Miért erőltetik ennyire a hosszú távra alkalmas elektromos/hidrogénes kamionok készítését/alkalmazását?
Az egyik alma a másik körte.
Ha hosszú távon olcsóbb lenne, akkor már rég átálltak volna erre a rendszerre. De mivel nem olcsóbb nem tették.
Manapság a logisztikában a "just in time" szemlélet érvényesül: sehol sincsenek hatalmas alapanyag- vagy késztermék-raktárak, a gyárak csak annyi alapanyagot és félkész terméket tárolnak, amennyi a termelés pár órányi kiszolgálásához kell, a készterméket pedig legfeljebb pár napig hagyják állni, aztán szállítják is az elosztóközpontba vagy a vevőhöz.
Ez igen érdekes szállítási igényeket szül. Van, hogy a napi egyszeri szállítás sem elég: láttam már olyan beszállítót, aki 8 óránként szállította a félkész terméket a gyárba. Ilyen szállítási igények esetén már csak a közvetlen szállítás működik: az egyik helyen ahogy elkészül, rögtön bepakolják az árut (láttam olyan csomagolósort, amiről egyenesen a rámpán álló félpótra vitték a raklapos árut a targoncák, készáru-raktár nélkül), majd közvetlen menetben, átrakodás, kitérők és (lehetőleg) megállás nélkül megy a célállomásig, ahol kipakolják és már fel is használják. Na, ez nem nagyon megy a vasúton. Közúti kapcsolata minden gyárnak van, de a vasutat bevinni már bonyolultabb. Kell egy saját vágány, kell hely a kocsirendezéshez, ott kell állnia a mozdonynak, hogy amint megvan a rakat, lehessen húzni kifelé, de addigra már legyen szabad vágányút - nem megy. Főleg úgy nem megy, hogy a személyforgalomnak van elsőbbsége, a tehervonatok csak két személyvonat között mehetnek, ha van szabad menetvonal. De ha a fogadó félnél nincs vasúti kapcsolat, akkor még át is kell rakodni az árut teherautóba, az is időkiesés: nem biztos, hogy a legközelebbi vasútállomáson van rakodási lehetőség, ha van, akkor kellene hozzá anyagmozgató gép, személyzettel, ami pont akkor van ott, mikor megérkezik a vonat, de pont akkora legyen ott a teherautó is, ne kelljen várni semmire.
Ehhez képest a kamionba begórják az árut, elindul, felhajt az autópályára és megy, a munka- és pihenőidőt korlátozó rendeletek kivételével senkitől és semmitől nem zavartatva. Ott, ahol "just in time" logisztika kell, egyelőre nem versenyképes a vasút. És bizony néha egész Európát átszelő fuvaroknál is ott az igény, hogy szűk időablakon belül találjanak célba. Mondjuk a Magyarországon legyártott liftajtó, a Szlovákiában készülő liftkabin és az Ausztriában gyártott hajtás lehetőleg egymáshoz képest 3 napon belül érkezzen meg a spanyolországi raktárba, mert a beérkezés utáni héten már szállítják is ki a Közel-Keletre és a franc se akarja hetekig kerülgetni az alkatrészeket.
Ez pedig azt jelenti, hogy továbbra is közúton, teherautókkal kell megoldani a szállítást, de nem hajthatjuk őket a végtelenségig gázolajjal. Keresni kell tehát az alternatívát.
alig 100 éve léteznek járművek kezdjük ott, szóval nem tudom mit vársz hogy majd repülő autók lesznek egyszercsak mint az ötödik elemben? :D Nézz vissza így is mekkora fejlődésen mentünk keresztül, és ez nem áll le. Lesz majd más is, ami most még nincs. Pl 2026-ra készül el a Brenner hágón átmenő földalatti vasútvonal, és így csökkenni fog a teherforgalom az amúgy rohadt forgalmas brenneren, és a környezetszennyező kamionokból kevesebb lesz->környezetkímélőbb lesz. (az más kérdés hogy az akkumulátorok gyártása a vonathoz majdnem környezetszennyezőbb, de majd arra is lesz megoldás...).
Ez a just in timeozás meg inkább csak a gyárakban van, logitsztikai raktárakban nem ilyen komoly a dolog, felrakják a polcra azt jólvan az úgy, azért van minden melónál már időkapu mert vagy a céged kamuzza neked, hogy hajtani tudjon, vagy csak mert jön egy másik kamion ami vinné tovább és hogy flottul menjenek a dolgok és ne legyen várakozás.
Miért nevetséges a 900 km hatótáv, amikor fél óra alatt újra fel lehet tölteni. 900 k után meg kell állni pisilni szarni enni valahol.
Tehát nem látom a dízeles előnyeit. Sokkal kisebb a nyomatéka a dízelesnek, alig bírja az emelkedőket, rossz a gyorsulása. Az áram még mindig olcsóbb mint a dízel.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!