Hol vannak eltérések a jelzőlámpákban Európában?
Magyarországon az EU-többséghez hasonlítanak a jelzőlámpák, de még az Unión belül is lehetnek kisebb-nagyobb eltérések.
Pl.
Ausztriában a sárga előtt van még villogó zöld, cserébe a sárga rövidebb ideig tart.
Németországban láttam olyant (régen), hogy a gyalogos-zöld nem villogott, hanem egyszerre piros lett, ráadásul zebra sem volt ott, csak szaggatott vonal az útra merőlegesen, és piros fényből egymás felett kettő volt.
Szintén Németországról (akkor még NSZK) olvastam azt, hogy a sárga és a piros jelzésben főutakon gyakori a sebességjelzés, hogy a zöld esetén ezt (a javaslatot) betartva tudunk zöldhullámot tartani a következő lámpáig.
Olvastam, hogy valahol nincs piros-sárga, hanem egyszerre zöld lesz. (Nem tudom hol, talán Hollandia?)
Na meg Magyarországon van olyan (más országban nem tudom mennyire, hogy a zöld mellett lehet kiegészítő zöld a kanyarodó, vagy ritkábban az egyenes iránynak, amihez nem tartozik sárga és piros fény.
Ki tud még ilyen dolgokat mondani?
Angliában van "pelican crossing" nevű gyalogos átkelő, itt az autósoknak piros után villogó sárga jön, néhány másodperc múlva pedig zöld.
Villogó sárga mellett további gyalogos már nem léphet az útra, az autós pedig mehet amennyiben nincs gyalogos az átkelőn.
Rengeteg különbség van.
Lengyelországban a zöld kiegészítő nyíl esetén is lehet elsőbbségadási kötelezettséged, akár az azon az úton áthaladó gyalogos részére is, amelyikRŐL bekanyarodsz.
Számos országban nincs villogó zöld fázis a gyalogos lámpákon, viszont van több ország, ahol a háromlencsés lámpák sárga jelzését villogó zöld előzi meg. És valóban van, ahol nincs piros-sárga fázis.
Egyes országokban a változó forgalmi irányú sávok forgalmát irányító lámpák sárga nyíl alakú, középső jelzése hiányzik, azaz csak piros x és zöld nyíl van.
Van, ahol a zebrákat is kétlencsés készülék fedezi pirosc sárga és villogó sárga jelzésképpel, a hazai fedezőjelzőkhöz hasonlóan.
Elrendezés tekintetében vízszintes elrendezésűek is vannak.
Vasúti átjárókban gyakori, hogy nincsen fehér villogó jelzés, csak villogó piros, máshol folyamatos piros. Nyitható hidaknál hasonló a helyzet.
Amiben nem vagyok biztos, hogy van-e Európában besorolást segítő lámpa, ami periodikusan váltva engedi hol egyik, hol másik sávot, csak piros -zöld jelzésképpel.
Németországban van olyan, hogy a lámpa oldalára raknak egy zöld színű jobbra nyíl táblát, ilyennél mindig szabad jobbra kanyarodni, akkor is ha piros lámpa. (persze ilyenkor lehet elsőbbségadási kötelezettséged)
Olaszországban láttam 3 tárcsás (piros-sárga-zöld) gyalogoslámpákat, aminek mondjuk nem tudom mi az értelme, mert a turistákon kívül senki nem tartotta be. :D
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!