Miért éri meg/jók a forgózsámolyos kamion szerelvények?
Nem csak a tolatgatás vele a probléma! Az a legkevesebb.
Az vele a gond hogy ha rámpáról rakodnak folyton szét kell akasztgatni. "Mert nem tudják megrakni a teherautót a pótkocsitól csak ha lerakja azt.
Örülsz ha egyszer rámpára jutsz egy cégnél nem hogy még ott kinlódj és akaszgassd a pótot amit néha lerakni sincs hely sehova.
Gyakorlatilag egy másik probléma ha késik az árú és át tudná venni egy olyan vontató akinek van még teszemazt munkaidelye, akkor erre nincs lehetőség. (tachográf van nincs már ilyen mágnesezés meg kétkártyázásos buzu..lás a kamionos világba mint régen, bármelyik hatóság bárhol irreális bírságokkal súlythatja a sofőrt és a vállalatot. Akár jogosítványok forgalmi elgedéllyek is ugorhatnak ilyesmik miatt ezt nem kockáztatja senki. Forgózsámolyossal hülyéskedni meg tölteni a munkaidőt nemnagyon van idő.
Amúgy hamarabb találni nyergesre jó sofőrt mint nyiklinyaklira.
A 3 érv az hogy sok olyan fuvart lehet nyergessel megpályázni ahol az árú hosszú darabokból áll. Pl gerendák acészálak csövek vagy nagy gépek. Amiket nem lehet feltenni 2 külön darabból álló szerelvényre.
Ezért ment ki a divatból a forgózsámolyos pótkocsi.
Már max mezőgazdaságra használható maximum.
Amúgy az a vicces ennek ellenére látok még cégeket szerencsétlenkedni az utakon ilyenekkel.
Bár mikor munkát vadászok az ilyen cégeket ahol ilyen pótkocsik vannak fel se hívom (komolytalan és amatőr) Pedig 8 éve alkalomszerűen nemzetközibe kamionozom.
A tolatgatás nem probléma vele, ha megtanulod. Ha nem, meg még balfsz is vagy akkor nehéz..
Ha nem pótos Ifából indulunk ki, akkor a a legtöbb normális szerelvény összenyitható, nem kell két rámpa a rakodáshoz.
Nyergesre hamarabb találni majmot, mint egy jó sofőrt forgózsámolyosra. Előbbire minden két bites sofőr alkalmas.
Ami hosszabb, mint 7 méter azt nem forgózsámolyossal viszik. Nahát. Ami meg 120 tonna azt meg nem 40 tonnás nyergessel illetve a benzint sem ponyvás félpóttal szállítják. Ki hinné? :D
A forgózsámolyos szerelvény nem ment ki a divatból, teljesen más a felhasználási területe egy forgózsámolyos szerelvénynek, mint egy nyergesnek. A két csukláspont miatt a forgózsámosossal bejárható ívsugár sokkal kisebb, belvárosban nagyjából akárhol el mész vele ahol teherautóval is - nyergessel már nem. Hatákonyabban lehet vele közepes mennyíségű árut elosztani, pl üzleteket kiszolgálni. Nem véletlenül van otthon a Sparnak is szinte csak forgózsámolyos szerelvénye - nyugaton meg rengeteg másik cégnek. Egy felépítmény, egy bolt. Ráadásul ha leraktál mindent a pótkocsiról akkor leakasztos és jóval kisebb fogyasztással és útdijfizetéssel mehetsz tovább. Ez utóbbi simán 40Ft/km és ha naponta megcsinálsz két ilyen 200km-es kanyart az mindjárt havi 400 000Ft útdíjmegtakarítás - amit a nyergessel feleslegesen fizetsz ki. Ez mondjuk 5 év alatt 24 millió bukó :D
Olyan országban, ahol raksúly alapú az útdíjfizetés és ráadásul drága is, javarészt forgózsámolyossal fogsz találkozni, ilyen pl Svájc. Ezzel jelentősen olcsóbb a fuvarozás, mint egy 40 tonnás nyergessel rohangálni félig rakva..
Vannak utak - pl a hegyekben - ahova nyergessel fel sem mehetsz.
A forgózsámolyosnál más a tengelyelrendezés, elég balfsznak kell lenni, hogy azt tengelyesre rakodd, míg a nyergesnél ez sima ügy.
