Mozdonyvezető alkalmassági hogyan van?
A jogszabályban a látást illetően ez a két pont olvasható:
"Egészségi alkalmasságot kizáró, korlátozó állapotok, fogyatékosságok és betegségek előzetes egészségi alkalmassági vizsgálatok során (BNO X.)
Abban az esetben tekintendő alkalmasságot kizáró vagy korlátozó oknak az e mellékletben szereplő állapot, fogyatékosság vagy betegség, ha annak stádiuma közvetett vagy közvetlen következményeként a vizsgált személy munkavégzése a vasúti közlekedés biztonságát, saját életét vagy testi épségét veszélyezteti.
[...]
h) astigmia, anisometriopia, ha annak mértéke meghaladja a 2,0 dioptriát"
-----
"3. melléklet a 203/2009. (IX. 18.) Korm. rendelethez *
A) Előzetes egészségi alkalmassági vizsgálatnál megkívánt érzékszervi alkalmassági követelmények
II. munkaköri csoport esetében
[...]
1. Látási követelmények:
[...]
b) szemüveg: +3,0 D-ig, -5,0 D-ig terjedő szférikus és/vagy cylindrikus üveg;"
-----
Most akkor azt nem értem, hogy a -2.00 cilinder (asztigmiám van és pont ekkora mértékű) az kizáró ok vagy csak korlátozó tényező? Mert számomra ez nem egyértelmű. A mellékleteknél pedig már egyáltalán nem is írja az asztigmiát, csak a sima szemüvegdioptriát.
És ha kizáró ok, akkor mi alapján döntik el, hogy nekem tényleg -2.00 vagy azt meghaladó cilinderre van szükségem? Csak mert ugye optikában a gép lehet, hogy nagyobb értéket dob ki (vagy kisebbet), de azt utána kézzel még finomítják, mert lehet, hogy szubjektíven én soknak (vagy kevésnek) érzem azt, amit a gép megállapít. Tehát akkor most értitek, hogyan veszik ezt figyelembe, amikor kizárásról döntenek?
Őszintén szólva nem tudom, hogy ennek a cilinderre vonatkozó előírásnak mi a jelentősége, illetve meghaladott-e, mérnök vagyok, nem orvos. De azt tapasztalatból tudom mondani, hogy vasútorvosin nincsen alkudozás, meg csak kicsit van a határon kívül, különösen érzékszervek megfelelősége terén. Előzetes orvosin a határon lévő érték is inkább nem szokott lenni, mint igen. Ráadásul a látás idővel romlani szokott, nem javulni. Éppen ezért a legtöbb embert előzetes orvosin az érzékszervi dolgok és pszichológi miatt szokták kiszórni, látás/hallás miatt pedig időszakos orvosin az akár régóta dolgozó mv-któl is simán elveszik a jogsiját, ha olyan mértékben romlott az állapota. Nekem volt olyan tanfolyamtársam, akit valami színlátással összefüggő probléma miatt elsőre elkaszáltak orvosin, aztán valami szakorvosi véleménnyel kapta meg mégis.
Úgyhogy én nem látom egyáltalán elképzelhetetlennek, hogy megadják, de nem a legjobbak az esélyeid, és akkor még mindig ott van, hogy mi lesz, ha romlik a látásod idővel.
Azt mindenképpen megteheted, hogy felhívsz egy olyan orvost, aki végez vasútorvosi vizsgálatokat, hogy ilyen meg ilyen értékeid vannak, ez belefér-e, hogyha magának a törvénynek az rételmezésével van probléma.
"Ráadásul a látás idővel romlani szokott, nem javulni."
Igen, épp ez az aggodalmam. Ha folytatódik a szemem romlása, akkor lehet, hogy jövőre már -2.00 felett lesz a cilinderem (eddig kb. 2-3 évente kellett rátenni 0.25-el erősebbet). Ha viszont megállt a romlás egy jó időre, akkor elvileg még épp alkalmas lehetek, sajnos ezt nem tudom előre kiszámítani, hogy mi lesz akkor. Egyébként ha már átmegy az ember és elvégzi a tanfolyamot, akkor utána rendes mv.-ként már megengedőbb a jogszabály, mert az időközi vizsgálatoknál pl. egyáltalán nem látom a cilinderes kitételt és a dioptria tartomány is tágabb, szerintem pont ezért, hogy az idősödéssel járó romlást ezzel kompenzálják valamennyire és minél több ideig alkalmas legyen a munkára az mv.
Köszönöm a választ neked is!
Nálunk egy vidéki fűtőháznál a doki a szemmel annyit foglalkozik, hogy leolvastatja a táblát.
Volt egy fiatal srác akinek volt olvasáshoz szemüvege, de messzire jól látott, a táblát le tudta olvasni végig anélkül is és úgy is vették fel mint jól látót. A harmadik időszakoson véletlenül elfelejtette levenni és abban ment be a dokihoz. Akkor került rá a jogosítványára a szemüveggel vezethet kód... :DDDD
Szóval ha először alkalmas leszel akkor utána már nem valószínű, hogy kibukik a dolog.
Viszont egy szakma nem baj ha van még a vezérkedés mellé, mert ha levesznek gépről bármi miatt, akkor nehezen fogsz találni másik melóhelyet.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!