A biciklivel/kismotorral közlekedők miért csorognak el minden piros lámpánál a kocsisor mellett, csak azért, hogy utána azok az autók ne tudjanak haladni és újra megelőzhessék ugyanazt a biciklist/kismotorost, amit már egyszer megelőztek?
Naponta előforduló szituáció: főút, 70/90-el lehet menni. Bácsi húzza a robogót 40-el, vagy mondjuk egy biciklis teker 20-30 között. Egy sávos út, nem fér el az autó, hát még egy busz, vagy egy kamion, meg kell várni hogy ne jöjjenek szembe és akkor lehet előzni, addig totyogunk 40-el, jó esetben, rosszabb esetben kevesebbel. Majd jön egy piros lámpa, ahol áll az az 5 autó aki fáradtságos munkával megelőzte a bácsit. A bácsi eközben aranyosan elcsorog az álló autók mellett és beáll az első kocsi elé. Zöldre vált a lámpa, és kezdődik minden előlről. Miért csinálják ezt? Őszintén nem értem, mert ő nincs előrébb, az autós viszont hátrébb igen.
Az az apropója a kérdésemnek, hogy ma ugyanazt a biciklist a 10-es úton nem hazudok Nektek 5ször kellett megelőzni. Majd az előttem menő fószer végül az egyik pirosnál kiszállt és közölte vele hogy ha még egyszer meg kell előzze akkor belöki az árokba. Persze nagy anyázás, mutogatás, emberkedés mindkét oldalon. Majd a biciklis végül a fószer mögé állt be, őt elengedte, de mindenki mást ugyanúgy szopatott tovább.
Miért? Senki nem szólna egy szót sem, ha valakit egyszer ki kell kerülni. Na de hogy ugyanazt a valakit kelljen többször? Mit gondoltok erről?
ma 17:22
Ebben a szituációban igen. A kérdés arról szól, hogy szerintem nincsen arányban az az előny amit a biciklis/robogós megszerez azzal hogy megelőz pár autót a lámpánál, azzal a hátránnyal amit a megelőzött autósnak okoz. Mert egy biciklisnek aki napi 20 kilométert leteker, ne mondja nekem senki hogy akkora rohadt nagy előny az a 15 méter amit azzal szerez hogy megelőz a lámpánál 5 autót. Az autósnak viszont nem mindegy, hogy egy főúton a megengedett sebességgel, vagy valami totyorgó tempóban tud haladni. Szerintem.
Roppant egyszerűen kikezdhetetlen a dolog. Úgy kell megállni, hogy ne tudjon előremenni.
(Tételezzük fel, hogy nincs ott előretolt biciklis besoroló marhaság.)
Felfestés hiányában is előre szabad sorolni kerékpárral a piros jelzés ideje alatt a jobb oldalon feltéve, hogy elég hely áll a rendelkezésünkre, és a jobbra kanyarodókat sem akadályozzuk. Ha így teszünk, akkor különösen figyeljünk arra, hogy az előresorolás közben és utána is lássanak minket az autóvezetők. Soha ne álljunk meg jobbra indexelő autó mellett jobb oldalon a holttérben!
Magyarul, az út jobb szélére kell húzódni és onnantól már nem mehet előre. Továbbá csakis álló sor előtt mehet előre, ha csorog (mozog) valaki akkor nem.
Egyszerű: azért csorog előre, hogy biztonságosan elindulhasson az autók előtt, ne szoruljon be két gépjármű közé. A biztonsága előrébbvaló a te idegeskedésednél.
És ha ugyanazt a kerékpárost előzöd rövid úton ötször, akkor esetleg elgondolkodhatnál azon, hogy érdemesge előzgetni, ha nem érsz vele semmit. Mert ezek szerint az állításoddal ellentétben semmivel nem vagy nála gyorsabb...
És a másik állításoddal ellentétben egyáltalán nem vagy kénytelen megelőzni: az előzés semmilyen esetben nem kötelező, csak egy lehetőség, amellyel élhetsz, ha annak megvannak a feltételei. Semmivel nem jutottál előrébb annál, mint ha nem előzgetsz, hanem mögötte maradsz és csak akkor előzöd meg, ha el tudsz távolodni tőle annyira, hogy ne tudjon a következő lámpánál visszaelőzni.
Egyszerű a dolog, már leírták.
