Megkülönböztett jelzést használó jármű sem haladhat át vasuti átjáró piros jelzésénél? Ma 1 mentő szirénázva villogva állt miután a szerelvény elhaladt egyvágányú kilométerekre belátható szakaszon
Igen, a vasúti átjáró tilos jelzését ő is köteles betartani.
Tudok olyan esetet, hogy tűzoltóautó vezetőjét emiatt bíróság elé állították (pedig nem lett baleset, meggyőződött az áthaladás veszélytelenségéről).
ez volt a konkrét eset a tűzoltókkal:
2014-ben történt a mezőkövesdi vasúti átjáróban, amikor három tűzoltóautó egy lángoló pálinkafőzde oltásához igyekezett, ahol a tűz lakóházakat is veszélyeztetett. A szakemberek ezért úgy döntöttek, hogy a vasúti tilos jelzés és a vonat közeledése ellenére áthajtanak a síneken. A vonat vezetője észlelte a harmadik kocsit, így fékezett és megállt. A négy tűzoltót bűnösnek mondták ki, mindannyiukat egy év próbára bocsátották. A katonai törvényszék azzal indokolta a döntést, hogy a tömegszerencsétlenség elkerülése fontosabb, mint az égő ház oltása.
A megkülönböztető jelzés a közúton elsőbbséget ad a járműnek, ám a vasúti átjáróban nem. Ha tilos áthaladni, a villogó-szirénázó mentő is áll az átjáró előtt.
Az oka egyszerű: a vasúti jármű mindig erősebb és nem fog megállni, mert óriási a fékútja. Igen, tudom, egyvágányú pálya, elment a vonat, látszik, hogy nem jön másik - de nem lehet olyan szabályt hozni, ami kellően hülyebiztos. Nem szabályozhatod külön az egy- és többvágányú átjárókat, nem osztályozhatod beláthatóság és a biztosítás módja szerint, mert akkor annyira kusza lesz a szabályozás, hogy a gépjárművezető sem tudja követni.
Nyilván lehetne tovább részletezni , hogy milyen feltételek mentén lehetne mégiscsak áthaladni, de rohadt bonyolult lenne és egy túl bonyolult szabály sokat nem ér. Pl. áthaladhat, ha egyvágányú a pálya, és belátható x száz méter hosszan, kivéve ha a vasúti pályán a vonatokra engedélyezett sebesség a 120 km/h-t meghaladja, mert akkor 2x+y méterig kell belátni a pályát, ám ekkor is meg kell győződni arról, hogy az útburkolat állapota, a kereszteződés geometriája, a többi jármű és más közlekedők elhelyezkedése a vasúti átjáró megállás nélküli elhagyàsát lehetővé teszi. Ezek a szabalyok állomási átjárókra nem alkalmazhatók, hiszen ott a kihaladó vonat mögött tolató egység közlekedhet, így a mkj használó jármű vezetőjének meg kell győződnie arról hogy a tolatasi határon kívül halad át járművével a vasúti pályán.
Reális? Nem.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!