A forgózsámolyosnak van egy rakás előnye a nyergeshez képest, illeve van hasonló mennyíségű hátránya is. A hatékony fuvarozáshoz a megfelelő eszközt kell választani. Az Eu-s fuvarozásra jobb a nyerges, mert ott javarészt kamionnyi mennyíség megy A-ból B-be, vagy elfogadhatóan szervezett a gyűjtő és nincs vámolás. Eu-n kívüli fuvarozásnál, ahol nem kettő vámolós felrakó/lerakó van ott már jelentős előnye van a pótkocsi járműszerelvénynek ( persze csak ha a mennyíségek úgy adódnak ). Nem véletlenül koptak ki a nemzetközi fuvarozásból a pótos szerelvények, oda jobbak a nyergesek.
Más melókat meg nem véletlenül nem nyergessel csinálnak..
Azért egy ideje küzdenek azon az EUban, hogy újra piacra törhessenek a forgózsámolyos szerelvények,amik a skandinávoknál már évek óta futnak:
Persze ezek is csak bohóckodnak.
"Örülök, hogy valaki hozzáértő írta ezt le." << Ne kajálj be elsőre mindne hülyeséget. Látod, 8 éve kamionozik alkalomszerűen és fogalma nincs arról mi a fuvarozás, csak a kormányt tekergeti.
nem nehezebb tolatni vele, ugyan olyan "nehéz" mint bármi más. Nyerges is nehéz elsőre aztán megtanulod. Amúgy előnye nem sok van, ez inkább szokás kérdése, máshol meg nem opció, pl a Svédeknél csak így lehet megoldani hogy 25 méteres szerelvénnyel járhassanak, de van hogy duplán csuklik, szóval egy vontató, mögötte egy félpótkocsi, és az mögött is egy félpótkocsi, ez a "B-Double" és ezzel is tudnak emberek tolatni ...
A nyerges azért előnyösebb, mert a pótkocsi csere bere simán megoldható, vagy hogy lerakod az üreset egy cégnél, felveszed a már rakottat és mész is tovább, amerikában szinte csak így dolgoznak, de angliában is 99%-ban nyergesek dolgoznak.
A németeknél divat a forgózsámolyozás, de ez inkább csak megszokás, tandemessel is ugyan olyan hatékonyan lehetne dolgozni.
Akik erdőbe járnak azoknál még előnyös a forgózsámolyos, mert sokkal kisebb helyen megtudnak fordulni 180 fokban, és van hogy hegyoldalon kell forgolódni ahol nem mind1 mekkora a hely.
Nagy hátránya a tandemesnek / zsámolyosnak hogy nincs pót csere-bere, vagy akkor az egész szerelvényt kell cserélni ami napizósoknál nem gond de nemzetköziseknél nem fog senki átpakolgatni egyikből a másikba.
Na,, most látom megjöttek a teheráni veteránok!
"Az egy gigások! Amin mimden hülyeséget le lehet tölteni!
2 bites neked a jó édes anyád! ;-)
"mert forgózsámolyosok főleg a postásoknál vannak (dhl, dachser stb...)"
A cserefelépítménynél gyakori, szinte egyeduralkodó. De látni azt még máshol is. Gondolj csak a Sparra, tüzépekre.. :)
" nem nagyon visznek maxra rakott súlyt, szóval itt kicsit megdől az állítás a tengelysúlyt illetőleg szerintem"
Simán visznek ott is túlsúlyt és nem ritka a tengelytúlsúly sem. Sajnos a WABnál ezt nem igazán lehet/akarják rendesen kiszámolni. De képzelj egy egy sima osztott rakterű/válaszfalas hűtős félpótot két lerakóval. LErakod az egyik felét, mondjuk 16 raklappal. Marad még 17 raklap a pótkocsi elejébe, hátul meg semmi. Szabad így közlekedni? Bizonyos esetekben igen, bizonyos esetekben nem. Lerakod a pótkocsiról a cuccot, leakasztod a pótot a gépen mi változik? :D
Nem azt írtam, hogy nagy súllyal járnak a pótosok, hanem azt, hogy kialakításából adódóan nehezebb tengelyesre rakni, mint egy nyergest.
"kanyarodási sugara sem annyival jobb hogy megérje azt használni."
Ugorj be egy belvárosba vagy lakóövezetbe egy nyergessel és meglátod.. :D
Szerintem nem éri meg ilyennel kinlódi. Maximum spec egy fajta fix fuvart lehet ellátni egy ilyen pótkocsival. És életveszélyes is. Egy lovaskocsi gyakorlatilag.
Egy esetleges élesebb kanyarban 10x instabilabb egy fész kikerülő manővernél pedig sokkal hamarabb fel tud borulni magával rántva a vontató járművet is. (ha nem szakad le épp)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!