A navigációs szoftverkészítők honnan tudják hogy melyik utak változtak?
Például gyári navigációhoz is elérhetőek minden évben frissítések.
De akik ezeket a térképeket szerkesztik, honnan tudják hogy hol épültek új utak, hol módosult a sebességhatár vagy a kresz?
A legjobb térképadatbázisokra megvan a bejelentés+ellenőrzés procedúra. Pl. google maps-on is lehet jelenteni.
Gyári navik megveszik a térképadatbázisokat, de mindig hátrányban lesznek a nyílt felhasználói rendszerekkel ilyen téren.
Autóval végigjárják az utakat és rögzítik. Illetve felhasználói jelentésekből, gps adatokból is dolgoznak.
Nyilván soha nem lesz 100%-osan pontos és naprakész.
Közösségi hozzájárulás.
Openstreetmap-et sokat szoktam szerkesztgetni, sok környékbeli helyet mértem fel gps-el. De a google mapson is rendszeresen javítgatok ha látok valami hibát.
Az apple maps meg elég butácska, ott nagyon sok helyet kell felvinni. 1-2 hét után szokott jönni a értesítés, hogy elfogadták-e a szerkesztést.
Nyilván nem 0-ról kezdik el behúzogatni a vonalakat és nem mennek ki terepre minden utat évente újraellenőrizni :) Főleg a közigazgatási térképekből indulnak ki, Magyarországnak már a '90-es években volt elfogadható szintű térinformatikai adatbázisa, de ha beírod a keresődbe "bármely ország" + "GIS" + "gov" kifejezéseket egész biztos eljutsz a releváns földhivatali honlapokra amik az összes térképszoftverhez a kiinduló adatokat biztosítják s a változáskövetés is főleg ezekben zajlik.
A sebességhatár már problémásabb, de alap rétegnek feltételezheted, hogy ami lakott területen belül van az az országra határos szabályok szerint 50-es, ami kívül az 90-es, autóútból és autópályából meg azért nincs olyan rengeteg, hogy azt ne lehetne koordináták alapján kézzel körbehatárolni. A közútnak egyébként szintén van valamilyen térinformatikai adatbázisa a saját műtárgyairól, de nem tudom azt mennyire szokták megvenni a navigációs cégek.
Egyébként pont ezért 50 alatt gyakorlatilag nagyon kevés navi szoftver tudja meghatározni, hogy te mondjuk egy 10-es, 20-as vagy 30-as zónában vagy, bár nyilván lehet minden egyes sétálóutcát egyesével committolgatni, de ez sok idő és emberi energia, a térinformatikus lusta hozzá, aki erőből akarja megoldani a kérdést annak ott az OpenStreetmap.
Amit még be szoktak húzogatni az pl. az Útinformból és hasonló tájékoztatókból az ideiglenes sebességhatár. Ami ennél is nagyobb frekvenciával tud frissíteni az meg ugye maga az algoritmus ami pl. méri, hogy mennyivel mennek a felhasználók és hol van dugó. A Waze és társai meg már ugye teljes mértékben felhasználói visszajelzésekre épít. Ezzel ugye lehet ilyen jó vicceket játszani, hogy ha nagyon lassan áthúzol sok tucat mobilt egy utcán akkor a Google azt fogja hinni, hogy ott épp dugó van ( [link] ), de szerintem az elmúlt 10 évben kiadott navik már mind rendelkeznek valami hasonló funkcióval.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!