Miért van fordítva a bicikliken és a motorokon a fék?
Motoron a jobb oldali kar az első fék, biciklin a bal. Miért van ez?
Azon kívül, hogy összezavarja azt aki motorozik és biciklizik is.
Már átkötöttem, csak tegnap kölcsönkaptam egy biciklit, húztam volna az első féket és véletlenül farolt a hátsóval...
Szerintem balesetveszélyes, hogy fordítva van az első fék mint a motorokon.
Olyan mintha a teherautókon jobb láb lenne a kuplungos láb a bal pedig a gáz fék. Semmi értelme nem lenne. Ugyanúgy ahogy bicikliken sincs, hogy fordítva van bekötve a fék.
"Viszont a biciklin miért nem a jobb oldali kar az első fék"
mert jobb kézzel nagyobb erőt fejtünk ki könnyebben (mert a legtöbb ember jobbkezes), és ha nem akarunk pofára esni, a hátsót fékezzük.
Egyrészt a kerékpárokon általában bal kézzel az első, jobb kézzel a hátsó szerkezeteket kezeljük (váltó, fék, csillapítás).
Másrészt ennek köze lehet ahhoz, hogy kerékpáron karjelzéssel jelezzük az irányváltási szándékot. Egy kézzel nem lehet egyszerre indexelni és fékezni is. Erre utal az is, hogy az angoloknál a fordított fékbekötés igen elterjedt (baloldali közlekedés). Itt viszont jobboldalon közlekedünk; jobbra kis ívben kanyarodunk így a hatékonyabb első fékkel tudunk lassítani a kanyar előtt irányjelzés közben is. A bal kanyart nagyobb ívben vesszük be, az nagyobb sebességgel is megy, elég a hátsóval lassítani.
Érdekes, hogy ahol csak egy fékkar van, azt általában jobb oldalra szerelik - ez talán annak is köszönhető, hogy régebben elterjedt volt minden irányjelzést bal kézzel adni (jobbra kanyarodáskor is)...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!