Létezik-e/Lehet-e ilyen kialakítású kerékpárút?
Létezik ugyebár önálló kerékpárút, gyalog- és kerékpárút (ami lehet osztott vagy osztatlan), gyalogút és járda.
A kérdésem az lenne, hogy a szabályozás lehetővé tesz-e olyan kialakítást, amelyben a gyalogosok és kerékpárosok egymás mellet, egy szintben közlekednek, felfestéssel/a burkolat színével elválasztva, és ennek a területnek az egyik fele kerékpárút, a másik fele pedig járdának minősül? Vagy egy fizikailag ilyen kialakítás csak osztott gyalog- és kerékpárút lehet? Amennyiben a szabályozás enged ilyen kialakítást, fizikailag van-e olyan hely Magyarországon, ahol így is van kialakítva a közlekedés?
Remélem sikerült érthetően megfogalmazni, hogy mire is vagyok kíváncsi.
Akkor még egyszer: a kerékpárút önálló, elválasztott út. Ha nem az, akkor már per definitionem nem lehet kerékpárút.
Az itt is emlegetett "járdára festünk egy csíkot és ott mennet a kerékpárosok" pedig még mindig gyalog- és kerékpárút; ahol a gyalogos és kerékpáros forgalom ugyanazon az útfelületen folyik.
Tehát a válasz még mindig az: elméletileg nem létezhet a kérdező által említett eset (azért írtam, hogy elméletileg, mert Magyarországon a hatályos útügyi előírásokat előszeretettel hagyják figyelmen kívül, különösen kerékpáros infrák esetén; így előfordulhat ilyen, szabálytalanul kialakított hely is)...
Van ilyen eset? Van! Hogy mennyire szabályos, az már egy másik dolog. Ahol így van, nem tudnak mást csinálni a gyalogosok és a kerékpárosok, mint hogy ott mennek.
Írok mást. Ismerek olyan hosszabb szakaszt is, ahol direkt a kerékpárosoknak készült külön út. Sikeresen birtokba is vették a gyalogosok. Erről ennyit.
@12: ezért írtam, hogy a gyakorlatban nem ez lenne az egyetlen szabálytalanul kialakított bringainfra. De a hatályos előírások szerint nem szabadna léteznie.
A másik felvetésedre pedig csak annyit, hogy a KRESZ szerint ha nincs járda, akkor a gyalogosoknak a kerékpárúton kell haladniuk. Rengeteg kerékpárút köszönheti annak a létét, hogy kerékpárútépítésre van EU-támogatás, járdaépítésre nincs. Mondjuk az megint más kérdés, hogy az elkészült infra mennyiben segíti vagy éppen akadályozza a kerékpáros közlekedést...
Egész pontosan:
A gyalogosok csak akkor használhatják a kerékpárutat vagy a kerékpársávot, ha nincs járda vagy leállósáv/útpadka (itt a lényeg, az én példámban lévő környékén viszont van más lehetősége is a gyalogosnak), vagy ha azon nem lehet közlekedni. A kerékpárúton/kerékpársávon közlekedő gyalogosoknak, hacsak nem fogyatékkal élő úthasználók, elsőbbséget kell adniuk a kerékpárosoknak.
@14: még pontosabban:
KRESZ 21. § Gyalogosok közlekedése
(1) A gyalogosnak a járdán, ahol pedig járda nincs, a leállósávon, az útpadkán vagy a kerékpárúton kell közlekednie.
Akkor használhatják a kerékpárutat, ha nincs járda. Ha van leállósáv (ami egy totál értelmetlen kitétel, mivel leállósáv az autópályákon van, ahol gyalogos nem tartózkodhat) vagy útpadka, akkor választhat hogy azok valamelyikén vagy a kerékpárúton halad.
A gyakorlatban viszont ahol ilyen módon építenek járdát, ott erre alkalmas útpadka sincs - éppen ezért kell a gyalogosok számára kerékpárutat építeni...
Ok, akkor a módosítást is nézzük:
A KRESZ módosítás után, 2010 január 1-től:
(13) A gyalog- és kerékpárúton a gyalogos a kerékpáros forgalmat nem akadályozhatja és nem veszélyeztetheti.
