Jogos a biztosító eljárása?
Nejem karambolozott az én nevemen lévő kocsival. A rendőrség megállapította, hogy a másik fél volt a hibás.
A szervízben helyre pofozták a kocsit, de mikor hajtott kifelé bezárták előtte a kaput azzal, hogy meghúzta a mellette parkoló mercedest. Hiába tiltakozott, hogy több mint egy méterre ment el a másik kocsi mellett, közölték, hogy három tanú (szerelők) is bizonyítja, hogy ő volt a károkozó.
Végülis aláírta a papírt. Ittkon mondtam neki, hogy miért nem fényképezte rögtön körbe a kocsit, illetve hívta ki a rendőrséget, de egy 70 éves asszonynak nem esik le a tantusz.
Két bónuszpontomat elvették és több mint kétszeresére emelték a biztosítási díjamat. A minusz két bónuszpont (8-as) nem indokolt ekkora emelést.
Telefonos reklamációmra közölték, hogy "más kategóriába kerültem".
#2
Prőbáltam más biztosítót -forduló elött voltam, még magasabb összeget mondtak. Úgy tűnik, nemcsak a bónusz számít, a biztosítók a kártörténetről egymással egyeztetnek.
"Úgy tűnik, nemcsak a bónusz számít, a biztosítók a kártörténetről egymással egyeztetnek."
Igen, egyeztetnek. Sok biztosítónál van balesetmentességi kedvezmény is, ami most ugrott. És ez lehet elég jelentős összeg. Így akár reális is lehet a dupla díj. 1 bónusz az -5% kedvezmény. Ha B10-ből B8-ra esel, akkor 50% helyett csak 40% kedvezményt kapsz, vagyis 50% díj helyett 60% díjat fizetsz. Némi matek (60/50=1.20), és kijön, hogy ez ugyebár 20% emelkedés eleve.
#5
Hát igen. Valószínűleg elvesztettem a balesetmentességi kedvezményt, ráadásul azt olvastam valahol, hogy 70 év felett emelték a tarifát. (Utóljára több mint 40 éve volt balesetem, az se önhibás.)
Ezzel együtt túlzásnak tartottam -nejem butasága miatti - több mint kétszeresre emelést. Ráadásul rákérdezésre csak annyit voltak hajlandók mondani, hogy más kategóriába kerültem, slusz.
Eddig megbízhatőnak tartottam ezt a szervízt. A külső parkolóból mindig szerelő vitte be, hozta ki a kocsit. Már azzal is egyértelmű volt, hogy "rájátszottak" a dologra, hogy a nejemnek csak átadták a kulcsot, hogy kész a kocsi, kiállhat.
Mit mondjak? "Kicsit" bosszant az ügy.
Bár bőven kiderül, hogy a gondotok fő oka az, hogy átvertek a szervizesek, a kérdésed az, hogy „Jogos a biztosító eljárása?”, aminél az erős díjemelkedés jogosságát kérdőjelezed meg.
Miniszteri rendelet írja elő, hogy milyen gépjárműfajta esetén, biztosítási éven belüli adott számú kártörténeti eseménynél, a következő biztosítási évre melyik bonus-malus osztályból melyikbe kell sorolni a szerződő felet. Lásd: 21/2011. (VI. 10.) NGM rendelet a bonus-malus rendszer, az abba való besorolás, illetve a kártörténeti igazolások kiadásának szabályairól → [link] 1. melléklet táblázatai.
Hogy ez, és adott, előzetesen kapott kedvezmények elvesztése milyen módon okoz ekkora díjemelést, azt az előző és a legutóbbi díjértesítő részletezésének összevetése alapján lehet megtudni: össze kell vetni a korrekciós szorzókat. Ezen túl meg kell nézni azt, hogy az alapdíj hogyan változott; ami nem függ bonus-malus besorolástól, korrekciós szorzóktól, egyedi személyi- és gépjárműadatoktól. Ugyanis, ahogy olvastam, idén 20% körül emelkedtek az alapdíjak, mert a Ft-leértékelődés miatt növekedtek az alkatrész árak, illetve a külföldre ment szakemberek miatti szakemberhiány kikényszerítette a maradt szerelők bérének növelését, emiatt növelték a szerviz munkadíjakat. Ezek pedig növelték a biztosítók kiadásait.
Nem csak úgy tűnik, hogy a biztosítók egyeztetnek a kártörténeti adatokról, hanem törvényi előírás szerint központilag nyilvántartják azokat; a biztosítók kötelesek mindent jelenteni, és szerződéskötéskor lekérdezni az adatikat. Lásd: 2009. évi LXII. törvény a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról → [link] . Ezek közt szerepelnek a kártörténeti adatok. Például, ilyen van a törvényben: „A biztosítók külön rendeletben meghatározottak szerint kötelesek a kártörténeti adatokat felhasználni, a kártörténeti adatokon alapuló bonus-malus rendszert működtetni, továbbá a kártörténeti igazolásokat kiadni.”. Külön fejezetcím: „Kártörténeti nyilvántartás” (51. § - 53. §), többek közt olvasható, hogy van kárnyilvántartó szerv.
Azt, hogy hogyan alakul az életkor szorzó, azt a biztosító szerződési feltételeiben lehet megnézni, nem pontosan egyformák. Én a Groupamával kötöttem KGFB szerződést, azt ismerem. Ott valóban, éppen 70 éves életkortól van 20 százalékpontos életkor szorzó növekedés: 1,02-ről 1,22-re nő a szorzó. De, még mindig jóval kisebb, mint a 27 éves korig alkalmazott 2,19-es szorzó. 70 évtől (élete végéig) 1,22-vel szorozzák az alapdíjat, míg 27 éves korig 2,19-el. (Utóbbi azt jelenti, hogy a fiatal kora miatt, a szerződőnek az alapdíj több mint 2-szeresét kell fizetnie. Ehhez képest enyhe dolog, hogy 70 éves kortól csak kicsit több mint 1/5 részt adnak az alapdíjhoz.). Nem az van, hogy (frissen) emelték 70 év felett a „tarifát”; a korszorzókat évtizedek óta használják. Te értél abba a korba, amikor alkalmazzák rád vonatkozóan.
Azért, ha belegondolsz, nem olyan nagy igazságtalanság, ha a károkozó díja erőteljesen nő, miközben a kárkifizetések növekedése miatt évről évre nő azoknak a díja, akik nem okoztak kárt (még akkor is nő a díj, ha magasabb bonus fokozatba kerül).
Itt nem a biztosító a problémás, hanem a szervizesek aljassága, ha igaztalanul vádolták a kedves feleséged.
#8
A válaszodból kiderül, hogy a káresemény nélkül is kétszer 20 %-kal emelték volna az éves díjamat. Ha jól számolom, ez 44 %. Eszerint 20 % bónuszt, és a balesetmentességi kedvezményt vesztettem, meg még amit esetleg "kitaláltak" (úgy értem egyéb kedvezményt, amit korábban megadtak). Kb. kijön a kétszeres emelés.
A biztosítótól anno kaptam egy levelet, hogy a 65 ezer forintos káreseményt -a meghúzott mercedes javítását- kifizethetem. Ha utánna számolok, rövid távon nem biztos, hogy jobban jártam volna, ha kifizetem.
Mindenkinek ment a zöld kéz.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!