Kaphatok piros matrica helyett kéket?
Most piros matricás a zöldkártya, de szeretnék kéket kapni. Van rá lehetőség? Mondjuk felesben etanolt tankolni esetleg?
Fiat Tipo benyás 92-es, de 95-ös motorral.
Miért lenne butaság? A koncepció alapjában véve jó, a megvalósítást sikerült pár ponton elszúrni.
A szmogriadó új szabályozása arra irányult, hogy - a korábbi páros-páratlan gyakorlattal ellentétben - azokat az autókat tiltsák ki a szennyezett levegőjű területekről, amik vélhetően sok káros anyagot eregetnek a levegőbe. Ehhez az kellett, hogy az ilyen autók gyorsan azonosíthatóak legyenek. Éppen ezért a plakett színét most már nem az határozza meg, hogy mennyire jól teljesíti az autó a gyári károsanyag-kibocsátási értékeket, hanem az, hogy milyen motor dolgozik benne. Egy tökéletesnél is jobbra belőtt mechanikus adagolós, katalizátor nélküli szívódízel például több füstöt és kormot fog a levegőbe engedni, mint egy kicsit kartergázos, cseppet már halódó katalizátoros, szabályozott motorüzemű szívó benzinmotor. Pedig hát a dízel sokkal jobb állapotú...
Na, így esett, hogy az eddig is létező környezetvédelmi osztály most már meghatározza a matrica színét. Viszont a környezetvédelmi osztályba sorolásnál eléggé cifra baklövést követtek el azzal, hogy az Euro2-minősítéshez kötötték a "jó" kategória (kék és zöld matrica) határát. Az Euro2 ugyanis nem volt egy olyan nagyon szigorú szabvány, hogy a motort külön arra kellett volna tervezni, ezért a '90-es évek elején használt korszerű, befecskendezős, katalizátoros motorok nagy része nagyobb módosítás nélkül kapta meg az Euro2 minősítést. Vagyis a minősített és a minősítés nélküli motorok egyformán tudják a megfelelő határértékeket, csak az egyik szériát feltették a mérőpadra és megkapta a plecsnit, a másikkal pedig nem játszottak ilyet, mert akkor még azt sem tudták, mi fán terem az Euro-minősítés.
Az íróasztal túloldaláról persze ez nem látszik, ott van minősített és nem minősített autó. Az már a jogszabályalkotók gyakorlatiasságának teljes hiányát mutatja, hogy így alkották meg ezt a rendeletet. Más pontokban nincs vele gond, az ennél régebbi és újabb autókat is viszonylag jól kezeli (már ha nincs elírás a műszaki adatlapon, mert az is megesik), viszont ezt a részét nagyon rövidlátó módon, átgondolatlanul készítették el.
Ezzel gyakorlatilag át is húznád a szmogriadót, mert mifelénk pont ez a kétliteres hengerűrtartalom a "rendes méretű autó" felső határa. Vagyis a városban kószáló szaladgálós autók nagy része 2000 köbcenti alatt van és bizony vannak köztük olyan darabok, amik kétszer akkora lökettérfogatúakat is megszégyenítenek károsanyag-kibocsátásban... (gázelemzőt évek óta nem látott KGST-szörnyetegek, végletekig leharcolt, alapjáraton is kormoló 1.6-os szívódízel Golfok vagy 1.7-es Isuzu-motoros Astrák, mint melósautók)
Ha ezt az egy kérdést ('90-es évekbeli, jó károsanyag-kibocsátású, de minősítetlen autók) sikerülne megnyugtatóan rendezni, illetve el lehetne érni, hogy ne létezhessen a "vizsgára kiveszem a tuningboxot" című megoldás a rettenetesen füstölő modern autókra, akkor szerintem nem lenne nagy gond a szabályozással. Mindkettő eléggé sok autót, autóst és autó nélkül közlekedőt érint - te magad is biztosan igazságtalannak érzed, mikor az egyébként szépen üzemelő, füstmentes Tipo mellett elhúz egy javarészt német gyártmányú négykerekű gyárkémény, aminek az iszonyatos koromfelhőtől nem is látszik a kék vagy zöld matricája... Pedig sajnos egyelőre van ilyen is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!