A gyakorlatban pedig, ha a kerékpárosnak arra van dolga, vagy nem akar meghalni mert átmegy rajta egy teherautó, sokszor inkább a járdát használja. A kerékpáros kevésbé veszélyezteti a gyalogost, de már egy motorkerékpáros, vagy egy kis régi suzuki autó is halálos veszélyt jelenthet egy kerékpárosra. Ezzel szemben nem igazán halálosak, nem is annyira súlyosak a kerékpárosok és a gyalogosok ütközései és még meglehetősen ritkák is.
Ez mint a realitás.
De ezzel nem azt mondom, hogy a kerékpáros agyba-főbe használhassa a járdát, ahogy neki jólesik.
Ha már a KRESZ 13.§, akkor ne feledkezzünk meg a (2) bekezdéséről sem: "Ha a gyalog- és kerékpárúton a gyalogosok forgalma a kerékpárosok továbbhaladását akadályozná, a kerékpárosok az úttesten is közlekedhetnek."
És azt gondolom senki nem vitatja, hogy egy jól körülhatárolt helyen, meghatározott irányban haladó, kiszámítható mozgású jármű kevesebb kockázatot jelent, mint az útfelület bármely pontján bármilyen sebességgel és irányban mozgó, kiszámíthatatlan gyalogosok...
A hamis biztonságérzettel szemben a baleseti statisztikák alapján sem érdemes járdázni.
A teljes szöveg így szól (kiemelt részlet, ezért hivatkozások vannak benne):
(2) Ha az (1) bekezdés g) vagy i) pontjában említett jelzőtábla alatt elhelyezett kiegészítő tábla időszakot jelöl meg (26/b/1., 26/d/1., 26/e/1. ábra), ezen az időszakon kívül - legfeljebb 20 km/óra sebességgel, a gyalogosok, illetőleg a gyalogosok és a kerékpárosok veszélyeztetése nélkül - célforgalomban járművek (más járművek) is közlekedhetnek a gyalogúton, illetőleg a gyalog- és kerékpárúton. Ha a gyalog- és kerékpárúton a gyalogosok forgalma a kerékpárosok továbbhaladását akadályozná, a kerékpárosok az úttesten is közlekedhetnek.
Van egy ilyen módosítás is, szintén január 1-től (amely az alap kérdéssel kapcsolatos):
Gyalog- és kerékpárút: a gyalogos, a kerekesszék és a kétkerekű kerékpár közlekedésére kijelölt út. Ha a gyalogos és a kerékpáros forgalmat burkolati jel választja el a gyalogos és a kerékpáros csak az útnak a részére kijelölt részén közlekedhet;
Hogy mennyire "hamis" a biztonságérzet, azt hadd döntsék el a kerékpárosok. Mint én is. (Feltéve ha jól értem, mire gondoltál.) Nem hamis a biztonságérzet, amikor az egyik lehetőség az, hogy egy cinkesebb útszakaszon elsodornak a négykerekű járművek. Nekem már volt balesetem olyan út szélén, ahol jogosan, szabályosan haladhattam lehúzódva és hozzám egy közel elhúzó jármű miatt beestem az árokba. Szerencsésen estem, az árok is füves volt és nem betonvályús, megúsztam, de egy ilyen eset után mindenki óvatos, ha addig nem volt az.
Hogy mennyire hamis a biztonságérzet, ahhoz elég, ha megnézzük, mely úttípusokon történik a legtöbb baleset... Ez talán valamivel pontosabb képet ad, mint az, hogy ki hol és mitől fél...
Mint ahogy esetleg annak is csak van valami oka, hogy ahol a biztonságos kerékpározás a cél, ott nem - vagy csak a legvégső esetben - alkalmazzák az általad annyira dicsért gyászokat; sőt jobb helyeken sorra szüntetik meg ezeket.
Azért kibicként eléggé faramuci dolog ítélkezni. Egy kívülálló nem fogja megérteni, hogy a kerékpárosok számára mi a veszélyes és mi nem.
Visszaolvasva nem láttam, hogy bármit is dícsértem volna.
Ha gyász alatt az osztott sávos kreálmányt érted, azzal nekem is problémám van, éppen az említett okok miatt.
De ha a másik oldal eleve úgy áll hozzá, hogy "a kerékpárosnak kuss legyen és mi majd eldöntjük, hogy mi a jó neki", vagy úgy állunk hozzá, hogy "utáljuk a kerékpárosokat" (esetleg csak nem valljuk be és bármit mond, ír, abba belekötünk), akkor nem születnek értelmes megoldások.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!