Magyarországon miért ilyen rossz a városi/falusi kerékpárutak kialakítása?
két verziót ismerek, amit Magyarországon látok, tapasztalok.
A verzió:
-Az amúgy is keskeny járdára húznak egy sárga csíkot, és azt mondják, mostantól egyik fele a gyalogosoké, a másik a bicikliseké.Olyan keskeny mindkét sáv,hogy sem a biciklis, sem a gyalogos nem fér el.
B verzió:
Az úttestből leválasztanak egy kicsit, húznak egy sárga csíkot.Mondanom sem kell, ez mennyire rossz az autós és a gyalogos félnek is.Főleg a nagyobb teherautóknál, buszoknál veszélyes.
Németországban láttam egy nagyon jó megoldást az egyik városban, ahol laktam.
Van a járda, ami kellő széles, térköves.Mellette közvetlen szintén van a bicikliút, ami szintén széles,viszont nem térköves, nem is aszfalt, hanem sima beton.
A bicikliút mellett pedig van az a zöld sáv, fákkal, bokrokkal.Amellett pedig a közút.
Vagyis, elvan választva egymástól rendesen az autós út, a gyalogos és a biciklis is.
Persze, ez költségesebb megoldás, ugyanis az egész utcát át kellene szabni, nem csak festegetni egyet, kettőt.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Ugyan már, ki és hogyan kötelez bárkit is kerékpárút létesítèsére? Senki.
Itt egyrészt választói igények vannak, másrészt különböző pályázatok, ahol részben forrást lehet találni a kerékpáros fejlesztésekre. Sok helyen a legegyszerűbb félmegoldást választották, hiszen olcsó is, látványos is (viszonylag), ráadásul az emberek hamis biztonságérzetét is megadja.
Mondjuk a sima kerékpársáv a legjobb, nem az úttól távol vezetett, hiszen a rizikó mindig a kereszteződésekben jelentkezik és nem a nyílt, egyenes szakaszokon.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Város is szóba került.
És van átmenő forgalom is falun : lásd tókörök.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Kapnak rá pénzt , az unió is támogatja milliárdokkal, csak lenyúlják amit lehet, sőt azt is amit nem lehet.
Így aztán csak annyi marad hogy egy sárga csíkot húzzanak.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Több oka van ennek és nem mindig egyértelmű.
Az alaphelyzet az, hogy Magyarországon az ilyen beruházásoknál a kerékpárosok érdeke általában csak sokadrangú szempont - ha általában figyelembe veszik.
Tipikus eset, amikor egy faluban fel kellene újítani a járdát, de nincs rá keret. Járdafelújításra nem tudnak pályázni, tehát EU-támogatást igényelnek kerékpárútépítésre. Ebből megcsinálják a járdát és hogy ne kelljen visszafizetni a céljától eltérő felhasználás miatt, festenek rá egy sárga csíkot és az úttestet megszórják bringatilos táblákkal, hogy a szerencsétlen kerékpáros kénytelen legyen a "nekik épült" szaron szenvedni.
Másik esetben egyszerűen azért kerül sárga csík a járdára, mert az autóvezetők egy része képtelen elfogadni azt, hogy az úttestrn mások is ugyanolyan joggal közlekedhetnek - és így eltüntetik a kerékpárokat a szemük elől.
A másik eset a kerékpársáv. Ez teljesen más: alapesetben nem is kellene ilyesmi, az úttesten minden járműnek el kellene férnie és biztonságban közlekednie. De sajnos a gyakorlatban ez nem mindig van így, ezért a kerékpárosok védelme érdekében védett útfelületeket biztosítanak nemik, ahol más jármű nem tartózkodhat. És mivel a járműforgalom számára az úttest szolgál, így természetesen ezt is ott jelölik ki. Szeparált kerékpárutak létesítésére sok helyen egyszerűen nincs elég hely(és nem mellékesen jóval balesetveszélyesebb is) , a meglevő útfelületet kell felosztani a közlekedők között.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!