...kétkerekű kerékpárral az úttest szélén, az álló járművek mellett jobbról szabad előrehaladni, ha
a) az előrehaladáshoz elegendő hely áll rendelkezésre, és
b) az irányváltoztatási szándékot jelző járműveket az irányváltoztatásban nem akadályozzák.
Úgy állj meg az út szélén, hogy ne tudjon elmenni melletted.
Érdekes vélemények, köszi mindenkinek. Szerintem úgy nagyjából választ is kaptam a kérdésemre.
"És ha ugyanazt a kerékpárost előzöd rövid úton ötször, akkor esetleg elgondolkodhatnál azon, hogy érdemesge előzgetni, ha nem érsz vele semmit. Mert ezek szerint az állításoddal ellentétben semmivel nem vagy nála gyorsabb..."
Nem kell szerintem egyetemi végzettség hogy ezt az ember egy lépéssel tovább tudja gondolni, de leírom, hogy az én fejemben mi van ezzel kapcsolatban:) Amit amúgy látok meg tapasztalok is a forgalomban. De nem kell ezt amúgy a biciklisekre kihegyezni, ugyanúgy igaz a robogósokra meg a kis elektromos mindenfélékkel közlekedőkre is.
Példa: megyek 30al egy biciklis mögött. Megelőzöm, és beállok a piroshoz. Ha a biciklis közben nem kúszik elém, akkor ha zöldre vált a lámpa, fel tudok gyorsulni 70re, és a következő pirosnál már annyira elöl vagyok hogy utol sem ér. És ott is amikor zöldre vált a lámpa folytatom az utam 70el. Ezzel ellentétben a tárgyi szituációban mi történik? Megelőzöm, majd beáll elém, úgyhogy a zöld lámpánál az ő tempójával tudok tovább haladni, nem a sajátommal, majd addig-addig totyorgunk hogy mire sikerül megint megelőznöm, addigra pont utolér majd a pirosnál (mert tegyük fel a két lámpa közötti 1km-ből 700 métert mögötte tettem meg, és a maradék 300 méter nem elég arra hogy annyira eltávolodjak tőle hogy ne érjen utol), és ismét beáll elém, és kezdődik ugyanez elölről.
Így van az, hogy gyorsabban tudnék haladni, ha csak egyszer kellene megelőznöm, nem ötször, és így van az is, hogy visszakanyarodunk az eredeti kérdésemhez, mert ez a szituáció abból fakad hogy a biciklis megelőzi az autókat a pirosnál, na de miért? Azt mondod biztonság, ez lehet hogy az én hiányosságom, de nem értem, hogy miért biztonságosabb a sor elejéről elindulni, mint két autó közül, nyilván aki mögötte jön az nem fogja se így, se úgy lelökni a bicikliről. Mit jelent az hogy "beszorul" két autó közé? Áll ugyanis mindenki a pirosnál, álló autóval meg nehéz bárkinek nekimenni.
Na mindegy, tényleg köszönöm mindenkinek, érdekes volt olvasni a válaszokat meg elgondolkozni rajtuk.
Elég életszerűtlen a példád... Azokon az utakon, ahol mehetsz 70 km/h-val, ott nincsenek olyan sűrűn a lámpák, hogy ez gondot okozhatna.
Ja és ha nem megy előre, akkor valószínű, hogy neki kellene még egy lámpaciklust ott állni...
És még mindig ott vagyunk, hogy feleslegesen előzgeted, mert ugyanott vagy, mintha mögötte maradsz.
Nagyon komoly, hogy eljutottunk a kresz altal előírt autó pozicionalasig! (A lehetőség szerint a legnagyobb mertekben a sáv jobb oldalán kell közlekedni)
Grat, hogy ezt a biciklis szivatásához sikerült kimatekozni! :D
Csak az a gond, hogy akkor meg a szemét motorosok, robogósok meg balrol fognak elmenni! Ez mar csak ilyen... Azt hagyjuk is, hany indulatos kerdes van a balrol tolakodo motorosokról, pedíg ha nem a felezőnel araszolna az autósok 90%-a, eszre sem venné...
Én mindennel közlekedek, de pont az egyre zsúfoltabb forgalom miatt városban mar ha tehetem inkább ket keréken megyek, meghagyom a stresszt az autóstarsaknak.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!