Buszok és kamionok levegős fékrendszere hogyan működik?
Ahogyan hallottam, hasonlóan működnek a vasúti fékrendszerekhez abból a szempontból, hogy akkor van kioldva a fék, amikor levegőnyomás van a fékrendszerben. Így ha esetleg leszakadna a kamionról a pótkocsi és elszökne a levegő, akkor azonnal befékez mindkét része a járműnek.
Viszont azt is hallottam, hogy eltérő módon valósítják ezt meg a vasútban alkamazott Westinghouse fékrendszerektől.
Meg sokszor buszokon két különböző légkör feszmérője van feltűntetve. Hogyan vannak elosztva a légkörök? Meg vannak osztva, hogy mondjuk az egyes légkör a jármű bal oldalán lévő fékeket látja el, míg a kettes légjör a jobb oldalon találhatókat, vagy redundáns a rendszer és egy légkör az összes féket el tudja látni?
E-mellett a kézifék hogy van megoldva? Az is ilyen alapon működik, hogy csak akkor tudom kioldani, mikor teljesen fel van töltve a fékrendszer.
Van egy kompresszor, amit a motor hajt. Ez sűrítettlevegőt termel. A karbantartása annyi, hogy az azt hajtó ékszíjak feszességét ellenőrizni kell, illetve ha repedezett, akkor cserélni, párban cseréljük.
Ezután van egy csőkígyó, amiben picit hűl a levegő. Majd pedig a "Nyomásszabályző, szűrő és gumiabroncs töltő".
Ez 6.2 bar nyomásnál töltésre, 7.3 bar nyomásnál pedig üresjáratra kapcsol. Van rajta egy csatlakozás, ahol sűrítettlevegőt nyerünk pl gumit fújtatni vagy felfújni a guminőt. Karbantartást nem igényel, öntisztító. Mikor üresjáratra kapcsol akkor távoznak az esetleges szennyeződések is.
Ezután jön a regeneráló tartály már a nem emlékszem mit csinál😅
Utánna a 4 körös védőszelep. Meghatározza a tartályok feltöltési sorrendjét a működéséből adódóan, kizárja a hibás fékkört.
Van a pedálszelep, lenyomásával sűrített levegőt vezérelek a fékmunkahengerekbe.
Ugye vannak a tartályok,fékmunkahengerek. Estelegesen a vezetőülés rugózása, stb...
Na meg a rugóerőtárolós rögzítőfék. Alap helyzetben egy rugó tartja behúzva a féket, addig amíg a sűrített levegővel, amit a kézifékkarral od vezérlek, "össze nem nyomom" a rugót.
Ugye ezért nem tudsz elindulni, amíg nincs levegő. Egy orsós mechanizmussal oldani lehet őket, ha pl üzemképtelen és nem tudod feltölteni levegővel, de olyan erős az a rugó, hogy ez kb egyszerhasználatos, szóval ha van rá lehetőség érdemes kompresszorról, vagy másik teherautóról feltermelni a levegőt.
Annyi kiegészítés még, hogy a pótkocsiknál van 1 és 2 körös légfék.
1 körösnél egy vezetéken megy a töltés és vezérlés. Ha nincs levegő, akkor behúzva van a fék, a vezetéken folyamatos a töltés, ha megnyomod a fékpedált, akkor a töltés megszűnik és fékez. Utána ha felengeded a pedált, akkor a pótkocsi légtartályából megy a levegő a munkahengerekbe, hogy oldjon. Így el lehet használni az összes levegőt és a fékhatás megszűnhet.
2 körös esetén pedig az egyik kör folyamatosan tölt, a másik a vezérlés, így sokkal kisebb eséllyel fordulhat elő, hogy "elfogy" a levegő a rendszerből
#2 vagyok.
Nekem még csak C kategóriám van, most kezdtem az E-t. Szóval ezért nem tudok semmit még a pótkocsikról.
Egyébként a fagymentesítőt kifelejtettem. Pedig az sem egy elhanyagolható része a légfék rendszernek.
Én úgy tanultam, hogy ez lehet automata vagy kézi. A kézit legalább naponta egy alkalommal, de inkább többször, 5× meg kell pumpálni. Az autómatát csak télen, téli állásba kell rakni, na meg figyelni, hogy legyen benne fagymentesítő folyadék.
Ja, meg van a légszárító patron, ami olyan granulátumot tartalmaz, amely megköti pl a kompresszor által felhordott olajat és más szennyeződéseket. Ezt legalább évente cserélni kell.
Akkor viszonylag hasonló a vasútban használt fékrendszerekhez, ott is van külön töltő és vezérlő vezeték, és a két fékvezeték közti légnyomáskülönbséget küldi rá a fékmunkahengerekre. Természetesen minden kocsin van egy melléklégtartály amiket a főlégtartály-vezeték (töltő vezeték) tápol, így ha a töltő vezetékből elvész a légnyomás, akkor még lesz a munkahengereknek levegője megállítani az "elszabadult" szerelvényt.
De ha kifogy a kocsikon lévő légtartályokból a vezeték, (mert mondjuk több hétig álltak a kocsik és ugye nem létezik légrendszer ami tökéletesen szigetelne) akkor a fékerő elvész és a jó öreg kéziféket kell használni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!