem fogja eladás előtt felújítani az autóját.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!