Ki hat e az üzemben tartó biztosítás a saját tulajdonomban lévő autóm biztosítására?
Akkor hat ki, ha károkozás történik vele.
A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást az üzembentartónak kell kötnie és fenntartania. A 2. és további biztosítás esetén a bonus-malus besorolás A00-ról indul, és a biztosítások egymástól függetlenül alakulnak.
Azonban, ha a biztosító tudomására jutó károkozás történik, akkor az azonos személy által fenntartott biztosítások mindegyikénél érvényesítik a díjat emelő károkozói szorzót, még akkor is, ha azt a felkínált lehetőséget választja, hogy megtéríti a biztosítónak a károsult részére kifizetett összeget. (Ez utóbbi csak az érintett jármű bonus-malus visszasorolás alóli mentesülést jelenti; a másikat amúgy sem érinti.) A károkozói szorzót 3-5 éven át alkalmazzák; mértéke, időtartama biztosítótól függ. A díjmódosulások mindig az új biztosítási év kezdetétől érvényesülnek; a bonus-malus fokzatban történő feljebblépés is, de a visszaléptetés és a károkozói szorzó is. (A 13 biztosítóból 10 alkalmazza a károkozói szorzót; kalkulációim szerint a további 3-nál enélkül is elég magas a díj. Az én és gépkocsim adataival az utóbbi 3 évben 2 károkozással és kárfizetéssel számolva, az egyébként károkozói szorzót alkalmazó legolcsóbb díjú biztosító díjához képest a három, károkozói szorzót nem alkalmazó biztosító díja rendre 2,9-szeres, 4,25-szoros és 5,09-szoros.)
Ha nem történik károkozás, akkor lehet az általad leírt módon csökkenteni a díjfizetést, de ha újabb károkozás történne a fiad autójával, akkor az két biztosítás díját emelné, ráadásul, bizonyára egy-egy jármű esetén is nagyobb mértékben, mint amit most nyerni lehet.
Valamikor a fiad át kell, hogy vállalja a saját autója miatti kötelmeket. Szépen, előre lépegetve haladhatna a bonus-malus fokozatokban – esetleges anyagi támogatásoddal -, ehelyett majd esetleg sok év múlva A00-ról indulhat, teljesen saját erőből.
A MABISZ honlapján megtalálható minden biztosító KGFB teljes részletes díjtarifa hirdetménye, és a „Díjnavigátor”-ral végezhető a biztosítók díjait összevető kalkuláció. Lehet próbálkozni, ha változtatni akar az ember, elég a „VISSZA” gombokkal visszalépkedni, a tetszés szerinti adatot megváltoztatni, majd „TOVÁBB” gombokkal megint a végére jutni, és kész az új kalkuláció: [link]
Persze, abból, hogy volt károkozás, nem következik, hogy valaha is megint lesz. De, kalkulációkkal lehet készülni, hogy mi éri meg, rossz esetben is.
(Ha 'csak papíron üzembentartó' leszel, akkor a legteljesebb valóságban leszel üzembentartó, annak minden felelősségével.
Az általatok történő, a közúti közlekedési nyilvántartásba bejegyzett jármű üzembentartó személyének változását igazoló teljes bizonyító erejű magánokirat – „üzembentartói szerződés” – benyújtása alapján jegyzik be a Belügyminisztérium Nyilvántartások Vezetéséért Felelős Helyettes Államtitkársága közhiteles nyilvántartásába.
Ahhoz semmilyen külön papír nem kell, hogy a fiad is vezethesse bármelyik autót. Érvényes vezetői engedély kell hozzá (mint üzembentartó, ennek hiányában nem engedheted át a vezetést), és nála kell lennie a gépkocsihoz tartozó érvényes forgalmi engedélynek.
„Papír” – a közúti közlekedési törvény által meghatározott eredeti teljes bizonyító erejű magánokirat arról, hogy a gépjárművet az üzemben tartó a szabályszegést megelőzően más természetes személy vagy nem természetes személy használatába adta – arra lehet alkalmas, hogy az esetleges, felvétel alapján a nyilvántartás szerinti üzembentartónak kiküldött közigazgatási bírság alól kimenthesd magad, és azt a magánokiratban szereplő személyre – ez esetben a fiadra - háríthasd.
Ez kitolás lenne a fiaddal. Ugyanis, az üzembentartónak az objektív felelősség alapján küldik a közigazgatási bírságot (valakinek fizetnie kell, és jogszabályi előírás alapján a kiszemelt valaki a nyilvántartásbeli üzembentartó), de ez nem jelenti, hogy megállapították, hogy ő vezetett, így előéleti pontot – „büntetőpont” – nem adnak. (Így, akkor sem, ha az üzembentartó vezetett.) De, ha a „papírral” áthárítod a fiadra, akkor ismertté válik a vezető személye, és ugyanakkora pénzbírság mellé előéleti pontot is kap. Sokkal szerencsésebb, ha nem élsz ilyen „papírral”, hanem a fiad megfizeti neked a bírságösszeget, te pedig befizeted. Ezzel vége is az ügynek, nincs semmilyen hátrányos következménye, senki számára. Legfeljebb, akkor jó számodra ilyen „papír, ha elvárod, hogy megfizesse neked, de nem teszi, és akkor kimentheted magad.
De hát, ilyen esetlegesség (bírság, pótdíj) nélkül is vannak számodra megtérítendő fizetnivalói: például, kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás, gépjárműadó, aminek a megtérítésében bíznod kell, ugyanis tőled követelik; esetleges elmaradás esetén veled szemben alkalmaznak szankciókat.
Üzembentartóként, nem pénzbeli felelősséged, például, a biztonságos közlekedéshez szükséges műszaki állapot fenntartása, a kötelező időszakos műszaki felülvizsgálat elvégeztetése. Ha nem te viszed vizsgára, vagy nem te kéred szerelőtől, szerviztől a vizsgáztatást, akkor erre megbízást kell adnod a fiadnak, hiába tulajdonos.
Szóval, az a 'papíron leszel üzembentartó' az nagyon is érvényes, valóságos üzembentartói jog, kötelezettség és felelősség.)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!