Miért ilyen pocsékok a magyar utak főleg településen belül?
Előszöris hagyjuk a politikát, mindig is pocsékok voltak az utak.
Azt vettem észre hogy sok út már átadás napján hullámos. Meg döcög például a csatornafedélnél. Ez utóbbi valamiért mindig keréknyomvonalba kerül, ezt sem értem miért.
Aztán 1 év sem kell és esik szét az egész út. Előbb repedések, aztán a téli fagyban ezek nagyobbodnak, kátyúsodnak, befoltozzák de a folt valahogy sosem sikerül szintbe. És a végeredmény a már ismert folt-hátán-folt döcögős út.
Magyarországon csúcsminőségű aszfaltot húznak fel a döcögős, göröngyös, puha útalapra, ezért mállik szét. Befolyik alá a víz, a közlekedők is könnyebben nyomvályúsítják, erodálódik. Ha olyan helyen jársz, ahol még a századelőn lefektették a macskakövet vagy keramitot és arra került fel az aszfalt ott pl. általában meg is marad évtizedekig (vagy amíg túl nem terhelik), legfeljebb a szegélynél szakadozik fel, de alapvetően van a kopóréteg alatt egy stabil útszerkezet. A frissen húzott utaknál ez gyakran nincs így, többnyire silányak az útszelvény alsóbb rétegei: olyan, mint ha egy alap nélküli házra akarnának felhúzni egy ripityom tetőszerkezetet: nincs ami megtartsa, idővel összedől. A csatornafedeleknél is ezt látod: a csatornafedél betonkoronája jó, kemény alap lenne, de ami azon túl van már nem bírja és besüpped (rosszul tömörítették, ha egyáltalán volt tömörítés).
Az alpesi országok domborzata egyébként nem feltétlen hátrány, hiszen kb. minden faluszélen csak le kell túrni a hegyről a felső néhány méter földet és bárhol nyitható bánya ahol útalapba való első osztályú építőanyagot lehet termelni. Persze Magyarországon is van bőven alkalmas kőzetanyag, de azt gyakran lekötik az autópályaépítések.
Valamint az is probléma, hogy Magyarországon a legutolsó faluszéli egy lakásos utcába is megkövetelik a népek az aszfaltutat (ez olyan presztízs dolog lett, mint a német autó vagy a márkás ruha), holott ugyanakkora költségvetésből sokkal strapabíróbb murvás vagy szórt utat lehetne felhúzni amit csak egy gréderrel kell néha karban tartani. Aszfaltnál ugye minden egyes javításhoz kell egy egész útépítő brigád (akár szatyros hidegburkolattal, akár meleggel), fejlett országokban ilyen helyekre nem raknak szilárd burkolatot, a skandináv államokban vagy akár az USA-ban is olyan sima földutakkal találkozni amik kenterbe verik egy-két hazai aszfaltút használhatóságát.
A politika annyiban hibás, hogy a 4/5 évenkénti "választási utak" is pont azt a kevés költségvetésből lehető legnagyobb felületű aszfaltburkolatot lefektetni elvet követik, ami ezt az egész jelenséget okozza - s egyébként ez annyira szélsőséges fenoména, hogy ilyenkor még a bitumen nagykereskedelmi árában is kimutatható az egekbe kúszó kereslet).
Nincs alapja az útnak, ezért lesz nyomvályus és süllyed meg mindenhol.
Amikor pedig megsüllyed már mindegy mit csinálnak neki, húzhatnak rá akármit nem lesz jó.
Az hogy nincs megfelelő alapja , az nyilván azért van mert elteszik az árát.
Az a baj hogy nincs felelősségre vonás. Egy jól megépített útnak csak leszabadna kopni esetleg néhány 10 év alatt , de nem szabadna tönkre menni.
Ez van és még hülyének is nézik az adófizetőket.
Sőt nem egyszer próbálják uszitani az embereket hogy a kamionok tapossák szét az utakat.
AMi valljuk be sikerül is meghülyitani a jó népet mert elkezdik szidni a teherautókat és kamionokat.
Szerte európában nem tapossák szét az utakat, ott ahol jóval nagyobb a kamion forgalom és nagyobb össz súllyal járnak.
A skandináv államokról meg ne is beszéljönk , ott sokall nagyobb az összsúly és még se szakad szét az út alattuk.
Csak itt van nálunk ez a barom tengelysúly mérés is aminek a kiépítése milliárdokba került.
Pedig az útadóból is valami horribilis összeg folyik be .
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!